Igangangsetting av ny pumpe/ tank

Hei igjen!
Jeg skal starte opp et nytt akvarium på 200 l og har til det kjøpt en utvendig pumpe(am top 3336) som jeg tenkte å gi litt start hjelp i det gamle akvariet.
Det er så mye snakk om sakte igangsettig og bakteriekulturer så jeg tenkte....
Kan det være en god ide å montere opp filtret og la det gå en stund i den etablerte tanken mens jeg jobber med å vaske sand og skylle røtter...???
Hadde likevel tenkt å kose meg med planting og innredning, men tenkte at dette kunne være en kick start for filtret...tar jeg helt feil eller?
Må jeg evt la det gamle filtret gå der samtidig?
Du kan godt kjøre det i det etablerte akvariet, men ikke kople ut det gamle filteret, da det ikke er noen bakteriekultur i det nye! Resultatet er da at du får en nitritt-topp i det gamle akvariet, og i det gamle filteret vil bakterier dø ganske fort om det ikke er koplet i.

Du kan kickstarte filteret med filtergugge fra det gamle filteret, men jeg ville likevel latt det nye karet gå fisketomt i minst to uker.

Det kan bli for kraftig strøm i det gamle karet med to filter på, men det finner du ut selv
hmmm det gamle filtret (innvendig am top) har en viss regulering på strømmen ut i tanken, kanskje jeg kan justere den ned på det laveste.

Som sagt skal jeg bruke tid på å få på plass innredning og la plantene etablere seg før jeg har fisk oppi, så filtret blir nok å gå i det nye karet noen uker uansett.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap