Jbl gh og kh dråpetester? Hvordan fungerer disse?

Jeg kjøpte meg ett slikt laborett-sett i går. Men i det var det bare KH-tester som fulgte med. Så jeg kjøpte en GH-tester idag. (alt fra jbl)

Problemet er å få nøyaktig resultat på testene.

Slik bruksanvisning sa om KH testen, skal man ha 5 ml. vann i ett reagensrør (de som følger med). Så skal man tilsette reagen'et. Hver dråpe tilsvarer 1dH.
Slik jeg forstod det skal man tilsette dråper helt til vannet går fra blått til gult.

Men så kom mine problemer:
Væsken er gul, og slik jeg ser det vil vannet bli gult uansett. Etter 3-5 dråper ble vanent gult. Men det var fremdeles blått også (på bunn). Syntes at dette var tungvindt, og begynner nesten å savne etter stripsene. hehe.

Så var det GH prøven. Der fulgte det ikke med noen bruksanvisning, og på pakken stod det at 1 dråpe = 1dH. Jeg tenkte at da må dette være likt som KH testen. Må legge til her at det ble tilsatt GH+ i går. Så noe utslag burde man få i denne testen.
Så jeg målte opp 5 ml vann, tilsatte dråpene. Det skjedde null og niks. Vannet ble bare gjennomsiktig gult og gulere etterhvert som jeg tilsatte dråper. Etter 8 gadd jeg ikke mer.

Hvordan fungerer disse testene? Hvordan får man nøyaktig resultat?
(Både spøyte og beholdere var skyllt flere ganger i vask og etterpå i akvarievannet.)
Plussmedlem
Alexus
Slik jeg forstod det skal man tilsette dråper helt til vannet går fra blått til gult. Men så kom mine problemer: Væsken er gul, og slik jeg ser det vil vannet bli gult uansett. Etter 3-5 dråper ble vanent gult. Men det var fremdeles blått også (på bunn).

Det ble vel gult etter første dråpe? (Husk å riste mellom hver dråpe.)
Dvs at du har en lav KH (KH=1).

Alexus
Så var det GH prøven. Der fulgte det ikke med noen bruksanvisning, og på pakken stod det at 1 dråpe = 1dH. Jeg tenkte at da må dette være likt som KH testen. Må legge til her at det ble tilsatt GH+ i går. Så noe utslag burde man få i denne testen. Så jeg målte opp 5 ml vann, tilsatte dråpene. Det skjedde null og niks. Vannet ble bare gjennomsiktig gult og gulere etterhvert som jeg tilsatte dråper. Etter 8 gadd jeg ikke mer.

Bruksanvisning JBL GH finner du her.

Gul sier du? Trodde det var rød til grønn...
Tilsetter du GH+ uten å vite hva resultatet blir? Anbefaler deg å være forsiktig med det fordi bruksanvisningen til GH+ (Noraq?) stemmer ikke 100 % i alle tilfelle med hensyn til hvor mange "skjeer" som trengs for å heve GH til ønsket verdi.
der har vi vel svaret på det første problemet. Jeg ristet ikke. Jeg lot det blande seg ut "av seg selv".

Jeg har ikke salt fra Noraq, men fra ett annet merke (står bare Aqua GH+).
Der står det at man skal tilsette 10 ml med Aqua GH+ pr. 40 liter vann.

Hvor mye dette hever GH'en står det ikke noe om. (dårlig bruksanvisning.)

Når jeg tilsatte GH+ til 240 literen, tok jeg ikke mye, prøvde med litt bare for å se om jeg fikk noe utslag.)

KH testen går fra blått til gult.
GH testen har jeg ingen anelse om hvilke farger jeg bør forvente meg...
Her er en liten tommelfinger-regel som det er greit å huske når man blir forvirret over de forskjellige fargeendringen på kh- og gh-tester; fargen vil endre seg til den fargen som er på dråpene som dryppes oppi. Om fargen er som dråpene etter første dråpe er verdien 1 eller mindre.
Den er grei nok.
Men jeg trodde at når jeg får "utslag" på KH testen, ville jeg ihvertfall se noe på GH testen. Men det skjedde ikke.

Vannet blir bare gulere pga. konsentrasjonen med dråpestester som er i de 5 ml med vann. Føler meg litt lurt.

Hos meg er dråpene i flasken med Jbl's Gh test grønt. Dvs at du må fortsette å telle dråper til fargen i testglasset endres til grønt før du vet hvor høy gh er.

Kh og Gh er to helt forskjellige verdier som er uavhengige av hverandre så jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier at du føler deg lurt.
Siden du har tilsatt GH+ middel uten noen god kontroll på hvor mye det du tilsatte skulle høyne GH er det jo godt mulig at din GH nå er (mye?) høyere enn 8 dH.
Neppe sannsynlig. Jeg vet mer eller mindre hvor mye GH det er i akvariet.
Har brukt GH saltet en stund nå, det var testeren som var problemet. Jeg antar at med den mengden jeg har tilsatt skal GH nivået være på rundt 6-7. Målet er å ha GH verdien opp til 8. Senere skal GH verdien være 15dH.

Men vi fant ut av feilen nå. Det skulle følge med en bruksanvisning, og ett fargekart visstnok... Skal få ny fra butikken i morgen.
Det skal ikke være noe fargekart til gh-tester (ikke kh heller). Der er det ikke resultatfargen som teller slik som med ph. Ved gh-testing drypper man en og en dråpe, venter litt mellom hver dråpe og rister forsiktig på testglasset mellom hver dråpe. Hold tellingen. Stopp straks en fargeendring skjer. Og den skal endres fra rødlig til grønn!

Hvis du f.eks. har dryppet i 6 dråper tilsammen i testglasset i det fargeendringen skjer til grønn, så har man gh 6.
NB! Du skriver at det er en JBL test du kjøpte, så dette er JBL fremgangsmetode jeg har beskrevet!

Alexus
Men vi fant ut av feilen nå. Det skulle følge med en bruksanvisning, og ett fargekart visstnok... Skal få ny fra butikken i morgen.
Hehe. kansje de har skiftet. For på bruksanvisningen som fulgte med JBL laborett settet skal fargen skifte fra blå til gul. Men anyway, så er fargeendringen forstålig. rød til grønn - blå til gul er det samme.

Men tigen var at selve GH testen får ingen utsalg...
Jeg lurer på om du blander sammen to merker her....? Det er veldig forvirrende det du skriver

Tetra sin test-koffert kalles "laborett", slik du skriver i første innlegg. Men du skriver "alt fra JBL"...?
Det du beskriver om gulfargen, får meg til å tenke på Tetras test igjen.
Jeg har et komb. kh og gh testsett fra Tetra også, og på deres Kh-test (ikke gh) skal fargen skifte fra blå til gul.

Gh testen min fra JBL er ikke så fryktelig gammel, så det du beskriver høres ikke riktig ut. Du har dobbeltsjekket at det står JBL og gh på flasken du brukte? (ikke stol på innpakningen, sjekk flasken)

Alexus
Hehe. kansje de har skiftet. For på bruksanvisningen som fulgte med JBL laborett settet skal fargen skifte fra blå til gul. Men anyway, så er fargeendringen forstålig. rød til grønn - blå til gul er det samme. Men tigen var at selve GH testen får ingen utsalg...
Alexus
Hehe. kansje de har skiftet. For på bruksanvisningen som fulgte med JBL laborett settet skal fargen skifte fra blå til gul. Men anyway, så er fargeendringen forstålig. rød til grønn - blå til gul er det samme. Men tigen var at selve GH testen får ingen utsalg...

Det er jo ikke helt det samme, for hvis den skal skifte fra blå til gul, og din blir gul etter første dråpe (du må riste mellom hver dråpe), så har du GH på 1 uansett hva du synes verdien burde være.

Skal den egentlig skifte fra rød til grønn, og din er gul derimot - ja da er det noe galt et sted. Men, jeg har aldri hørt om en dråpetest som ikke fungerer, så det er antageligvis noe annet som foregår.
Ok.

Nå skal jeg prøve å være mer korrekt og nogenlunde forklarende.

Jeg har kjøpt JBL sitt dråpesett (kalte det for laborettsett.)
Men jeg forveksler ikke noe. Det er JBL. 100% sikkert.

Ellers, i dette settet følger det med KH tester og ikke GH.
KH testen skal gå over fra blå til gul.
Kopiert tekst fra JBL's bruksanvisning:

"1. Skölj mätglaset flera gånger med vatten, som skall undersökas.
2. Fyll mätglaset till 5 ml-markeringen med vatten, som skal undersökas. (Observera att vattenspegelns undre linje mäsle överensstämma med markeringen.)
3. Tillsätt reagens droppvis; räkna dropparna, tills en färgväxling från blått til gult sker.
4. En droppe använd reagenslösning motsvarar 1dH karbonathärdhet."

Men, GH testen går over fra rød til grønn.

Om dere ikke tror meg tar jeg bilde av hele sulamitten hehe.

Men du hadde rett mona, den skal gå over fra rød til grønn. Problemet med den testen jeg kjøpte var at den rett og slett ikke fungerte, de prøvde den i butikken hvor jeg leverte den tilbake. de fikk heller ikke noe resultat på prøven.

Så jeg fikk en ny pakke. Denne gang med bruksanvisning til. GH testen ble rød og senere grønn den Så alt er egentlig i orden nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap