Eheim professionel 2222/2224

Har vært å hentet et akvarie.. Der fulgte det med alt jeg trenger, itillegg en utvendig filter.. men i pumpen var det ikke filter, og jeg lurer på om jeg kan legge nedi slik Prodac Filterwatt som hun sendte med meg..?
og den ene kurven skal det være grus nedi?

Hun sendte med meg bruksanvisning men jeg ble ikke særlig klok av den

Søkte her på forumet, men det ble endel svar som jeg ikke har tid til å lese om
jeg har 2222, i den nederste har jeg ehfi mech, den over substrat pro og på toppen en hvit finfiltermatte.
Du kan se oppsettet for Eheim 2224 her.
Filtermediet er dette.
Vanlig filtervatt går ekstremt fort tett, så det frarådes på det sterkeste.
okå.. da gjer ej ikkje det.. får ikke pumpa til å virke.. skal man fylle selve pumpa med vann før man skrur den på?
Neida, de går ikke tett Jeg har hvite filtervatt-skiver øverst i alle mine Eheim 2224. Uten disse er det så mye dritt i vannet at jeg orker ihvertfall ikke se på det. Jeg MÅ ha den hvite filtervattskiven øverst (den hører jo til, og skal ta seg av partikkelfiltreringen).
I snitt bytter jeg vel den filtervatten sånn ca hver tredje måned, altså fire ganger i året.

NoFishing
okå.. da gjer ej ikkje det.. får ikke pumpa til å virke.. skal man fylle selve pumpa med vann før man skrur den på?

Ja, det må du.
nå ikke, men det er det enkleste. men den er ikke altfor lett å starte nei, sleit veldig selv.. akvarievann er ikke så veldig godt :p fyll bøtte, sett allt på plass, pass på at all er der det skal være, klar ferdig sug :p
men nå har jeg kjøpt en liten håndpumpe til å suge pumpa igang de få gangene jeg må slå den av :p
NoFishing

Nei, da får du den ikke igang pga at det vil være luft i innsugsrøret. Sett den opp der den skal være i karet (innsug under vann) og sug på utblåsrøret (begge kranene må være åpne) til du hører at filterhuset begynner å fylles. Når det har fylt seg ferdig kan du sette igang filteret/plugge i kontakten. Men har du ikke filtermedie i vil det ha liten hensikt å starte det nå annet enn for sirkulasjonens del.
Sanne
fyll bøtte, sett allt på plass, pass på at all er der det skal være, klar ferdig sug :p

IKKE fyll bøtta først! Det er da man får problemer pga at man ikke får vann inn i innsugsslangen. Suger man på utblåset med innsug under vann, begge kranene åpne og ikke har hatt vann i bøtta fra før av er det null problem å starte filteret i tillegg til at man slipper å få akvarievann i munnen.
jeg fikk beskjed om å fylle bøtta, både på butikken og her inne.. det funket, etter mye om og men. .
Angående tett filtervatt...

Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror ikke Inger Anne mente de tynne filtervatt-skivene på toppen.

Et filter fullstappet med bare filtervatt i kurvene blir et veldig kompakt filtermedie som blir fort tett.
Hun har nevnt for meg at hun har kuttet ut å bruke filtervatt-skiven på toppen i disse Eheim-tønnene, fordi de går tett så fort hos henne. Så jeg antok derfor at det var det hun mente nå også.

Men en hel kurv full av vatt ville nok bli i meste laget, ja, så det hadde jeg også frarådet

Loomis
Angående tett filtervatt... Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror ikke Inger Anne mente de tynne filtervatt-skivene på toppen. Et filter fullstappet med bare filtervatt i kurvene blir et veldig kompakt filtermedie som blir fort tett.
Ja, det er noen som opplever dette.
Ikke jeg heldigvis. Jeg bruker denne tynne filtervatten selv i mine filtre
Sanne
jeg fikk beskjed om å fylle bøtta, både på butikken og her inne.. det funket, etter mye om og men. .

I bruksanvisningen står det at man skal gjøre det på den måten jeg sier. Og det funker, uten mye om og men. Da slipper man nemlig problemet med luft i innsugsslangen, har man luft i den klarer ikke pumpa å suge til seg vannet.
jeg fikk ingen bruksanvisning med min faktisk.. skjønte ikke bæret av alle de røra eller noen ting :p anbefaler forøvrig den pumpesaken til å starte filteret uten å suge. tar litt lenger tid, men man slipper vann i kjeften :p
Satte samboer på saken han sugde til d gikk for pumpa, eeh, meinte til pumpa gikk! pumpa lager jo nesten ikke lyd! e veldig overraska!

Så no gjeng pumpa, med kvitt filterwatt.. Har jo ikke fisk i, så d er bare for å få igang bakteriene.. svigern skylte filteret sitt og kom bort me guffe.. Så no sitt ej og ser på grumset!
Sanne
jeg fikk ingen bruksanvisning med min faktisk..

Hvis du fortsatt ikke har den...Her er den
mona o
Neida, de går ikke tett:-) Jeg har hvite filtervatt-skiver øverst i alle mine Eheim 2224. Uten disse er det så mye dritt i vannet at jeg orker ihvertfall ikke se på det. Jeg MÅ ha den hvite filtervattskiven øverst (den hører jo til, og skal ta seg av partikkelfiltreringen). I snitt bytter jeg vel den filtervatten sånn ca hver tredje måned, altså fire ganger i året.

Hei!
Kan man kjøpe disse hvite filtervatt-skivene separat, uten å måtte kjøpe alt filtermedie til en eheim2224?
Einar
Kan man kjøpe disse hvite filtervatt-skivene separat, uten å måtte kjøpe alt filtermedie til en eheim2224?

Ja, det er klart
Du finner dem for eksempel HER hos Webzoo.

Av en eller annen merkelig grunn så finnes de ikke hos f.eks. Tropefisk, ihvertfall er det noe jeg aldri har funnet der. Utrolig rart... de selger filterne, men ikke filtermediene separat?
Tusen takk. Akkurat hva jeg trengte.
Tilfeldig bekjentskap
© Kristian Aune
Reklame for plussmedlemskap