Noen som kan forklare litt om nitrat?:)

Hei!

Noen som kan forklare en idiot litt om Nitrat?

Hva er nitrat, hvordan kommer det, hvorfor kommer det, hvordan bli kvitt det?

Wikipedia. Ellers så ligger det en liten beskrivelse under akvarieordlista under "Kunnskap"-linken i hovedmenyen.

Det finnes filtre som kan ta det bort, men det enkleste er vannbytter. En av hovedårsakene til at man bytter vann, faktisk...
Så nå som jeg er totalt fri for nitritt i vannet må nå konsentrere meg om nitrat?
Fungerer dette som med nitritt, at det kommer en nitrat-topp som forsvinner etter en viss tid? åsså holder di snille bakteriene nitratet også under kontroll?

Har bare konsentrert meg om PH og Nitritt til nå.
De snille bakteriene bryter ned nitritt og lager nitrat av det. Så nitrat er sluttproduktet.

Nitrat er næring til plantene, så en del planter og spesielt hurtigvoksende planter bruker av nitratet i karet.

Nitrat er ikke så giftig som nitritt, og det kan være langt høyere nitratverdier enn nitrittverdier. Nitrat på mellom 10 - 15 mg/l er greit, men noen fisk, og spesielt reker, er ømfintlige for høye verdier.

Nitrat er noe av grunnen til at vi bytter vann. Det plantene ikke klarer å bruke opp vil nemlig algene bruke, og for å unngå farlige nivåer eller at algene virkelig får mye næring, bytter vi vann.

Det er ingen syklus med nitrat som med nitritt. Jeg har i hvert fall gjort det slik at jeg en stund har fulgt med på nitratverdiene og tilpasset vannbyttene til dette. Dvs, rekker nitrat å komme opp i f.eks 25 mg/l på en uke må man enten bytte mer vann en gang i uka, eller heller bytte hver 5. dag istedet.

Men som regel er 30% en gang i uka nok til å holde god kontroll på nitrat
nitrat skal ikke være på null, da fungerer ikke filteret som det skal :p nitrat er giftig for fisk i store mengder, men det er også næring for planter. hurtigvoksende planter vil holde nitraten lav. syns å huske at nitrat opp til ca 15-20 er greit...
ElinH
De snille bakteriene bryter ned nitritt og lager nitrat av det. Så nitrat er sluttproduktet. Nitrat er næring til plantene, så en del planter og spesielt hurtigvoksende planter bruker av nitratet i karet. Nitrat er ikke så giftig som nitritt, og det kan være langt høyere nitratverdier enn nitrittverdier. Nitrat på mellom 10 - 15 mg/l er greit, men noen fisk, og spesielt reker, er ømfintlige for høye verdier. Nitrat er noe av grunnen til at vi bytter vann. Det plantene ikke klarer å bruke opp vil nemlig algene bruke, og for å unngå farlige nivåer eller at algene virkelig får mye næring, bytter vi vann. Det er ingen syklus med nitrat som med nitritt. Jeg har i hvert fall gjort det slik at jeg en stund har fulgt med på nitratverdiene og tilpasset vannbyttene til dette. Dvs, rekker nitrat å komme opp i f.eks 25 mg/l på en uke må man enten bytte mer vann en gang i uka, eller heller bytte hver 5. dag istedet. Men som regel er 30% en gang i uka nok til å holde god kontroll på nitrat :)

Oki, så jeg er egentli ferdig med denne venteperioden nå, og må begynne med vannbytting for å kontrolere nitratet, har jeg forstått rett?
TetraTest sin nitrat måling måler at jeg har 12.5 mg/l i 112 liters karet mitt, men i det lille der jeg skal ha reker i viser langt høyrer enn dette.

skal jeg da bare begynne å bytte vann i det lille, og måle på nytt?
Hvis du har hatt en topp i nitritt, og den har gått ned og er nå på null er ventetiden over

Nå kan du kjøpe noen få fisk (få, så ikke filteret får sjokk), og starte vannbyttene. Vannbytte en gang i uke (ca 30%) burde holde. Holder det ikke fordi nitratverdien blir høy i løpet av uka kan du i første omgang vurdere flere planter. Spesielt planter som vokser raskt. Å vokse fort krever mer næring enn å vokse litt, derfor bruker de raske plantene mer nitrat.

Om du synes du har mer enn nok planter, kan du heller vurdere å la det gå 5-6 dager mellom vannbyttene istedet for 7.

generelt er ikke nitrat en vannverdi du trenger å tenke så mye på, men ting kan jo være ustabilt en periode. Det er heller ikke unaturlig at det kommer alger i begynnelsen
100 literen høres grei ut, men det lille karet trenger et vannbytte. Du bør nok følge med nitratnivået i det karet fremover. reker er nemlig ikke glad i høye verdier.

Jeg ville ikke latt nitrat gå over 15 mg/l i et rekekar. Du kan putte oppi en god porsjon hornblad for eksempel i rekekaret. Hornblad forbruker mye nitrat siden den vokser fort, og samtidig liker rekene å sitte i hornbladene og pille (hvert fall gjør mine det) :p
ElinH
100 literen høres grei ut, men det lille karet trenger et vannbytte. Du bør nok følge med nitratnivået i det karet fremover. reker er nemlig ikke glad i høye verdier. Jeg ville ikke latt nitrat gå over 15 mg/l i et rekekar. Du kan putte oppi en god porsjon hornblad for eksempel i rekekaret. Hornblad forbruker mye nitrat siden den vokser fort, og samtidig liker rekene å sitte i hornbladene og pille (hvert fall gjør mine det) :p

men da skal jeg ta ett vannbytte i en fullande fei

men siden jeg får 10stk reker i morgen skal jeg heller sleppe dem oppi 112 literen som står tom?
lykke til med å fange de igjen uten å tømme karet hvis du ikke vil at de skal bli værende der :p
Sanne
lykke til med å fange de igjen uten å tømme karet hvis du ikke vil at de skal bli værende der :p

Og der svarte du på mitt neste spørsmål
Men da burde jeg kansje få meg ammoniak test også? hvordan er det med dette i forhold til nitrat?
iDuddits.
Men da burde jeg kansje få meg ammoniak test også? hvordan er det med dette i forhold til nitrat?

Har dette laborett settet fra tetra, så har jeg bestilt Nitrat test utenom og vurderer å bestille ammoniakk test. Noen andre tester jeg burde ha?
Amoniakk er jo det som gjerne kommer først i syklusen, så hvis du har kommet så langt som til nitrat, så vil jeg tro at du ikke trenger amoniakk-test. =) Vi har det samme testsettet som deg, og har kjøpt nitrat-test i tillegg, og klarer oss godt med disse.
Plussmedlem
Synes du har nok tester da
Hehe... Bra det er fler av oss som syns det var mye rart å holde styr på i starten! Hvis du har Laborett settet, så tror jeg i utgangspunktet ikke at du trenger mer. Det ser ikke ut i profilen din at du har spesielt "krevende" fisker i karet ditt, så det burde gå bra! De fleste av oss klarer oss med en pH-, GH-, KH-, nitrat- og nitritt-test.

Lykke til med en fantastisk hobby!
penger spart er penger tjent dyr nok denne hobbyen
Snehvit
Hehe... Bra det er fler av oss som syns det var mye rart å holde styr på i starten! Hvis du har Laborett settet, så tror jeg i utgangspunktet ikke at du trenger mer. Det ser ikke ut i profilen din at du har spesielt "krevende" fisker i karet ditt, så det burde gå bra! De fleste av oss klarer oss med en pH-, GH-, KH-, nitrat- og nitritt-test. :) Lykke til med en fantastisk hobby!

Hehe, har ikke noe annet enn snegler ennda
Når jeg måler igjen etter vannbytte så gir det utslag på 25mg/l hmm.. vil rekene dø av dette?
Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap