Pumpen kan ha stått av i mange dager:(

Vil fiskene overleve om jeg tar 30-50% vannbytte daglig i noen uker? Eller kan jeg forvente massedød?

Har bare dråpestest for nitritt som ikke ga utslag på vannet før jeg byttet det i dag. Ellers har jeg sticks for andre verdier...hvilke dråpetester bør jeg skaffe meg i tilegg til nitritt? Bør jeg kjøpe filtermateriale på flaske? (Dvs vil dette hjelpe i det hele tatt? -forstår ikke helt hvordan filterbakterier kan overleve i flasker når de ellers trenger sirkulasjon). Råd?
De flaskene med bakterier er stort sett bare tull og tøys. Har ikke lest om noen som har funnet noe hjelp i disse, så spar pengene dine

Dersom filteret har vært avskrudd i mange dager er nok filterbakteriene døde, og du starter dermed på 0 igjen. Ta ut filtermaterialet og skyll det grundig. Alle de millioner bakterier som har dødd blir blåst ut i karet når filteret startes igjen og blir en kilde til nitritt i seg selv.

Ellers.. jeg ville målt nitritt daglig eller i hvert fall annen hver dag, og store vannbytter hver dag de neste ukene. Det burde være mulig å unngå blodrøde resultater om du er påpasselig med vannbytter og måler nitritt slik at du ser det med en gang om det er i ferd med å gi utslag. Mat veldig sparsommelig, og i hvert fall ikke hver dag. Er det voksne fisk tåler de helt fint å gå uten mat i flere dager i strekk.

Har du et annet akvarium, eller noen i nærheten har, kan du stjele litt filtergugge fra det filteret og tømme rett i ditt slik at du får en kickstart igjen
Om alle bakterier er døde så vil du jo først få en oppblomstring av ammoniakk/ammonium før nitritten kommer. Jeg ville vurdert en dråpetest mot ammoniakk.

Ellers, har du fått gode råd - så dette skal nok gå greit. Du kjenner sannsynligvis også til fiskene dine godt, så bruk litt ekstra tid på å observere de - du ser nok ganske fort om de ikke trives; og da er det vannbytte og vannbytte som hjelper...
Takk for svar og skal gjøre som dere sier. Akvarie nr 2 er desverre ikke innkjørt enda -har stått på like lenge som dette har stått av: Årsaken til at jeg slo av pumpen var at jeg tok av filtermaterialet fra 110 literen til det nye akvariet...men så glemte jeg å sette på pumpen igjen DUMME meg!!!!
En ting til jeg trenger svar på; når jeg får amoniakk/nitritt utslag...hva gjør jeg da? Dvs øker jeg vannbyttet til eksempelvis 75%...eller bare fortsetter med daglige vannbytter på 50%?
50% rent vann burde jo vanne ut et eventuelt utslag en del.

Skal du bytte mer enn 50% ville jeg heller byttet 30-40% tidlig på dagen og samme mengde igjen på kvelden, om du ikke har mulighet til å mellomlagre for å få ca samme temperatur.

Kan du mellomlagre vann slik at du får samme temp, og sikrer at PH er lik også er det ingen fare å bytte mer enn 50%. Rent vann skader ingen, men voldsomme endringer i PH og temp kan gjøre det
Det er bedre å bytte litt vann oftere enn mye vann sjeldnere. Altfor stort vannbytte (50% +) kan gi for store endringer i vannkvaliteten og temperaturen og kan medføre stress/sykdom.

Får du helt ekstreme verdier og fiskene er helt i svime har du jo ikke noe valg - da må du bytte så mye som mulig - men det er bedre å være litt føre var og heller bytte to ganger daglig f.eks. I dag - bytt ca. 30% vann nå, det samme før du legger deg i kveld og det samme når du våkner i morgen. Hvis du ikke ser noen utpregede problemer med fiskene dine, ville jeg nok allikevel byttet en 30% daglig inntil jeg var sikker på at ting er i orden...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap