Innkjøring av pumpe

Jeg benyttet meg av tilbudet hos Tropehagen og kjøpte to AmTop 3336 filter til et kar på 110 l og et på 180/ 200 l. I karet på 110 l går det et innvendig filter som er godt innkjørt.

spørsmål 1 er: Hvor lenge skal jeg la filtrene gå sammen før jeg kan fjerne det gamle innvendige filtret?

spørsmål 2: Har det noen hensikt å flytte det innvendige filtret over i det nystartedekaret (180 l) for å hjelpe til med innkjøringen der, etter at det har gjort jobben sin i 110 literen.

Begge de nye filtrene er satt i gang. I det nye karet er det foreløpig kun sand, røtter og noen planter, og jeg har det ikke travelt med å få fisk oppi.
1. Ser det anbefales alt fra 2-4 uker. Vil tro det går raskere om du kan flytte over noe av filtermassen, eventuelt skvise guggen fra det innkjørte over det nye.

2. For å få det fortest mulig i gang ville jeg gjort det samme som foreslått over, enten flytte over litt filtermasse eller skvise noe gugge fra det innkjørte filteret over det nye.

For begge alternativene så er det viktig med redusert belastning til å begynne med. (Dvs kjører du begge filtrene sammen i fire uker så oppstår det nok ikke noe problem.) Går det ikke fisk i karene så er det faktisk viktig å tilføre litt avfall feks ved å mate det tomme karet et par ganger i uken. Er det fisk i karene så mål nitritt jevnlig slik at tiltak, dvs vannbytter, kan settes i gang raskest mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap