Råd ønskes..

Hei,

Jeg lurte på om noen kunne gi meg et råd om hvilken algeeter jeg bør anskaffe meg. Det er greit om de ikke stopper å ete alger når de blir store, som så mange maller gjør. Det finnes jo utrolig mange vakre maller, men jeg vil jo at de skal trives også...
Jeg har et kar på ca 250l som jeg vil fylle med regnbuefisk ++. Har bestemt meg for forholdsvis små fisk fra 5-8 cm. Så jeg trenger en eller flere små maller. Tenkte at de ikke skulle bli større enn rundt 10 cm.

Vannverdiene i karet vil være: Ph 7, Gh 10. Tempraturen vil ligge på 24 - 25 grader.

Håper noen har noen tips :o)

Mvh
Rufsetufs
Ancistrus oppdrettsvariant blir 15 cm og er en veldig flink algeeter hele livet. Et annet alternativ er eplesnegler, som også er veldig flinke, men det er en viss risiko for at de vil forsyne seg av planter.
Er det den som er sort/mørk grå det?

Hadde en gigantisk slik en i mitt siste kar. Hadde tenkt meg en mindre en denne gangen :o)
Den har mange fargevarianter. 'Gigantisk er kanskje ikke riktig ord, siden maksstørrelse er 15 cm.
Kan tenke meg at giganten var en pleco. Den vanlige ancistrusen har en makslengde på 15 cm som Mvjnz skriver. Det finnes en del mindre ancistrus-arter også, men de er ikke riktig så vanlige i handelen. Otocinclus er også en fin liten algespiser, men den vil helst ha selskap av sin egen art så der må du anskaffe en liten gruppe.
Du har helt rett tante A. Det var en pleco jeg hadde sist.

Og du har jo helt rett Mvjnz at 15 cm ikke er særlig stort ;o)

Det var egentlig otto'er jeg hadde tenkt å kjøpe. Men jeg har også vurdert 6 otto'er og 2 ikke så store maller. Får nok bare holde øynene åpne for hva butikkene i området får inn :o)

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap