Hjelp! nyplantet akvarium under innkjøring, planter sliter!

Hei,

Har plantet og dekorert min 60 liter.
To løkplanter som ser ut til å klare seg ok, noe hvitt rundt løkrota som ligger som et slør, men blader er grønne.

En Lotus som er ok.

To små lysegrønne Hemianthus micranthemoides i forgrunnen er i ferd med å miste fargen og blir gjennomsiktig vannaktige. Hva skjer?

Plantet på torsdag. Lysrør (fulgte akvariet) er på morgen til kveld, gjødslet med halv mengde plantegjødsel på plantedag. Ellers ok vannverdier enn så lenge.

Litt usikker på temperatur. Er mellom 25 og 27 i akvariet.

Hva gjør jeg galt da?

Har du tatt røttene for langt ned? enkelte planter råtner da. Også kan du jo forsøke med co2-tilførsel

Har du lyset på 10-12 timer dagen, eller oftere?
Hvilken temperatur var det på vannet da du plantet dem da? Gjorde du noe med plantene før du plantet dem i akvariet?

Og når det kommer til planters trivsel (eller mangel på det), så er det viktig å opplyse ting som f.eks. mengden og typen lys man har i akvariet, og evt ph på vannet. Alt som kan påvirke trivselen.
Takk for svar

Var vel rundt 20 grader ved planting, men tett oppunder 29 nå istad, da jeg merket mistrivselen.

Tok ut en del vann og fylte på med vann som hadde stått romtemperert. Og skrudde av varmekolben litt. Kan det være for varmt?

pH er nøytral.

Plantene står med røttene under sanda. Bortsett fra løken som har den hvite rota 2/3 over som jeg fikk beskjed om i butikken.

Synes dette er dritvanskelig jeg...sorry... Hvis ikke en gang noen planter vil leve, så ser det jo dårlig ut for fisken!

ikke synes jeg de er noe flinke til å opplyse om noenting der de selger dette utstyret heller. Der virker alt så greit så og det er bare å gjøre slik og slik så går det seg til.

Så kommer jeg ut på denne siden til virkeligheten og titter bort på et akvarium der mange knopper har løsnet og flyter fritt rundt...Uff...ikke er det gratis dette heller, så man burde jo fått litt bedre info når man handler!
Forresten har vel lys på lenger enn 12 timer....nærmere 13-15 kanskje?
Typen lys er et enkelt rør i armaturet som fulgte akvariet.
rørene som følger med er ikke alltid helt kurante, jeg greidde å svi ihjel vasspest med det som fulgte med mitt kar... du burde sjekke ut røret
Ok. Hva slags rør er å anbefale da?

Og....hvor mye koster det?
Plussmedlem
Et godt plantelys er å anbefale. Anbefaler deg også reflektor til lysrøret.
Du har vel et 15W lysrør?
Hemianthus micranthemoides er en krevende plante og bør ha godt lys.
Plussmedlem
Her er en omtale av lysrør som mange av oss bruker.
15W koster drøye hundrelappen i en nettbutikk. I en dyrebutikk - dobbel pris.
Supert takk for svar. Da skal jeg bestille et slikt rør. Hva er reflektor?
Hvilken nettbutikk anbefaler du?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap