Nå er det alvor!!!!

Har lenge tenkt litt på å kjøpe enda ett akvarie, og i dag har jeg kjøpt ikke mindre enn to !!!! Jeg fikk kjøpt et på 60 l, veldig pent brukt. Det skal bli oppdrettsakvarium.
Det andre er ett nytt og fint på 200 l. Her vil jeg veldig gjerne prøve å få til et praktkar, med vakker sammensetning av planter, innredning og spesiellt utvalgte fisker. ikke nødvendigvis så veldig eksotisk, men for å glede øyet. Har sett mange virkelig flotte oppsett på sidene her som vil være til inspirasjon for innredningen.
Det akvariet vi har nå(110 l) kan fortsette å være barnevennlig (med juggelpynt og enkle fisker)

Hvordan fordeler vi de fiskene vi har og hva kan vi kjøpe i tillegg til det nye store karet?

Vi har:
7 Platy, 4 hofisker og 3 han fisker, disse skal rett i oppdrettskaret. Men hva kan jeg ha sammen med dem for å ta seg av renovasjonen uten at de spiser yngel?

videre har vi:
5 skjørtetetra, 1 han..., arvegods fra da vi kjøpte akvariet brukt
1 honning gurami, hofisk( hannen døde)
1 pleko
2 ancistrus, små og nye i går, (har mye alger)
2 praktbotia, disse liker å gjemme seg, men den ene har vokst slik at han kom seg inn i "hula" si(et fyrtårn med flere små åpninger i), men ikke ut igjen. Så nå har jeg tatt bort tårnet og kjøpt ei kjeramikkhule.(de hadde ikke kokosnøtt) Men botiaen vil foreløpig ikke flytte inn.. Hva gjør jeg med det..?
Alle disse tenkte jeg kunne være igjen i 110 literen.

Så har vi til slutt 2 blå/perlegurami, en av hvert kjønn, som jeg tror ville ha godt av nye omgivelser sammen med noen nye venner.
hannen er ca 8 cm og ganske hissig på hofisken, jager..
Jeg vil gjerne ha gode renovatører i alle karene, ikke nødvendigvis de samme artene i alle. I det nye store karet vil jeg ha en stor stim eller to mindre/ forskjellige stimer og en eller to praktarter.

Puhhhh det ble mange spørsmål og problemstillinger på en gang, men jeg håper noen kan hjelpe.!!!!!

røya
7 Platy, 4 hofisker og 3 han fisker, disse skal rett i oppdrettskaret. Men hva kan jeg ha sammen med dem for å ta seg av renovasjonen uten at de spiser yngel?

Du kan for eksempel ha eplesnegler. De både spiser rester og alger og rører ikke yngel. Minner om at platy helst skal ha minimum 2 hunner pr hann for at hunnene ikke skal stresses for hardt.

Praktbotiaene vil vel helst finne sin yndlingsplass selv. Røtter, steiner og annet fungerer også. Husk at disse trenger stor plass etterhvert og helst bør gå i en liten gruppe for å trives optimalt. Plecoen blir også veldig stor.

Ancistrus er en fin algespiser og snegler er flinket til å spise både rester og alger. Begge deler fine renovatører altså.

Når det gjelder stimfisk er det som oftest finest med en større stim enn to små. Det kan lett virke rotete og kaotisk med mer enn en stimfisk.

Når det gjelder fordeling av arter osv så anbefaler jeg at du går igjennom fiskebasen (under kunnskap øverst på siden) og sjekker ut vannverdier og minimum akvariestørrelse på de forskjellige fiskene. Sett deretter sammen arter som stemmer overens når det gjelder dette. I tillegg så kan det være greit å tenke på å fylle ut alle nivåene i karet slik at man, for eksempel, ikke bare velger ut bunnfisk i et akvarium.

Minner også om at filtrene må være innkjørt før det has fisk i karene. Les mer om dette i akvarieskolen under artikler. Spesielt om oppstart og vannverdier er verdt å få med seg.

røya
2 praktbotia, disse liker å gjemme seg, men den ene har vokst slik at han kom seg inn i "hula" si(et fyrtårn med flere små åpninger i), men ikke ut igjen. Så nå har jeg tatt bort tårnet og kjøpt ei kjeramikkhule.(de hadde ikke kokosnøtt) Men botiaen vil foreløpig ikke flytte inn.. Hva gjør jeg med det..?


At Botiaen er fremme er et godt tegn. Det betyr at den føler seg trygg. Husk også at selv om det ser ut som den sitter fast, så gjør den i 99,99% av tilfellene ikke det. Kommer den inn, kan du gå utifra at den kommer seg ut
Tusen takk for fine svar. Jeg får vel bruke litt tid på akvarieskolen... Var å kjøpte elvegrus/ små runde steiner til yngelakvariet i dag. Dama i butikken mente jeg bare skulle putte hofiskene (platy)oppi der og at det var best sjanse for at de fant føde-roen da. får vel prøve meg litt frem.

Til Tante Astrid vil jeg si at jeg har observert at du gir mange gode råd på sidene,så jeg finner det vel verdt å lytte til rådene dine.... og jeg er mektig imponert over månedens akvarium. Det kan nok hende at jeg lar meg inspirere litt av det når jeg setter igang 200 l karet.

Og til Tender, jeg liker også botia veldig godt og kunne tenkt med noen mindre av arten i det nye karet. Forslag????

Synes liksom det blir litt mer skummelt å velge fisk og sammensetning nå når jeg skal prøve å gjøre det "skikkelig". Det karet vi allerede har (110 l) har vært mest for vår datter, men nå skal "ho mor sjøl" i gang.
tender
[QUOTE=tender] At Botiaen er fremme er et godt tegn. Det betyr at den føler seg trygg. Husk også at selv om det [I]ser[/I] ut som den sitter fast, så gjør den i 99,99% av tilfellene ikke det. Kommer den inn, kan du gå utifra at den kommer seg ut :)


Bra sagt. Eneste gang jeg har vært skeptisk, var når en L-129 klarte å kjøre trynet sitt fast i et stort, tomt eplesneglhus. Det ble mye leven plutselig når 1 stk malle rista og skalla inn i akvarieglasset med sneglehuset, men den kom seg løs etter 1 minutt eller 2.
røya
Og til Tender, jeg liker også botia veldig godt og kunne tenkt med noen mindre av arten i det nye karet. Forslag????


Jeg ville jo ikke nevne det i forrige innlegg, da tråden dreide seg om noe annet enn Botia, men siden du spør: Praktbotia har desverre ingenting i en 110l å gjøre. De trenger godt med plass for å vokse og utvikle seg. Du riskerer "staunting" som på norsk betyr "hemming". I praksis betyr dette at fisken utvikler seg uproporsjonalt. De indre organene vokser i det tempo naturen har bestemt, mens kroppen ikke utvikler seg i samme tempo pga. av mangel på svømmeplass. Du kan jo tenke deg hvor behagelig det er... 2 stk er også altfor lite, du bør ha minimum 5, men det går ikke pga karets størrelse.

Så til spm ditt: Dvergbotia er en fantastisk liten skapning (maks 6 cm) som er vakker å se på, morsom og er langt mer dagaktiv enn de fleste Botia. Minimum 5 vil jeg anbefale. Histrionica er også en nydelig Botia som er fredelig, og det samme er Striata. Kuhlii-ål er også en morsom liten sak. Husk at minimumsantallet alltid bør være 5 stk. Ellers ligger det en egen artikkel om Botia her. Håper dette hjalp litt
Jeg får jo litt dårlig samvittighet for mine to praktbotia som bor i 110 l, men det ser da ut som de trives og etter å ha lest artikkelen du hanviser til ser jeg at de har veldig artstypisk oppførsel. Jeg har sett både botiadans, at de sover påsiden og at de presser seg inn på trange steder, de er forresten også veldig aktive i akvariet selv om de liker å gjemme seg og ta en stille stund.

Men kanskje de må få flytte til det større karet..? Kan jeg ha flere botiaarter i samme kar?? Og går de sammen med corydoras og/ eller kuhliål?? Jeg må præve å finne gode samboere....
Du trenger ikke ha dårlig samvittighet. Vi har alle gjort feil. Men du bør definitivt flytte PB`ene over til det større karet. De Botiaene jeg nevnte går helt fint sammen.Fredelige alle sammen. Kuhlii er også en form for Botia så den kan også passe fint. Men ikke overbefolk karet nå, da Det er ofte bedre med fler av noen få arter enn en hel saus med mange arter. Cory og Botia skal i teorien gå greit. (de jeg nevnte..Endel Botia er slett ikke vennlige og bør gå i egne artskar)) Men Botia er noen råskinn i matfatet, så det kan fort bli litt vanskelig for Coryene å få tak i maten. Selv har jeg Dverger og Striata med C.Arcuatus og C.Panda og det ser ut til å gå greit. Men jeg forer på forskjellige steder i karet samtidig, slik at noe av maten rekker å komme til bunnen før Botiaene har spist opp alt. En annen ting er at Botia bør ha over middels sterk sirkulasjon. Du bør isåfall innrede karet med noen "rolige" steder så Coryene får "hvilt" seg litt. Du bør sikkert også vurdere noen andre arter da det fort kan bli litt mye "bunnfisk".
Takk for svaret.
Jeg kan berolige med at jeg ikke har tenkt å lage fiskesuppe, Og jeg har tenkt å bruke tid på å finne de artene jeg vil putte i karet. Nå er det blitt slik at PB og et par med blå gurami ser ut til å ha fått seg leieavtale i det nye karet, så får jeg studere litt videre på hvem som skal få flytte inn sammen med dem. Tenker litt på en stim med danio.
Er litt usikker på om jeg vil ha flere gurami, men hannen burde kanskje ha fått seg et par damer til i haremet..? Han er ganske hissig på den ene han har, men stor og flott er han med laaaange "følehår"
Her har du en tråd som omhandler Botia og Gurami samme kar. Som du ser kan det gå helt fint, men det er en idè å innrede karet slik at begge arter får det så bra som mulig. (De har ganske forskjellig krav til sirkulasjon bl.a)
Takk Tender for svaret, så det ikke før nå da denne dagen har gått til å feire min datters 8 års dag.

Jeg skal prøve å innrede karet slik at alle blir fornøyde. er veldig inspirert av månedens kar av "tante Astrid". der ser ut til å være noe for enhver.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap