Noen spørsmål om neonsyke

Var så uheldig å kjøpe et parti på 11 kardinaltetra på lørdag. De døde dessverre som fluer i løpet av to døgn. Jeg tok opp de tre siste i dag, og avlivet dem.

Dro tilbake til butikken, der de sa de hadde utbrudd av neonsyke, og jeg fikk erstatning så den saken er grei. Det jeg nå lurer på nå er følgende:

Kan disse bakteriene leve videre i vannet uten fisken, dvs hvor lenge må jeg vente før jeg evt kan sette inn et nytt parti med tetraer?

Hvor lang er inkubasjonstiden på denne sykdommen? Jeg har jo bl a fem rødmunner oppi der, og følger med på dem naturligvis. Hvor lang tid kan det gå før jeg vet om de er smittet eller ikke..? (dersom de ikke får symptomer...foreløpig er de knallrøde på hodet, og de er store og i god kondisjon fra før)

Jeg har ikke foretatt noe annet enn vannbytte og tilsetting av Minaroll. Jeg har Esha 2000 stående, men har ikke lyst til å medisinere uten symptomer.

Det var i 130 litern min, har oppdatert fiskeprofilen i dag, så det stemmer med innholdet.

Har søkt endel på nettet og her, men synes det var vanskelig å finne svar på disse spørsmålene. Er takknemlig om noen tar seg tid til å svare

Lene.
Neonsyken er ikke kurerbar, så Esha2000 flasken kan du la få hvile i fred.

Jeg er usikker på inkubasjonstiden på denne sykdommen da jeg ikke har førstehåndserfaring med den, men når vi vet hvor raskt den smitter, og dreper - vil jeg anta den er kort. Kan heller ikke svare på hvor lenge denne parasitten som forårsaker sykdommen kan leve uten vert - beklager!

Men jeg ville nok satt karet i karantene i ja, to uker minimum.
I følge det Frank Angell skriver i innlegg nummer 29 i denne tråden så er kardinaltetra immun mot neonsyke. Det må derfor nesten være noe annet som har feilt de, vil jeg tro, siden jeg regner med at Frank vet hva han snakker om
Ja, det er et godt poeng. Da snakker vi sannsynligvis om falsk neonsyke (columnaris), en bakteriell sykdom som kan smitte rubbel og bit. Da ville jeg brukt mye tid på å observere fiskene i tiden fremover. Jevnlige vannbytter, og sjekke medisinskapet etter medisin det står "nufirpirinol" i innholdsfortegnelsen på.

Må understreke viktigheten av vannbytter... Fisk klarer stort sett å motstå alle sykdommer, men det er når immunforsvaret blir svekket, ofte som resultat av stress, at fiskene blir mottakelige for sykdom. Stress kan være en følge av krangling i karet eller dårlige vannverdier f.eks. Rent vann er gull for syke fisk. Bytt gjerne litt vann daglig om du er usikker.
Tusen takk for svar begge to

Ja jeg stusset litt over det med kardinal og neonsyke selv, og samtidig har jeg lest at det så og si skal være umulig å skille de to sykdommene... Jeg trodde imidlertid at neonsyke var mer aggressiv a la slik mine døde som fluer i løpet av to døgn...

Butikken sa det var neonsyke, og karet jeg hadde handlet fra så ikke ut i dag da jeg var innom... Kunne ikke se noe på lørdag så det må jo være noe som virkelig har brutt ut raskt! Gjør falsk neonsyke det også?

Jeg kommer uansett til å bytte vann litt ekstra og følge nøye med på mine resterende fisker ja! Foreløpig ser det heldigvis bra ut... Og jeg kommer til å vente noen uker før jeg putter noe mer oppi der...!

Takk igjen for gode råd!
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap