Indonesia/sørasia biotop

Har planlagt en biotop fra Indonesia med litt innslag med innslag fra sør-asia.

Det blir en 450 liter med hjemmelagd bakgrund av isopor. Lurer på om det er mudder som er det nærmeste jeg kan finne av hvordan det ser ut. Ville hatt noen til å bekrefte/avkrefte dette. Eller om det passer likebra med steinrelatert bakgrunn.
Det hele skal filtreres av en Eheim 2028 som har innsuget i et hjørnefilter lagd bak bakgrunnen sammen med 2 sirkulasjonspumper hver på 1100 l/min. Det skal være biologisk filtrering i lag med partikkelfilter og blåsvamp.

Lyset skal være 2 54W t5 lysrør med måkevingereflektor.
Varmen skal komme fra en jäger varmekolbe på 300w gjemt bak bakgrunnen.


Som fisker vil jeg ha Praktbotia som en slags hovedfisk. Er ganske facinert av denne. Derav kommer størrelsen på karet så stort.
Vis det er mulig vil jeg ha dem i lag med Pygmégurami, fembåndsbarbe, indisk glassmalle og siamesisk algeeter.

Av planter vil jeg ha ganske flotte planter, har tenkt på lotus, pellia, Cryptocoryne wendtii "green", Gulrotgress, javamose og en vallisneria art.


Hva syns folk rundt her om dette? Vis dette går fint skal det finskrives og settes i lager i vent for budsjett til dette.

Karet er forresten på størrelsen 150x50x60cm (lxbxh)
Her har du en tilsvarende tråd med link til noen glimrende bilder
Takk. Denne skal jeg lese i og se litt på. Fant i hvertfall ut at det er mudder og blader som er der.

Men går det an å male blader med epoxy for å ha dem i karet for alltid? eller lime dem på bakgrunnen og dekke med epoxy? Funker dette? Blir veldig pent i tilfellet.
Om du googler fiskene du vil ha, så finner man ofte beskrivelse av biotopene fiskene lever i. Regner med at det er veldig mange forskjellige i Indonesia/sør Asia, som resten av verden. Ikke sikkert fiskene du skal ha liker det biotopet man planlegger eller man tror de skal ha :o)
Det er vel mest stein med mye alger.... Men mudder er det sikkert også
Du kan jo igrunnen gjøre hva du selv synes er penest....
Har lånt ei bok på biblioteket som anbefaler i Sør-Asiatiske-akvarier: Finkornet grus eller sand. Kanskje det hjelper litt?
Jeg skal ha sand i bunn. Kanskje det blir noe steiner som får vokse noe alger først da. Vet jo at det er ganske sterk strøm der. Så det er kanskje litt lite planter som trives. Men det skal jo være stor plass så det er jo kanskje lite strøm her å der. Filteret skal være plasert slik at utblåset er i overflata. De andre skal blåse strøm for botiaen å trimme imot.

Men jeg lurer jo mest på om det virkelig går an å ha pygmegurami i lag med disse andre. Ser dem er ikke lager skumrede så de skulle passe fint. Men skulle hatt noe som lignet en sverdplante å hatt.
Her er en tråd om Gurami og Botia. Som du ser kan det gå bra, men det er ingen ideell kombinasjon. De har vidt forskjellige krav til strøm/sirkulasjon. Planter er sjelden en suksess i Botia kar. Husk at Botia vil ha dempet belysning, (i motsetning til plantene) samt at de har en tendens til å kakke hull på plantene rimelig fort. Det er nok grunner til at det er mest alger på bildene, og ikke planter
Det anbefales Cryptocorye planter (finnes mange forskjellige), javabregne og javamose som man binder til sten eller røtter. Bacopa monnieri, Hygrophilia polysperma i Sørøst asia karet i denne boken. Med sterk filtrering som du skriver selv. Men det er jo utrolig mange asiatiske planter, så det er mye å velge i Jeg regner med at de som er nevnt i denne boken er enkle å ha. Pleier ofte være det i bibliotekbøker ;o) Skal jo passe alle nivåer liksom
Inaktiv bruker
Rufsetufs
Har lånt ei bok på biblioteket som anbefaler i Sør-Asiatiske-akvarier: Finkornet grus eller sand. Kanskje det hjelper litt?


Hvilken bok er dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap