Hvilke feil gjorde vi som nybegynnere?

Tenkte så andre kan lese og lære jeg=)

Jeg kjøpte en gullfiskbolle får 4 år siden.. på 20 liter..som jeg tok ut alt vannet og grusen en gang i uken og vasket med såpevann!!! ZALO... og dytta oppi fisken igjen... men han lever enda.. haha.. men nå i et 350 liters akvarie.. Ingen hadde da fortalt meg at jeg ikke skulle gjøre det.. ler
Ingen er vel perfekte?
Jeg gjør feil enda, jeg, enda det er ca 25 år siden mitt første akvarium...
Selv om man får ærfaring men en type fisk, så kan det være mye nytt dersom man skaffer seg en annen type. Mitt fiskehold har variert mye de siste par årene, og man lærer så lenge man lever.
Men jeg må si at bruk av disse sidene her, har gitt meg mye kunnskap etterhvert.
Hvis du ikke hadde noen filtrering i den gullfiskbollen så måtte den jo gjøres skikkelig ren, minst en gang i uka. At du vasket med zalo vitner om at du sannsynligvis skylte meget godt før du hadde fisken tilbake i bollen.

I mitt første akvarium som var ca 30 liter, så vasket jeg filterwatten i pumpa meget grundig en gang i uka under rennende springvann :P Merkelig nok så mistet jeg ikke fisker. Jeg er enig med Aggi, akvaforum har gitt meg mye kunnskap som etterhvert har kommet godt til nytte.

En annen nybegynner "feil" jeg gjorde da jeg fikk et større kar, var å lage fiskesuppe. Jeg visste ikke hva jeg ville ha, så jeg kjøpte og kjøpte og kjøpte nye fisker og til slutt så ble det meget mye rot i karet for å si det slik.

Jeg forstod ikke at et vakkert akvarium kommer av flotte planter og akvaskaping, ikke ørten sorter fisker
Fire maller i ein karaffel...

Ingen pumpe men intensjon om hyppige vasskift og satte ein lampe inntil så det skulle bli varmt nok.

Trass i dette overlevde dei til overraskande långt ut på kvelden.
Jeg gikk på gullfiskfella for ca 18 år siden. Den levde i en 15-liter i flere måneder før den døde! :S

Det verste er at den ble innkjøpt mens jeg var på ridetur, og fikk seg en livlig luftetur i ryggsekken på vei hjem til karet. Akkurat det taklet den visst fint, og fikk tilnavnet Indiana-Jo etterpå.
Den gangen jeg fikk meg mitt første akvarie var jeg vel 8-10 år? et 45liter med 4 "sløv haler." byttet 50% av vannet hver 14 dag og rengjore filteret samtidig.
fiskene ble faktisk veldig gammle.
Sofus
Fire maller i ein karaffel... Ingen pumpe men intensjon om hyppige vasskift og satte ein lampe inntil så det skulle bli varmt nok. Trass i dette overlevde dei til overraskande långt ut på kvelden. :-)

Huffda, hehe
Jeg hørte på dyrebutikken som sa at det gikk greit med to Oscar i en 60 liter. De hadde det bra da de var små, men de måtte flytte etter et års tid...
Mine to nybegynnertabber slår alles, og jeg har dårlig samvittighet den dag i dag:
Første gang jeg fikk fisk var to små slørhale golfball i en 8-liters bolle. De levde to uker uten filter eller varme eller noe særlig lys, med en grundig vask av alt som var i etter den første uken.

Andre gangen var et ti-liters akvarium med innebygd bunnfilter og lys med to vanlige gullfisk. De ble puttet oppi etter tre dager. Den ene levde 4 uker, den andre 9. Har den dag i dag funnet ut at det var nitrittforgiftning de døde av :/ Jeg skjønner ikke hva det var jeg tenkte på... x)
Da jeg var 17-18 fikk jeg en bolle med 2 gullfisker i gave. Ikke noe filter seff. Noen måneder senere fikk jeg enda en gullfisk i gave, og jeg hadde da 3 stk i ca 20 liter. Den vanlige varianten, ikke noe fancy, og de var ca 8-10 cm store. Jeg byttet 70% vann hver uke, og de levde faktisk i 3 år.

Men innen den tid var jeg lei av dem og syntes fisker var ekle. Det vokste jo så mye alger oppi der og fiskene svømte kun i sirkel uten å gjøre noe utav seg, så jeg bestemte at jeg ikke ville ha noe mer fisk og kastet bollen og tenkte ikke noe mer på det.

Rundt juletider ifjor så jeg akvariet til tanta til typen, og tenkte at det hadde kanskje vært kult med et skikkelig, tropisk akvarium, og som tenkt så gjort, et par måneder senere kjøpte jeg 90 literen min. Men jeg hadde jo ikke satt meg noe mer inn i dette med fisk og akvarium, så jeg puttet oppi fisk etter en uke og fikk et hvitprikk-utbrudd som drepte 3 av 5 fisker.

Men innen jeg hadde behandlet de 2 gjenlevende fiskene og fått dem friske igjen hadde jeg satt meg mer inn i ting, og blitt hekta, og siden det har det gått litt bedre
Det første akvariet mitt i voksen alder var en 110 liter. Jeg ventet 10 dager, så satte jeg fisk i... rett før den nitritt-toppen som bare måtte komme!

Jeg gikk for å teste vannet hos en zoobutikk i nærheten av jobben, Majorstuen zoo, og mens han målte spurte han minst 4-5 ganger; "LEVER fiskene dine???" Det var så blodrød nitritt-test at jeg aldri har sett maken siden. Jeg fikk i samme butikk tips om å gjøre meg kjent med Akvarieforum (den gangen det fantes) og streng beskjed om å gå rett hjem og skifte 50% av vannet straks, og fortsette med det daglig til alt var normalt. Så fikk jeg beskjed om at jeg måtte kjøpe et testsett for nitritt nå med det samme, så jeg kunne følge med og kontrollere daglig.
Jeg så gjorde. Gikk hjem og byttet vann i flere uker, hver eneste dag, testet og stod i. Og istedenfor å bli lei og sur og tenke at "søren så mye jobb det er med akvarium da!", så grep jeg meg selv i å bli helt oppslukt og enda mer interessert! Jeg kjente at dette var virkelig hobbyen for meg. Jeg synes det var utrolig lærerikt, og jeg leste, leste og leste på internett. Satte meg inn i alt, hvordan kjemien i et akvarium fungerer, hvordan filtreringen egentlig foregår og hva et innkjørt filter gjør, hvor viktig det er, vannbytter, fisk, ja alt jeg kunne komme over.

Og slå den; jeg fikk hverken sykdom eller dødsfall i de første verste ukene med så skyhøy nitritt! Ikke en eneste fisk strøk med, og ingen ble syke heller. Men etter den lærepengen, så har jeg iallefall aldri gjort samme tabben igjen.

3-4 måneder etterpå, kjøpte jeg to akvarier til, 2 stk 250 litere Og så en 48 liter, og en 63 liter og.... osv

Min unnskyldning var at jeg da ikke visste bedre, men når jeg først har lært noe, så sitter det til gagns og jeg glemmer det aldri. Det er snart fire år siden Geir Kristansen (moderator her) lo av meg fordi jeg løp frem og tilbake og brukte bøtter til vannbyttene istedenfor slanger og pumper Jeg husker godt hvor tålmodig han svarte på alle mine nybegynnerspørsmål. Det glemmer jeg heller aldri og jeg er takknemlig den dag i dag
oi, gjorde mange feil her. kjøpte et 20 l til datteren min og en kampfiskhann og en kinesisk algespiser samme dag.
kjørte hjem og satte opp karret, skyllet grusen og hadde den i, men hadde hørt at det var lurt å la det stå litt med pumpa på før jeg hadde fisken oppi. tok da med meg fisken og dro på besøk til mamma en tur.
senere på kvelden hadde jeg dem oppi. dette gikk faktisk ganske bra. død algespiser, hmm drar på butikken og får ny samme sort og to kampfiskhunner som skal gå fint sammen med hannen. hmm, veldig medtatte kampfisker som bare jager rundt, det var ikke hoer men en annen sort kampfiskhann (god dyrebutikk).
leverte tilbake alle tre og fikk nye fisker for dem. to platy og to scalare! i 20 l (god dyrebutikk).
død algespiser, joda dyrebutikken hadde også vært litt plaget med akkurat dette kullet, fikk en siamesisk algespiser...viste seg å være flying fox og han jaget alle rundt, tok han ut og i egen improvisert bolle, dro på butikken og da jeg kom hjem var han borte, hadde hoppet ut og i stikkontakten!
så, tilbake til dyrebutikken, kjøpte et par guppy, og en l144. l144 min var så fryktelig tynn og jeg spurte dyrebutikken om det fantes noe for å gi?! hadde ikke fått beskjed om at de måtte ha annet enn flakfor for der er jo ikke mye alger i et 14 dager gammelt akvarie(ikke rart de andre algespiserne døde).
så falt jeg for corydoras. kjøpte to og puttet oppi 20 l vår...en uke etter døde 1, antagelig kobla nitritten inn rundt da..ringte faktisk dyrlegen for å høre om hun kunne komme å redde corydorasen mens det enda var liv i han
kjøpte så 75 l min, ny pumpe og varmekolbe hmm, hadde ikke hørt noe om at det var nødvendig. satte pumpa i 20 l i en dag og flytta den over for tenkte at da fikk jeg jo med noen bakterier. hadde alle fiskene over i 75 l, i tillegg til 6 nye corydoras og en sjokolademalle. i 20 l fikk l144 bli og en slørhale. ingen døde faktisk, hmm flaks.
nå går det mye bedre med alle fiskene. jeg er blitt klokere, noen har dødd andre kommet til, men nå vet jeg iallefall hva som skjer.har lest så utrolig mye, og lært så mye her inne på forumet har dem nå i en 140l.
75 l står til innkjøring med ny pumpe og slam fra den gamle uten fisk denne gang søstra mi skal ha den, og føler meg nesten nok erfart at jeg kan ta ansvaret for å gi henne opplæring og råd nå
Jeg byttet ut 30 literen med et brukt 86 liters hjørnekar med buet front som jeg kjøpte brukt. Karet hadde en liten skade nede i det ene hjørnet, men forrige eier hadde fikset dette, så jeg så ikke noe problem i det.

Tenk, 86 liter. Det var STORT det! Plutselig en lørdagskveld, var faktisk blitt natt. Jeg sov og min mann og sønn hadde sett en film og skulle akkurat til å legge seg da det sa spjong - splæsh! Hele frontglasset revnet og både vannet og fiskene bare fosset utover parketten. Det ble ikke mye soving den natta for å si det sånn. Fikk heldigvis berget både parketten og fiskene. Kjøpte 240 literen brukt dagen etter, uten skade på.

Så kjøper man et skadet kar, vær nøye med å fikse skaden og ikke bare stol på en ukjent selger
Cathrin
[I]Hvem[/I] feil? Eh... hæ?

Det heter selvsagt HVILKEN feil, men pytt-pytt! Vi skjønte den.
Ler litt når jeg leser dette. Typiske nybegynnerfeil som jeg har gjort selv. Har til og med puttet et lite akvarie og bolle i oppvaskmaskinen gang etter gang. Skikkelig teit. 2 gullfisker levde i en 8 liters bolle uten luft i mange år. Det som tok knekken på dem til slutt var vel at de bel flyttet til kjøkkendisken hvor de ble "grillet" av morgensolen.
1. tabben var vel at jeg ikke fulgte med når jeg skiftet vann for første gang, klarte å suge opp en neon tetra som traff pumpa og døde... :/

Ellers så har jeg sølt ganske mye et par ganger og gjør det fortsatt...
ler** Her var det mange godbiter å lese seg igjennom. Jeg kjenner meg igjen i mange av nybegynnerfeilene som blir beskrevet.
Jeg gjorde vel de klassiske feilene jeg også.
Etter et impulskjøp kom jeg hjem med et akvariet på 43 liter.
Etter en uke ble fisk satt i - en salig blanding av arter. Blant annet en malle som ville bli veldig stor etterhvert....
Salt i vannet.
Uten kunnskap om at det var noe om het vannverdier.
Men hell og lykke fulgte meg. For jeg mistet ikke fisk. (men byttet ut fiskearter etterhvert som kunnskapen steg)

Det jeg tenker i dag tre år etter, at det er viktig å ikke glemme hvordan det var når man var helt fersking. Da kan man hjelpe andre til en bedre start enn det man selv hadde.

mvh
Ser at jeg ikke er alene om å ha gjort mine tabber.
I min begynnende til som akvarieeier, så hadde jeg hørt at man skulle rense i akvariet en gang i månden.

Så da fisket jeg opp alle fiskene og hadde de i blassboller (og når de spratt utav gaulte jeg på mamma som måtte få de oppi igjen - mollyene var spesielt ille husker jeg). Jeg tok ut all grusen hver gang og kokten den i en diger krabbekasserolle. Kokte steinene også og kokte filteret.

Så ble alt lagt oppi igjen.

Jeg hadde utaaaaallige utbrudd av prikkesyke og sopp, og måtte medisinere hele tiden . Synes stadig vannet var blått eller grønt....

Hehe huff.

Men det jeg også irriterer meg på er når man ha fisker f.eks i en barnehage, slik at man man distrahere hylende unger når foreldrene går. Et sted jeg jobbet fikk ungene mate fisken når de kom - og de fikk ta SELV fra boksen - kanskje 4-5 unger hver dag.......... Og hadde vi tiden til å vaske bollen og skylle grus? Nei ... Det er trist å tenke på. Jeg prøvde å ta meg tid så stakkaren fikk nytt vann iallefall - men det var jo så travle dager...

Enda værre på en annen avdeling. Der var akvariet til slutt så grønt og stygt at foreldrene klagde ! Fordi det var negativt for barna å se at fiskene fikk så dårlig stell. De hadde lys 24 timer i døgnet, syke fisker svømte rundt ..... plantene rotnet ... huff ...
sessan
Men det jeg også irriterer meg på er når man ha fisker f.eks i en barnehage, slik at man man distrahere hylende unger når foreldrene går. Et sted jeg jobbet fikk ungene mate fisken når de kom - og de fikk ta SELV fra boksen - kanskje 4-5 unger hver dag.......... Og hadde vi tiden til å vaske bollen og skylle grus? Nei ... :-( Det er trist å tenke på. Jeg prøvde å ta meg tid så stakkaren fikk nytt vann iallefall - men det var jo så travle dager... Enda værre på en annen avdeling. Der var akvariet til slutt så grønt og stygt at foreldrene klagde ! Fordi det var negativt for barna å se at fiskene fikk så dårlig stell. De hadde lys 24 timer i døgnet, syke fisker svømte rundt ..... plantene rotnet ... huff ...

Jeg klarer ikke la være å komentere her.
Jeg har lånt ut et akvarie til min arbeidsplass, en barnehage.
Og det er ikke for å distrahere hylene unger. Det er fordi barna synes dette er spennende og morro. Og for å lære dem at vi skal ta godt vare på alt liv rundt oss. At alt og alle har en verdi og en plass i våre liv.
Akvariet og fisk får sitt stell. Barna får være med å mate fiskene og de får lov til å hjelpe til med vannbytte - men de lærer hvordan ting skal gjøres.
Om det er en arbeidsplass, et privat hjem eller annet så innebærer det å ha dyr et ansvar vi voksne skal lære barna. Med slike forhold som du nevner hadde foreldrene all rett til å klage.
Noen feil skjer. En dublokloss, en lekebil i vannet - joda, fiskene har fått ta del i noen av barnas leker. For vi voksne lærer dem jo nettopp dette at vi skal dele med hverandre. Men etter et par klosser og et par biler satt vi oss ned og snakke tom at vi også har ulike behov.

mvh
Lillian Ulriksen
Det jeg tenker i dag tre år etter, at det er viktig å ikke glemme hvordan det var når man var helt fersking. Da kan man hjelpe andre til en bedre start enn det man selv hadde. :-)

Sant nok. En slik tråd som dette er derfor en finfin påminnelse for oss alle om at vi har vært nybegynnere alle sammen, og begått en del tabber og feil i starten.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap