- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Rensing av filter.
Rensing av filter.
Postet 16.09.08 kl 20:57
Du skal ikke, absolutt ikke, og på ingen måte rense filteret før du ser at gjennomstrømmningen er betydelig redusert. Da, derimot, tar du og kryster det lett i en liten bøtte med vann fra akvariet, og setter det rett tilbake.. Og da ikke på samme dag som du tar vannbytte. 5 uker kan jeg ikke tenke meg gir nedsatt gjennomstrømming av betydning, eller har det det?
Postet 16.09.08 kl 21:06
Postet 16.09.08 kl 21:11
Postet 16.09.08 kl 21:12
Postet 16.09.08 kl 21:25
Postet 17.09.08 kl 13:56
Postet 17.09.08 kl 13:57
Postet 17.09.08 kl 14:00
Hvorfor skal man ikke rense filteret på samme dag som vannbytte? Hvor skal man få en bøtte akvarievann fra dersom man ikke tar vann ut av karet?
Jeg har alltid gjort det i forbindelse med vannbytte, siden det er veldig greit når jeg har en bøtte vann stående likevel. Kan ikke forestille meg hvordan de skulle ta skade av det.
Jeg har alltid gjort det i forbindelse med vannbytte, siden det er veldig greit når jeg har en bøtte vann stående likevel. Kan ikke forestille meg hvordan de skulle ta skade av det.
Postet 17.09.08 kl 14:09
MvjnzHvorfor skal man ikke rense filteret på samme dag som vannbytte? Hvor skal man få en bøtte akvarievann fra dersom man ikke tar vann ut av karet? Jeg har alltid gjort det i forbindelse med vannbytte, siden det er veldig greit når jeg har en bøtte vann stående likevel. Kan ikke forestille meg hvordan de skulle ta skade av det.
Er ikke noe problem å rense filter og ta vannbytte samme dag, så det er bare tulll å gjøre dette med dagers mellomrom.
Men kullfiltersvampene kan man droppe med engang, eneste grunnen til å bruke disse er ved å filtrere bort rester av medisin. Ellers ser jeg ikke behovet med kullfilter, grunnet at vi har så bra vann i Norge.
Postet 17.09.08 kl 14:16
Postet 17.09.08 kl 14:18
Til et gjennomsnitts innvendig filter trengs det da ikke mer enn 2-3 liter vann for å skylle, har valgt å ikke kalle det et vannbytte.. Grunnen til at jeg ikke gjør rensen samtidig med vannbytte er rett og slett for å unngå for store endringer i karet på en gang. Bruker hovedsakelig kaldt vann ved bytter. Synes det er greitt at temperaturen er oppe igjen før evt filterens, sånn at filterbakteriene har sin "triveselstemp" og raskt tar seg opp igjen, etter at x% av kolonien har blitt skylt i do. Sikkert andre som har andre synspunkter på dette.
Postet 17.09.08 kl 14:19
Postet 17.09.08 kl 14:25
Per Kristian PettersenDet er tre svamper faktisk :/ en svart (kullsvamp?) en grønn en blå
Den svarte fungerer dårlig som svamp.
Juwel anbefaler at du bytter denne hver fjerde uke, men gjør som Tom sier.
Hiv ut kullsvampen og kast den i søpla. Den kan heller ikke skylles for seinere bruk.
Du kan erstatte plassen med en vanlig "blåsvamp".
Postet 17.09.08 kl 15:38
Postet 17.09.08 kl 15:50