Sjukdom eller ikke? haster mye..

Hei. kjøpte en slørhale "golfball" for ikke lenge siden, forrige torsdag, å jeg å min søster fikk hver vår... begge to var litt svarte på halefinnene, å av en rar grunn så smittet den over på andre gullfisken til søster, å etter noen dager så døde den "golfballen".. hu klagde netopp på at den gullfisken også begynt bli litt slapp etter den ble smitta over med fargen, den ble også litt svart på halefinnen. hos meg har det ikke smittet over på noen, men "golfballen" min flyter veldig fort opp i bakenden, altså med hode ned å rompa opp, så det virker litt som om den må svømme hele tiden for å holde seg i balanse.. virker ikke helt som det er normalt? men nå i hvertfall så er den blitt slapp, å er nesten sånn med hode ned å rompa opp konstant mye.. kan det svarte på halefinnen være en sykdom?? hva bør gjøres? garanti-tiden varer 7 dager, men nå er det gått 9dager, å nå er fisken blitt sånn rar, men den har vært svart på halefinnen siden dag 1 ... om det skjer noe, burde jeg fått ny fisk, selv om garanti-tiden gikk ut for 2 dager siden?? godtar jo ikke kjøpe fisk som dør to dager etter garanti-tiden! håper noen kan svare meg utrolig fort på dette.. takker for alle svar som kommer..
Dessverre er golfball-slørhallene så deformerte på grunn av menneskers trang til å oppdrette sykelig utseendee varianter, at de stort sett ikke lever særlig lenge. Ikke er de spesielt gode svømmere heller, fordi mennesker har avlet dem i hjel så de har deformerte indre organer også. Svømmeblæren på fisken din er sannsynligvis ødelagt, og da flyter den opp som en dupp og greier ikke svømme skikkelig.

Det er dessverre ingenting å gjøre med dette. Et ødelagt indre organ er ikke mulig å fikse.

Neste gang du velger deg en slørhale, velg en som har en normal kroppsform og som greier å svømme skikkelig. Det har du mye mere glede av!

Beklager å måtte si det, men....
Etter min mening burde golfball-slørhalene vært forbudt å selge, det er dyreplageri å la en fisk leve med så sterke deformiteter.
Dette med hodet ned og halen opp tyder på problemer med svømmeblæra, og er dessverre ekstremt vanlig hos golfball-slørhaler.

Var begge litt svarte på halen da dere fikk dem, og så har dette spredd seg til mer av fisken, eller hva var det du mente der egentlig?
det er såpass ja.. visste ikke en gang alt dette her jeg.. men skal uansett kreve ny fisk, så får vi se hva vi velger da du mener at golfballene ikke lever lenge uansett?
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap