Sår på gurami

Har en dverg gurami hann som har fått et sår på bak-kroppen. Har hatt det i ca to uker nå, og i dag synes jeg tydelig det var blitt større. Det kan beskrives som at det er en rund prikk på ca 3 mm i diameter som ble skjell-løst. Jeg ser det er litt hovent, altså står området litt ut fra kroppen. Kan noe gjøres for å behandle sår? Burde jeg flytte han vekk fra de andre?

Klarte ikke å finne noen andre tråder med dette tema..

PS: tror nok jeg har for dårlig kamera til å ta bilder, derfor jeg ikke har gjort det..
jepp... ingenting liknende der...
hadde sånnt på alle 3 dvergguramiene mine, fant aldri ut hva det var, men alle 3 døde...
så hva gjør man med et sår på en fisk?
såg ikke før nå at sanne hadde svart. Men det hørtes ikke noe bra ut.. et fenomen for gurami da eller? Noen andre som vet hva det kan være?
vet ikke om det bare var en dårlig levering eller om dverggurami er såpass ihjelavla at den har fått en svakhet for visse sykdommer, men jeg har sett mange som har spurt om sår/utvekst på dverggurami. men jeg har ennå ikke lest om noen som har greid å behandle det =/
alle mine var forresten blå dverggurami, ikke den naturlige røde varianten..
Anna U.
så hva gjør man med et sår på en fisk?

Hvilke fisker har du i akvariet?

Du kan prøve med litt salt for å forebygge infeksjoner. 0,1% salt (1 gram pr liter vann) = 100gram pr 100 liter vann.

Men det kommer ann på om du har fisker som er ømfintlig ovenfor salt!
Jeg mista også to dverg-guramier med tilsvarende symptomer.

Slik så min fisk ut:
[External Image]

Se her for tråden om problemet (dessverre uten løsning).

Om du har noe tilsvarende som jeg hadde så er dette sannsynligvis en bakteriell infeksjon. Jeg har sett endel tilsvarende bilder i etterkant hvor det har vært konkludert med det. Men jeg forsøkte både med Esha exit og Esha 2000 uten resultat. Da kan man kanskje prøve noe sterkere lut, som JBL Furanol eller Aquarium Munsters Aquafuran. De inneholder et kraftig anti-bakterielt middel som heter Nifurpirinol. Men det er såpass kraftig at det også kverker filterbakteriene, så vær klar over det.
Er det ikke skrevet en del om dette med sår på kroppen og guramier? Det var snakk om en slags virussykdom...? Det var gjort en undersøkelse på dvergguramier, og det viste seg å være et skremmende høyt antall guramier som var rammet av denne sykdommen. En slags gurami-pest..

Mener det stod en artikkel om det i Practical Fish Keeping... skal se om jeg finner den igjen.
REDIGERT: Jeg fant den. Her er artikkelen om viruset.

En annen artikkel om dverggurami fra PFK skriver dette:
"Notes: One drawback to this species is that it seems particularly prone to bacterial infection and Nocardia or Fish TB-like disorders. It would be highly advisable to ensure that any fish you purchase are plump, colourful and feeding well, and completely free of sores or red marks before purchase. Treating the bacterial infections these fish tend to carry is often unsuccessful. Some shops no longer stock this species as some suppliers in the Far East seem unable to provide disease-resistant fish. If you're able to find decent stock, they should be very easy to keep once you have them established in your aquarium. [Ed's note: Recent research, published in 2006, has shown that up to 22% of Dwarf gouramies exported from Singapore carry an Dwarf gourami Iridovirus (DGIV). This harmful disease is likely to be the cause of losses."
Hmm, dette var jo meget interessant - om en ikke så veldig munter lesning.
Takk for svar! Da ble jeg jo klokere, men synd at dette ikke kan behandles.. Lurer på om det er noe vits å la han leve lengre jeg da.. Kanskje like greit å ta han først som sist. Synes det er bedre å avlive nå enn at jeg skal finne han død i karet, er liksom så ekkelt å finne død fisk som en start på dagen..
Er jo ikke helt sikkert at det er enten dette viruset eller en "ukurerbar" bakteriell sykdom?

Du kan jo vurdere om du skal prøve med en kraftig anti-bakteriell medisin? Hvis ikke, så er du nok inne på den "beste" løsningen.
Tilfeldig bekjentskap
© L
Reklame for plussmedlemskap