Har jeg endt min kampfisk liv ved overfôring

Hei!

I dag kjøpte jeg (endelig) røde mygglarver. Da jeg er ute av trening på å gi passe mengde av dette, glemte jeg hvor mye mygglarver det er i en kvart firkant.. Det falt i god smak hos kampfisken min, men nå ser jeg at han har fått altfor mye!

Det er ca. en time siden han fikk det. Han ser omtrent ut som en ballong-kampfisk (slik som ballongmollyer f.eks) og det ser ut som at han har vanskeligheter for å svømme..
Atferd: Deler på svømme og ligge under rota med gjevne mellomrom. Det kan NESTEN se ut til at han rister litt (hjelp!). Men han viser seg frem som han pleier å gjøre for speilbildet sitt.

Kan det være at han bare kjenner han har spist for mye, har litt mageknip og at det går over over natta? Jeg har slått av lyset for å unngå stress fra ting som skjer utenfor karet. Jeg ser skyggen hans, så har kontroll over hvor i karet han er.

Det bare er så surt hvis jeg skal ta livet av han ved å gi han for mye mat - en gang! Dette er jo en flott kampfisk jeg har blitt glad i (patetisk, jeg veit). Jeg har så lyst til å klemme på magen for å få ut maten, men jeg skjønner jo at det ikke går...

Er det noen som har noen tips? Må jeg bare tvinge meg til sengs og vente på morgendagen?

Håper det er noen som har opplevd noe liknende eller har noen gode råd!

Hilsen Iselin
Jeg har hatt kampfisk sammen med Corydoras, og pansermallene har jeg til tider gitt ganske mye røde mygglarver. Da har selvsagt kampfisken langet innpå utrolige mengder av samme fôret... Det har i blant sett ut som han skal eksplodere, og han har da ligget og "vaket" som en oppblåst ballong innimellom flyteplantene etterpå. Det rettet seg imidlertid i løpet av et døgn, så var det fint igjen.

Litt høyere temperatur enn normalt, kanskje 28-29°C, vil sette fortgang i fordøyelsen. Prøv det.
Men er ikke kampfisker veldig vare for temperatur endringer og vil det ikke bli stort sprang fra 24grader til 28?
Kampfisker liker å ha det varmt. De skal ha det varmt, de.
24°C er nok kanskje i laveste laget for en kampfisk. Du har vel varmekolbe?

En varmekolbe fyrer jo ikke opp temperaturen på to minutter heller, så varmeøkningen går rolig for seg. Det tåler de da.
Varme får i gang tempoet på fordøyelsen, og gjør at han blir fortere ferdig med det kjempemåltidet han spiste i kveld...
Nå har jeg hevet temperaturen. Tusen takk for hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap