Yngel! hva kan brukes?

Av en eller anna grunn har ingen av guppiene jeg noen sinne har hatt, klart å yngle. Men i går kveld da jeg kikket inn gjennom glasset for å se om alt stod bra til, fikk jeg meg en liten overraskelse. Der svømte to bittesmå guppier rundt under bladene. Jeg fikk håvet dem opp og puttet dem i en glassvase med vann fra karet de ble født i. For sikkerhets skyld kikket jeg etter flere, men det var det ikke, så de må nok ha blitt spist. Eller hender det de bare får to? Hun har nok flere i magen.. Men så kommer spørsmålet mitt:

Jeg vet guppier normalt yngler som bare det, men det gjør altså ikke mine, og når jeg først har fått to små så vi jeg ikke miste de. Hva bør jeg gjøre? Jeg har et tomt plastikkar på 9 liter og en luftpumpe med luftstein. Da jeg brukte dette som sykekar (det er sterilisert nå) så så jeg at luftpumpa kanskje var en smule for kraftig for karet. Selv om jeg kjøpte den minste de hadde, som er beregnet for 5-19 liter. Problemet er at den lager masse strøm i vannet så jeg er redd den lille yngelen bare kommer til å seile rundt med strømmen og ikke klare å svømme til overflaten for å få tak i mat.
Hva tror dere?

Mitt andre problem er at det karet fiskene ble født i er på 22 liter. Det er ikke lenge siden jeg byttet 50% vann pga mye sykdom og medisinering. (Alle fiskene er friske nå..) Derfor kan jeg ikke tappe ut 9 liter fra dette nå, da jeg er redd det vil bli en for stor påkjenning for det lille filteret jeg har der, og de snille bakteriene som akkurat har begynt å blomstre igjen etter medisineringen. Kan jeg bruke vann fra regnbueakvariet? Begge karene har nitritt nivå på 0, PH 7 i regnbueakvariet og 7,5 i det lille. Temperaturen er 26 grader i begge.

Kan jeg ha fiskene i plastakvariet uten pumpa? Hvis jeg bytter 50% vann hver dag. Det blir vel bare masse nitritt da? De må jo fôres.. Aner ikke hva jeg skal gjøre jeg:S

Finnes det noen triks for å minske boblestrømmen fra fuftsteinen?

Ekstraspørsmål:
Vil noen forklare meg framgangsmåten og nødvendig utstyr for klekking av artemia?

Beklager så mange spørsmål på en gang..

hvorfor ikke ha et lite yngelkar i det lille karet du har...?
jeg så noen som hadde laget seg et lite yngelkar av slike tannbørste kopper (med sugekopper) som har hull i seg og tredd en nylonstrømpe utenpå..
eller kanskje du har noe annet på lur...
Takk for svar!
Smart, men jeg har en slik "fødeboks" med netting rundt som jeg kjøpte i butikken. Men det tar nesten hele overflaten fra de andre fiskene. Blir ikke yngelen stresset av å være der for lenge? De må jo uansett flyttes når de blir større for å få plass til å vokse.

Laget ny tråd med bilder så slatter denne..
ang for så har jeg gitt mine guppyer pulverisert flakfor..
dette spiser de som bare det..
Andie
Smart, men jeg har en slik "fødeboks" med netting rundt som jeg kjøpte i butikken. Men det tar nesten hele overflaten fra de andre fiskene. Blir ikke yngelen stresset av å være der for lenge? De må jo uansett flyttes når de blir større for å få plass til å vokse. Laget ny tråd med bilder så slatter denne.. ;)


har 10-12 stk som går i en sånn nå, men de er i en 85 liter...
forsto at det kommer til å dekke nesten hele karet, så det var derfor jeg tipset om denne koppeholderen..

du kan finne på annet og evt sette isopor rundt slik at det flyter...
Det kan jeg! Fikk et helt lass med møbler fra IKEA i går. Kan jeg bruke isoporensom kom rundt dette? Den er litt hardere enn vanlig isopor, men like lett. Tror du den er satt inn med noen stoffer eller lakk? :S
det vet jeg ikke...
vet at andre har brukt isopor for å holde andre fødekar flytende..
(søk litt rundt her inne så kanskje du finner bedre tips)
hva skal du ha inni isoporen..?
En kopp som jeg smelter noen små hull i med ei nål, tenkte jeg Hvis det lar seg gjøre da. Ellers så hadde jeg planerom å bruke isoporen til å lage en bakgrunn til 130 L min.
det samme tenkte jeg også nå... ;o)
finn en plastboks gjerne litt avlang slik at barna får svømme litt fram og tilbake og opp og ned (om du skjønner), lag mange store hull, tre nylonstrømpe rundt og finn ett eller annet å fest det på kanten av akvariet..
Den delen med å feste koppen blir litt værre tror jeg. :S Noen idé?
ikke lag mange små hull, skjær ut store hull (men, pass på å file bort skarpe kanter) slik at det blir skikkelig gjennomstrømming...
kan jo feks i ett av disse hullene finne en plastikk snor/strips o.l. til å feste over kanten på glasset (på selve akvariet) under lokket på lysarmaturet...
eller få tak i en sugekopp du kan sette i et av hullene
så på siden din, har du en 130 liter også..?
Jepp det har jeg
kan du ha yngelet i fødekaret i 130 literen..?
ka du tror om vannverdiene er de det samme som det lille karet..?

har du hatt mulighet å sette de der så har jeg ville gjort det...

selvfølgelig tilvenne de vannet i 130 liter først...
Hildrum76
kan du ha yngelet i fødekaret i 130 literen..? ka du tror om vannverdiene er de det samme som det lille karet..? har du hatt mulighet å sette de der så har jeg ville gjort det... selvfølgelig tilvenne de vannet i 130 liter først...


Jeg har skrevet de vannverdiene som jeg har mulighet til å måle, i det første innlegget mitt
ser det nå ;o)

da har jeg villet satt fødekaret du har i 130 literen,
tilvenne de små vannet,
ha litt planter oppi og la de surre der...
Da har jeg hengt fødekaret på kanten av 130L Kneip av toppen på vesspesten og la den oppi nettet. De holder seg foreløpig på bunnen, men det går nok bra
håper du tilvennet de vannet før du hadde de i 130 literen...

tilvenne vannet betyr at du må ha guppybabyen i et litermål/glass osv med vannfra det lille karet, så tilsette vann fra det store karet.. bør stå sånn i allefall i ett kvarter...
før du har de oppi ett nytt kar...

Selvfølgelig gjorde jeg det.
Tilfeldig bekjentskap
© Fredrik Andersen
Reklame for plussmedlemskap