Ensom sommerfugl

Hadde til i morges et par sommerfuglciklider i akvariet mitt, men i løpet av natten hadde jeg nok engang et filterkrasj på fluvalen (3+).
Går stadig tett, men har nå skiftet den siste platen (skiftet den andre halvdelen tideligere i uken) håper nå at det holder en stund.

Likevel døde hann-sommerfuglen pga. oksygenmangel.
Var litt av et syn som møtte meg, samtlige reker, amanoer og neocaridinaer hadde samlet seg på toppen av pumpen, var stappfullt.

Nå svømmer hunnen hvileløst opp og ned langs glasset, sikkert i sorg av tapet av maken.

Spørsmålet er, hvor lenge holder dette? Dør den av "sorg" tilslutt?
Tør ikke pakke inn ny fisk ennå da nitritten kom på besøk grunnet alt for dårlig sirkulasjon +skiftet av filtermateriale.
Re: ensom sommerfugl
Hei Wikdahl
Nei, jeg tror ikke sommerfuglcikliden vil dø av sorg over tapet av make.

Sommerfuglciklider trives best hvis de har noen små stimfisker i samme karet.

Det kan være at Stress svømmingen opp og ned langs glasset skylles stresset av filter krasjet, eller at den er eneste fisken i karet.

Bytt litt vann(ca en bøtte) hver dag fremover til filteret har fått igang bakteriene igjen. Her kan du prøve å hjelpe filteret med litt filter gørr fra filteret i det minste karet ditt
Forsøk å gjøre vannbyttened så skånsomt som mulig, blant annet ved å mellomlagre vannet i bøtta til dagen etter for å lufte ut evt. klor rester og temperere vannet.
Test akvariet ditt for nitritt til du ser at filteret er innkjørt.
Sommerfugl ciklider er svært vare for nitritt i vannet så jevlige vannbytter er et must, særlig i små akvarier

Lykke til videre

Hilsen fru Niska
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap