Hjelp; kjøpt meg brukt fluval 404, men pumpen bråker og deler ryker i endinga

Koblet opp denne for to dager siden, men da jeg aldri har vært borti utvendige pumper før, visste jeg ikke at den måtte manuelt fylles og pumpes "gjennom" før jeg startet den. Men fant til slutt ut dette, og fikk start på den igjen.

Var svææært til rasling, og syntes dette var for mye støy til at det skulle være slik. Leste litt rundt, og fant ut at impeller og stanga ofte er svakhet. Åpnet opp dette og fant ut at senter på impeller (propellen ja?) var defekt, hullet var blitt større enn stanga. Så byttet derfor impeller, og den gikk som en drøm i hele går kveld. Stod opp i dag tidlig, da raslet den like fælt igjen.

Åpnet dermed opp igjen, og demonterte impelleren, dvs tok propellen ut av magnetgreia og fikk se en løs bit. Den delen som skal stoppe propellen var knekt av, så jeg bare kan snurre propellen rundt og rundt.

MEN fikk også se på noen bilder at det skal være klips på lokket som holder propellen og stanga på plass, det er knekt av hos meg av tidligere eier. Virket også som at lokket hadde seget par-tre mm ut..så kanskje det ble slark inni der av det da, som igjen har slitt ut nye impelleren min ??

Hjelp...venter bestilt malawi, men uten pumpe funker det dårlig hvor fåes dette kjøpt billig i tilfelle da ? Kan vel ikke ha blitt luft i systemet når den gikk bra flere timer i går ?

Ble langt innlegg, men håper noen som har svar til meg hjelper meg. Vil gjerne få karet oppe å gå så jeg får lagt til karet med bilder her!
Plussmedlem
Eg vil tilrå å bytte både impeller, keramikkaksel og lokket til impellerbrønnen samtidig. Då er det størst sjanse for at alt funkar optimalt.
Dette er ikkje dyre delar og kan skaffast rimeleg på eBay, men det tar seff ein del lengere tid enn å kjøpe dei i ein butikk som kan skaffe dei fortare.
Takk for tipset, ringte en butikk i hamar, og de hadde deler på lager. Eneste at impelleren var fra 405, men var visst samme nr på 404/405, så den skulle være lik. Så da får jeg reise noen mil og hente det, men håper det er det som skal til. Kom på ca 350kr tilsammen.. så overlever den han som solgte meg pumpa skulle betale det sa han så! Da krysser vi fingrene, takk for tipset iallfall
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap