Hva kan være i veien med min kampfisk?


Har en kampfisk som har gått alene med sitt avkom nå i over en uke. Først på tirsdagen så jeg at kampfisken hadde fått seg noe som ligner en flenge i munnen. Det er også noe kviselignende utvekst som er kommet på haken til stakkaren.

Hva kan dette være?

Siden jeg ikke har aning om hva dette kan være har jeg til nå byttet vann hos ham 30-40%, hver dag. Gjør dette for å ha friskt vann der hver dag i tilfellet sykdom...
Høres ut som han har skadd seg i munnen og fått sopp i såret. Er "utveksten" hvitaktig?

Sopp kan behandles med salt.
nja, noe hvitaktig... Hvordan skal jeg behandle med salt. Han går i ett 30 liter akvarie.
Du kan la ham svømme i en svak saltoppløsning (beskrevet her) og/eller ta ham i en håv og bare dyppe hodet hans i en sterkere oppløsning f.eks. en gang i døgnet.

Søk på saltkur på Google for å finne ut mer.
Hvis jeg skjønner riktig her så er blandingsforholdet 1 teskje salt pr. 4 liter?
Syntes at 7 teskjeer med salt hørtes mye ut. (Har aldri gjort dette før)...
Det virker litt mye, men jeg forsøkte den metoden, og det funka bra=)

Du kan ta en liter akvarievann og blande saltet ut i dette og helle oppi karet igjen, jeg tror det blir litt bedre fordelt da, og alt kommer ikke på samme plass med en gang, men det er min hypotese
Da får jeg prøve den idag da
Min kampfisk fikk det samme,,,
når han gikk med yngelet sitt.. jeg flytta hannen i annet akvarium å med flittig vannbytte å saltkur gikk dette over,men det er en parasitt...
Min kampfisk ble behandlet med saltkur i over 10 dager. I tillegg fikk kampfisken noe lignende finneråte.

Etter 17 dager ga han opp, viljen var vekke og valgte å ikke kjempe lengre.
Det var en trist dag hos oss da han døde forran oss om kvelden...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap