syk fisk fra butikk

Hei,

Min bror og svigerinna har arvet et større kar med fisk. Veldig fristende nå og kjøpe større kjenner jeg.....

Men men får prøve litt med mitt 60 liters først.

Over til saken... De kjøpte noen guramier (rød, rubin?)...samme det. Men den ene lå på bunnen i posen før de i det hele tatt hadde begynt akklimatisering av fisken. Deres vannverdier var ok, men denne fisken hadde uansett ikke vært i kontakt med dette vannet. Han så syk ut og lå bare på bunnen i posen og var i livet men ikke pigg. Frua holdt seg derimot flytende. Etter å ha kjørt inn vann i posen etter antall minutter som skulle til ble de sluppet i karet (stort hjørnekar usikker på størrelsen). Den fløt bare ned til bunn og ser ut som den har en kul under haka.

Kan den være syk fra butikken eller i sjokk over flytting?

Uansett det bør vel være byttrett på slike?

Spør for dem da de ikke er tilknyttet forumet....enda...
Det må de nesten ta opp med butikken. Be dem legge fisken i en pose og ta den med tilbake, helst med en gang (neste dag).

Det er ingen her som vet eller kan si hva akkurat denne butikken kan finne på å svare, men generelt er vel de fleste velvillig innstilte om fisken dør underveis hjem til kunden. Noen butikker, som Tropehagen-kjeden, har 8 dagers garanti på fisk de selger. Dør den i løpet av disse dagene, får man ny fisk eller tilgodelapp. Vannprøve må leveres.
Men dette er ikke noe kunden kan KREVE overalt. Det går helt på butikkens servicevillighet og innstilling. Vil de ikke refundere, så vil de ikke. For butikkens del kan jo kunden ha kastet posen hit og dit i mange timer før de dro hjem med posen, og så bare kastet den i akvariet uten noe om og men.
Butikken vet ingenting om kundens behandling av fisken etter at de har forlatt butikken.
Nei det er jo sant.
Det har du jo rett i.
Jeg får be dem stikke opp i morra og høre med dem. Separat vannprøve da og fisken i egen pose regner jeg med?
Takk for svar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap