Nitritt, amoniakk - skjønner ikke

Syns disse testene man kjøper på butikk er så dumme å forstå.

Hva er bra, hva er dårlig. Har søkt på nett.

Målte i går.

NH3, NH4+ var på 0.25 (ammonia)

NO2 var på 0.5 (Nitrite)

Er dette bra eller dårlig?

Isåfall, hva er bra å gjøre dersom det er dårlig?

Takk på forhånd for svar!

Fant forresten forum med vannverdier her.
Skulle vel lagt denne der...(uff, ja)
Begge de to oppgitte verdiene skal være på null. Du har altså giftstoffer i vannet.
Er akvariet ganske nytt? Er det fisk i det ?
Dersom det er fisk i akvariet, bør du bytte vann daglig fremover. Ca 30% av vannet hver dag. Hvis jeg gjetter riktig, er akvariet ganske nytt, og dette problemet med giftstoffer i vannet vil gi seg etterhvert når filteret blir skikkelig innkjørt.

Har du tatt ut filteret og renset det siden det ble startet opp? Det er viktig at det får stå mest mulig i fred i et nyoppstartet akvarium, ettersom rens kan medføre nedsatt bakteriekultur i det. Det er bakterier som sørger for at nitritt og ammoniakk forsvinner.

PS!
Det hjelper om du registrerer akvariet ditt på profilen din, med alle opplysninger om antall liter, fisk osv osv. Da kan man klikke på det for å få svar på div. spørsmål man trenger å vite, før man kan svare deg i forum.
Vi har hatt akvariumet siden 2. aug. i år. Ja, dessverre renset vi filteret her på lørdag, og IKKE slik vi skal gjøre det. (brukte dusjstråle forsiktig med lunkent vann) Idiotiske oss oppdaget det etterpå....

Har byttet vann i akvariumet nå.

Har foret 4 x daglig noen dager da vi har fått yngler og det ble anbefalt at vi matet så mange ganger nå når de er så små.

Har desverre også pestsnegler som de siste dagene (ihvertfall noen av dem) går oppover i akvariumet. (pos. på en måte for da fjerner jeg dem enkelt)

Lurer også på noe annet.

Ble "anbefalt" (mer sånn at vi måtte ha) en del ting som var lurt å ha. Hva bruker vi dette til?

Super KH+

Super GH+

Super Battle Bacteria 10000

Super Fish Guard

Kan man bruke noe av dette nå?
du må skifte min 30% av vannet hver dag i 3 til 4 dager, mate veldig forsiktig så kommer du deg fint over denne kneika, vask ikke filteret før det er merkbar mindre utplåsning på den, vask den da i litt akvarie vann, skal ikke være rein,.

Så lenge fsken din yngler trives den, så ser ingen grunn til at du skal Heve verken KH eller GH.
det kan du i mine øyne bare droppe.

Bruker du dråpetester eller strips.

Strips tester er like pålitelige som en lyst løgner

Har kjørt en test og de ga helt gale svar, rett og slett en vits og kjøpe disse;
Evolution
Bruker du dråpetester eller strips. Strips tester er like pålitelige som en lyst løgner;-) Har kjørt en test og de ga helt gale svar, rett og slett en vits og kjøpe disse;

Samme her. Kjøpte en gang for lenge siden et sett eSHa strips og testet i en del akvarier, bare for å få bekreftet at strips er like elendige og lite pålitelige som jeg hadde hørt. Og det var de.... skremmende unøyaktige! Jeg dobbeltkontrollerte alle resultater med dråpetester, og det er virkelig helt utrolig at det er lov å selge et så dårlig produkt - det de faktisk selger er "falsk trygghet"!
Evolution
du må skifte min 30% av vannet hver dag i 3 til 4 dager, mate veldig forsiktig så kommer du deg fint over denne kneika, vask ikke filteret før det er merkbar mindre utplåsning på den, vask den da i litt akvarie vann, skal ikke være rein,. Så lenge fsken din yngler trives den, så ser ingen grunn til at du skal Heve verken KH eller GH. det kan du i mine øyne bare droppe. Bruker du dråpetester eller strips. Strips tester er like pålitelige som en lyst løgner;-) Har kjørt en test og de ga helt gale svar, rett og slett en vits og kjøpe disse;

Høres kjempebra ut!!! Da gjør jeg som dere begge to sier!
Uff, man er jo så redd for de små man faktisk har ansvar for. Får litt panikk og vil jo ikke at de skal dø.

Vi bruker dråpetester, så nå vet vi at det skal være nede på 0 ihvertfall.
Ok, du bør definitivt slutte å mate fire ganger i døgnet. Enten dropper du det, eller så dør alle av nitritt- eller ammoniakkforgiftning i stedet. De dør ikke av at du begrenser matingen til en gang om dagen.

Skift vann ofte, noe hver dag, så vil dette etterhvert gå seg til. Du bare lar filteret være, sånn at bakteriekulturen i filteret får utviklet seg som den skal. Det er nok ikke langt frem i tid, hvis du er heldig så ødela ikke dusjen bakteriekulturen som var i ferd med å bygge seg opp.
Jeg anbefaler deg å droppe alle de merkelige tingene zoobutikken påstår du må ha. Ingen av dem er tvingende nødvendige, men det kunne vært interessant å vite hva slags ph det er i kranvannet du har i området du bor. Dersom det er veldig lav ph, så har du sannsynligvis litt bruk for kh+. Men ikke bruk kh+ fordi det hever ph samtidig, rett i taket.
Vet du noe om de vannverdiene kranvannet har?

Hvilke fiskearter har du i akvariet og hvor mange er det? Antall liter akvarium?

ClownFish/NeonTetra
Vi har hatt akvariumet siden 2. aug. i år. Ja, dessverre renset vi filteret her på lørdag, og IKKE slik vi skal gjøre det. (brukte dusjstråle forsiktig med lunkent vann) Idiotiske oss oppdaget det etterpå.... Har byttet vann i akvariumet nå. Har foret 4 x daglig noen dager da vi har fått yngler og det ble anbefalt at vi matet så mange ganger nå når de er så små. Har desverre også pestsnegler som de siste dagene (ihvertfall noen av dem) går oppover i akvariumet. (pos. på en måte for da fjerner jeg dem enkelt) Lurer også på noe annet. Ble "anbefalt" (mer sånn at vi måtte ha) en del ting som var lurt å ha. Hva bruker vi dette til? Super KH+ Super GH+ Super Battle Bacteria 10000 Super Fish Guard Kan man bruke noe av dette nå?
mona o
[QUOTE=Evolution]Bruker du dråpetester eller strips. Strips tester er like pålitelige som en lyst løgner;-) Har kjørt en test og de ga helt gale svar, rett og slett en vits og kjøpe disse;

Samme her. Kjøpte en gang for lenge siden et sett eSHa strips og testet i en del akvarier, bare for å få bekreftet at strips er like elendige og lite pålitelige som jeg hadde hørt. Og det var de.... skremmende unøyaktige! Jeg dobbeltkontrollerte alle resultater med dråpetester, og det er virkelig helt utrolig at det er lov å selge et så dårlig produkt - det de faktisk selger er "falsk trygghet"!

Vurderte å kjøpe strips pga vi ikke skjønte de her dråpetestene.

Men så lenge dere sier de skal være på 0 så er det greit

Da lar vi stripsene ligge i butikken.
Resultater fra prøver tatt mandag 1. september :
pH = 7,7

Skjønner jo vi har fått kastet på oss en god del saker fra butikken som vi ikke trenger. Samboer spurte han karen som også eide butikken og vi virkelig trengte alt dette han sa. Samboer har hatt akvarium før da han var liten og han kunne ikke huske at det var så mye da.

Jaja, vi vet ihvertfall dette nå og føler oss litt dumme....

Vet du noe om de vannverdiene kranvannet har?

Det vet jeg dessverre ikke. De holder på å fikse anlegget her i Oslo Vest nå....

Hvilke fiskearter har du i akvariet og hvor mange er det?
Vi har seilfinnemolly, 10 stk store og ca 30 yngler.
Antall liter akvarium?
110 liter.
Ok, så du har seilfinnemollyer. Disse kan godt ha litt GH+ i vannet, men det er ikke absolutt nødvendig. Men de kommer fra distrikter i naturen som har en noe høyere hardhet i vannet (gh) enn mange andre vanlige selskapsfiskene vi har i akvariumene våre. Har du først kjøpt den boksen, kan du jo tilsette littegrann ved vannbytter en gang i uka. Noen med mer peiling på seilfinnemollyer enn jeg kan sikkert gi deg råd om du bør fortsette å kjøpe GH+ pulver i fremtiden også.

Kranvannet i Oslo har hatt stigende ph i år pga endringer i vannrenseanlegg. Jeg har lest at ph-verdien i Oslo tidligere lå på mellom 6,5 og 7. Men den har økt, og det burde derfor ikke være noen grunn til å tulle med tilsetninger av KH+ (som også vil øke ph) for deg nå. Seilfinnemolly skal ha ph mellom 7 og 8, og der ligger jo du allerede nå. Så det er fint

Gjør det så enkelt som mulig. Og med seilfinnemolly, en tøff og hardfør fisk, skulle dette gå greit Men siden du nå har utslag på nitritt og ammoniakk, er det viktig at du bytter vann hver dag. Gift i vannet stresser fiskene veldig, noe som i sin tur nedsetter immunforsvaret deres, slik at det gjerne ender opp med sykdom i tillegg.

Når du etterhvert har fått kontroll på vannverdiene, kan du utvide kostholdet til fiskene dine litt Variert og god kost gir sunne og sterke fisk i lengden.
Når nitritten og ammoniakken er borte og vannet har vært fint i en uke, kan du så smått kanskje forsøke å øke matingen litt igjen. Ta bare litt økning av gangen, så ikke nitritten blusser opp på ny pga overbelastning av filteret.

Seilfinnemollyer kan godt få litt myke erter som en del av kosten, det er et kosttilskudd de setter pris på. Hvis du har frosne erter, legger du noen i en kopp varmt vann, piller av skallet og klemmer den lett mellom to fingre mens du putter den i akvariet. Slipp den ned, og fiskene vil styrte til og sluke biter av grønnsaken

Det høres veldig bra ut! Dere har hjulpet oss mye idag!

Tusen tusen takk!!!!!!!!!!!!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap