Kjøpe et akvarium som lekker?
Har kanskje planer om å kjøpe et akvarium som lekker, det skal bli tettet og fikset før jeg kjøper det ved å legge på ekstra silikon. Men blir dette bra, eller kommer det mest sannsynlig å lekke i ettertid?
Og er 1200kr en bra pris for et 240l akvarium med lysarmatur?
Hvor gammelt det er evt, vet jeg ikke. Men det ser ut som det er 1-3 år gammelt.
Og er 1200kr en bra pris for et 240l akvarium med lysarmatur?
Hvor gammelt det er evt, vet jeg ikke. Men det ser ut som det er 1-3 år gammelt.
Postet 18.09.08 kl 21:11
Postet 18.09.08 kl 21:14
Postet 18.09.08 kl 21:16
Enkleste er det å ordne det selv.
1.Skrap vekk gamle silikonfuger med en malingsskrape/barberblad.
2. Vaske der de nye fugene skal være med aceton eller isopropanol(blårens)
3. Legg på nye fuger og glatt dem ut.
La det tørke i 2-3 dager før man etster det med vann( bør stå et sted det ikke er fare for vannsøl:P
Klatting med silikon fører bare til mere tull, og det vil ikke holde i lengden.
1.Skrap vekk gamle silikonfuger med en malingsskrape/barberblad.
2. Vaske der de nye fugene skal være med aceton eller isopropanol(blårens)
3. Legg på nye fuger og glatt dem ut.
La det tørke i 2-3 dager før man etster det med vann( bør stå et sted det ikke er fare for vannsøl:P
Klatting med silikon fører bare til mere tull, og det vil ikke holde i lengden.
Postet 18.09.08 kl 21:22
Enig med alle de andre. å legge på ekstra silicon hjelper ikke en dritt. Det vil det mest sannsynlig lekke igjen i løpet av noen måneder. Hadde jeg vært deg hadde jeg spandert på meg en tur på Storbyen og hentet et par tuber med akvariesilicon fra Clas Ohlson, skjært ut den gamle siliconen med et stanleyblad, gjort skikkelig reint med aceton og lagt på ny silicon. Det koster deg et par hundre kroner, og er en billig forsikring. Siliconen som ligger mellom glassene trenger du ikke skjære vekk. bare legg stanleybladet intil glasset og skjær. Den siliconen som ligger mellom glassene får en ren overflate som den nye siliconen hefter bra til. Det er ikke så vanskelig, jeg har gjort det mange ganger.
Postet 18.09.08 kl 21:28
Endret: 18.09.08 kl 21:29
ok, var det jeg og trodde.
Men når er et akvarium for gammelt? Mtp at silikon blir "sprøtt" etter hvert.
Pettern: Jeg har flytta til Stavanger for å studere, men finnes ClasOhlson her og.
Men når man skjærer silikonet vekk og fjerner det helt, kan man da bare fuge tett med silikon uten å lage noen form for støtter for glass platene? (tenker da å legge silikon på bare et hjørne om gangen)
Men når er et akvarium for gammelt? Mtp at silikon blir "sprøtt" etter hvert.
Pettern: Jeg har flytta til Stavanger for å studere, men finnes ClasOhlson her og.
Men når man skjærer silikonet vekk og fjerner det helt, kan man da bare fuge tett med silikon uten å lage noen form for støtter for glass platene? (tenker da å legge silikon på bare et hjørne om gangen)
Postet 18.09.08 kl 21:33
Endret: 18.09.08 kl 21:34
Er Clas ohlson på Kilden og på Madla. Leg på en pølse på ca 4-5 mm rundt hele og dra det ut med fingeren din. da får du en fin bue på siliconen som da vil gå ca 1,5 cm ut på vegg/bunn. Pass på at fingeren din er våt når du gjør det, ellers blir det bare klin. Om karet står med vann holder det i mange år. jeg har kar som er 20 år gamle som er så tette som de kan bli
Postet 18.09.08 kl 21:41
Endret: 18.09.08 kl 21:43
Postet 19.09.08 kl 00:57
Postet 19.09.08 kl 01:06
Endret: 19.09.08 kl 01:07
ja jeg syns det var litt dum snilt. Hehe. Men jeg har sett 320L akvarium som har gått for 1000kr, men da kun akvarium.
Vel jeg hadde glatt gitt 2500kr for det komplette settet. Har tatt en titt på annonsene på akvaforumet nå og jeg ser at jeg får et rimelig ok tilbud. Bortsett fra at jeg må bruke litt tid på det.
Nei skal ta en kjapp titt på nettakvariet, finn og zett før jeg nok takker ja til tilbudet til han typen.
Karet hans ligner en del på det du solgte, bortsett fra at det er uten lister, og lysarmaturet ligger på en måte nedi akvariumet og ikke på toppen.
Vel jeg hadde glatt gitt 2500kr for det komplette settet. Har tatt en titt på annonsene på akvaforumet nå og jeg ser at jeg får et rimelig ok tilbud. Bortsett fra at jeg må bruke litt tid på det.
Nei skal ta en kjapp titt på nettakvariet, finn og zett før jeg nok takker ja til tilbudet til han typen.
Karet hans ligner en del på det du solgte, bortsett fra at det er uten lister, og lysarmaturet ligger på en måte nedi akvariumet og ikke på toppen.
Postet 19.09.08 kl 01:15