Skallet flasser

Hei
Har nettopp kjøpt noen eple snegler. De er helt rare i skallet, akkurat som det har begynnt å flasse. Hva kan dette vere? Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge det?
Det høres ut som du har for surt vann. Da vil skallet deres gå i oppløsning og sneglen vil til slutt dø.

For å forhindre dette, må du øke pH opp mot 7. Dette kan du f.eks. gjøre ved å tilsette kalk. Da får også sneglene noe å bygge opp skallet sitt med.
Du må sjekke vannverdiene dine. Har du kjøpt disse på dyrebutikk så har de sikkert gått lenge i kar med feil vannverdier. Dette lar seg ikke reparere. Det du kan gjøre er å passe på at de har en ph på 7 og ikke under. Gh bør være fra 6-10. Holder du disse verdiene vil du se at når sneglen vokser så vil skallet være fint der det vokser ut. Der hvor skallet har begynt å flasse vil det leges innvendig og bli tykkere men skaden utvendig vil være der. Gi de reke, krabbefor for det inneholder stoffer som er styrkende for skallet. Spinat er også fint. Mine liker også kinakål, agurk og epler. Lykke til med noen fantastiske dyr.)
Nå sjekka eg ph`en. Den var 6,9, men disse sneglene fekk eg i går og det var då eg såg at det dei `flassa`.

Eg var på min lokale dyrebutikk får å seia at eg hadde fått meg eplesngeler som flassa i skallet og eg spurte og det gjekk ann å ha ein kalkstein i, men det ville ho ikkje anbefale for da kom ph`en til å stige for mye.

Det som er spørsmålet er om det går ann ha ein kalkstein i akvariumet heile tida eller om eg må ta den ut når eg eksemplevis har fått den ph' en ønsker som i dette tilfellet er litt over 7 ?
Heidi Ingdal
Du må sjekke vannverdiene dine. Har du kjøpt disse på dyrebutikk så har de sikkert gått lenge i kar med feil vannverdier. Dette lar seg ikke reparere. Det du kan gjøre er å passe på at de har en ph på 7 og ikke under. Gh bør være fra 6-10. Holder du disse verdiene vil du se at når sneglen vokser så vil skallet være fint der det vokser ut. Der hvor skallet har begynt å flasse vil det leges innvendig og bli tykkere men skaden utvendig vil være der. Gi de reke, krabbefor for det inneholder stoffer som er styrkende for skallet. Spinat er også fint. Mine liker også kinakål, agurk og epler. Lykke til med noen fantastiske dyr.:-))

takk, eg har desverre ikkje gh test. Mine snegler får av og til agurk. Eg har ein boks med JBl Novo Craps. Går det ann å fore dei med det ?
Jeg har pleid å slenge litt kalk-grus i karet og bare la det ligge.
Fisken Magnus
[QUOTE=Heidi Ingdal]Du må sjekke vannverdiene dine. Har du kjøpt disse på dyrebutikk så har de sikkert gått lenge i kar med feil vannverdier. Dette lar seg ikke reparere. Det du kan gjøre er å passe på at de har en ph på 7 og ikke under. Gh bør være fra 6-10. Holder du disse verdiene vil du se at når sneglen vokser så vil skallet være fint der det vokser ut. Der hvor skallet har begynt å flasse vil det leges innvendig og bli tykkere men skaden utvendig vil være der. Gi de reke, krabbefor for det inneholder stoffer som er styrkende for skallet. Spinat er også fint. Mine liker også kinakål, agurk og epler. Lykke til med noen fantastiske dyr.:-))

takk, eg har desverre ikkje gh test. Mine snegler får av og til agurk. Eg har ein boks med JBl Novo Craps. Går det ann å fore dei med det ?
Ja du kan ha kalkstein i karet hele tiden. Jeg har tre stykker og jeg strever med å holde ph og gh oppe for de er i utgangspunktet lavt i springvannet. For å få opp ph kan du bruke natron som du får kjøpt i vanlige butikker. For å få opp gh kan du bruke kalkstein( hjelper ikke stort syns jeg) eller du kan også tilsette gh/th+. Dette må du kjøpe i dyrebutikken. Noen bruker også gips som de kjøper i hobbyforretninger. Kalksand kan også brukes men det er ikke så veldig fint hvis du har biltemasand i karet fra før men har du annen grus så gjør det jo ikke for da blir den ikke så fremtredende. Agurk styrker ikke skallet men det gjør spinat for det er det mye kalsium i. Novo crabs og novo prawn er for som er bra for snegler, disse bruker jeg også selv. De forurenser ikke vannet de første 24 timene og innen den tid er jo alt oppspist. Du får prøve deg fram med tilsettningene og begynn bare med en teskje til og begynne med. Det gjode jeg på mine 60 litre, Nå vet jeg kke hvor stort kar du har, men har du mindre enn 60 l så begynn med halvparten og øk opp hvis du ser at det trengs. Bruk dråpetester til å teste vannet med og de som er viktige å ha er ph test, gh og nitritt.
Heidi Ingdal

Ja du kan ha kalkstein i karet hele tiden. Jeg har tre stykker og jeg strever med å holde ph og gh oppe for de er i utgangspunktet lavt i springvannet. For å få opp ph kan du bruke natron som du får kjøpt i vanlige butikker. For å få opp gh kan du bruke kalkstein( hjelper ikke stort syns jeg) eller du kan også tilsette gh/th+. Dette må du kjøpe i dyrebutikken. Noen bruker også gips som de kjøper i hobbyforretninger. Kalksand kan også brukes men det er ikke så veldig fint hvis du har biltemasand i karet fra før men har du annen grus så gjør det jo ikke for da blir den ikke så fremtredende. Agurk styrker ikke skallet men det gjør spinat for det er det mye kalsium i. Novo crabs og novo prawn er for som er bra for snegler, disse bruker jeg også selv. De forurenser ikke vannet de første 24 timene og innen den tid er jo alt oppspist. Du får prøve deg fram med tilsettningene og begynn bare med en teskje til og begynne med. Det gjode jeg på mine 60 litre, Nå vet jeg kke hvor stort kar du har, men har du mindre enn 60 l så begynn med halvparten og øk opp hvis du ser at det trengs. Bruk dråpetester til å teste vannet med og de som er viktige å ha er ph test, gh og nitritt.

Ja det er GH test som står på handellista nå. Eg har både Ph og Nitrit som eg skjekker gjevnlig.
Neste gang eg er på dyrebutikken skal eg kjøpe med meg ein kalkstein eller to, men eg har ikkje peling på kor mye eg trenger. Akvariumet er på 40 liter.
Vi har nesten aldri spinat heime, men agurk har vi hele tiden. Så kankje neste gang mor eg og handler skal eg spør ho om ho kan kjøpe med litt spinat til eplesnglene mine. Kor mye er det vanlig å gi til dei ? Eg har 7 store eggelegende og mangen små.
Du trenger ikke mer enn en kalkstein eller du kjøper 2 små. Du får nesten bare prøve deg fram og se hvor mye de spiser opp i løpet av et døgn. Spiser de ikke opp agurken eller spinaten så må du huske på å ta vekk restene ellers kan du få forurensning i karet.
Tusen takk for svar.
Eg skal prøve å gi dei spinat i neste uke.
Eg lurer på ein ting til.
( Dette spørmålet står det sikker svar på i forumet men eg finner det ikkje)

Kan eg har så jegersngeler i lag med store eplesnegler ? Det er så mye pestsnegler i akvariumet så derfor tenkte eg at eg måtte skaffa meg nokon jegersnegler hvis dei ikkje tar store eplesngeler,
Har ett annet spørsmål som jeg lurer på.
Gjemmer pestsnegler seg i skallet til eplesneglen?
til magnus:
jeg hadde ikke tatt sjansen på å ha jegersnegle sammen med eplesneglene mine.
til dipp:
De gjemmer seg ikke inni skallet på eplesneglene så lenge de er i live. Er sneglen død er de veldig på hugget og vil spise de opp, og da kryper de langt inni skallet på de. De kan legge egg utenpå skallet på dem noe blant annet sebrasneglene og tigersneglene kan gjøre.
Heidi Ingdal
til magnus: jeg hadde ikke tatt sjansen på å ha jegersnegle sammen med eplesneglene mine. til dipp: De gjemmer seg ikke inni skallet på eplesneglene så lenge de er i live. Er sneglen død er de veldig på hugget og vil spise de opp, og da kryper de langt inni skallet på de. De kan legge egg utenpå skallet på dem noe blant annet sebrasneglene og tigersneglene kan gjøre.

Ok da får eg bare klare meg med pestsneglene i lag med eplesngeleane ein stund til.
Eg har fankt opp alle pestsneglane eg har sett i akvariuet men etter ein uke er det like mngen igjen.
Pestsnagler er noe dritt !!!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap