- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Kjønnsbestemme apistogramma hongsloi.
Kjønnsbestemme apistogramma hongsloi.
Hei!
Har skaffet meg et par Hongsloi. Når jeg var i butikken så det veldig riktig ut, men er litt i tvil nå.
De ligner veldig på hverandre...
Den ene jeg tror er en hann er rødere om buken og har lengre og mer fargerike finner.
Den andre jeg tror er en hunn har sterkere svarte merker og mindre farger. Er i tvil da "hunnen" også har disse røde merkene i buken, noe jeg trodde bare hannene hadde, og den har også litt lengre finner enn jeg trodde hunnene skulle ha.
Har jeg fått med meg en hann og en hunn, eller har jeg fått med meg en sterk hann og en ikke fullt så sterk hann?
Kan forresten fortelle at når de er nær hverandre i akvariet, "reiser" "hunnen" seg mens "hannen" folder ut finnene hvis det skulle hjelpe.
Takker for svar!
NB: Hver eneste gang jeg søker på "Apistogramma" på søketjenesten her henger den seg bare opp, skjer ikke ellers.
PS: Sorry at bildene ikke er helt hundre, har ikke fått meg makro objektiv enda =)
Har skaffet meg et par Hongsloi. Når jeg var i butikken så det veldig riktig ut, men er litt i tvil nå.
De ligner veldig på hverandre...
Den ene jeg tror er en hann er rødere om buken og har lengre og mer fargerike finner.
Den andre jeg tror er en hunn har sterkere svarte merker og mindre farger. Er i tvil da "hunnen" også har disse røde merkene i buken, noe jeg trodde bare hannene hadde, og den har også litt lengre finner enn jeg trodde hunnene skulle ha.
Har jeg fått med meg en hann og en hunn, eller har jeg fått med meg en sterk hann og en ikke fullt så sterk hann?
Kan forresten fortelle at når de er nær hverandre i akvariet, "reiser" "hunnen" seg mens "hannen" folder ut finnene hvis det skulle hjelpe.
Takker for svar!
NB: Hver eneste gang jeg søker på "Apistogramma" på søketjenesten her henger den seg bare opp, skjer ikke ellers.
PS: Sorry at bildene ikke er helt hundre, har ikke fått meg makro objektiv enda =)
Postet 18.09.08 kl 22:17
Opelgutt....... Har jeg fått med meg en hann og en hunn, eller har jeg fått med meg en sterk hann og en ikke fullt så sterk hann? .....
Du har nok dessverre fått to hanner, der den ene ikke tør å vise sine mest maskuline kjennetegn i frykt for å bli banket opp av den andre.
Her ser du en A. hongsloi hunn. Selv om denne er i leksdrakt, ser du formen på finner og kropp er helt forskjellig fra de to fiskene dine.
P.S. A. hongsloi er en av de få Apistogramma som kan dukke så langt ned i bunnlaget/sanden at den ikke synes overhodet, om den blir skremt. Og den er jo som andre Apistogramma uansett "glad i" fin sand på bunnen.
Den grusen du har ser litt grov ut, og kan medføre litt vondt i hodet om fisken blir skremt, og de vil dessuten vanskelig kunne vise annen naturlig atferd knyttet til fin sandbunn.
Postet 19.09.08 kl 00:40
Postet 19.09.08 kl 01:35
Postet 19.09.08 kl 20:11
Opelgutt......Angående sandkornene er de ca 0.8-1.0 mm store. ser en del større ut på bildet. Hva ville du anbefalt til Apisto?
Ja, de så litt store ut på bildet. Jeg har ikke noe fasit på størrelse, men sandkornene kan nesten ikke bli for små.
Her ser du en Apistogramma trifasciata slippe sand ut av munn og gjellelokk etter å ha "tygd" litt på den, slik at mikroskopiske næringsemner har festet seg på en tannplate bak i svelget.
Du får forhåpentligvis en ide om størrelsen på sanden i forhold til fisken/munnen.
Tar dine den sanden du har i munnen og slipper den ut slik?
OpelguttDa ble det litt bedre, ja! Tok med meg en kompakt gul sak med sterke sortfarger og korte finner. Nå har trusler og finnenapping måttet vike for finneristing og hulefetish
Herlig!
Postet 19.09.08 kl 21:26
Kan meddele at apistoene spiser sand og spytter den ut igjen ja. Coryene snuser og graver og siler dag og natt, så tror ikke alt håp er ute.
Skal forresten tenke på et nytt kar hvis coryene ikke kommer til enighet med apistoene hvis det kommer no yngel, og da kan jeg jo putte fiskene i kar nummer to mens jeg skifter til finere sand i kar nummer 1. =)
Tusen takk for hjelpen!
Skal forresten tenke på et nytt kar hvis coryene ikke kommer til enighet med apistoene hvis det kommer no yngel, og da kan jeg jo putte fiskene i kar nummer to mens jeg skifter til finere sand i kar nummer 1. =)
Tusen takk for hjelpen!
Postet 19.09.08 kl 21:43