Størrelse på akvarium

I kunnskapsbasen her står minimum ant liter det er behov for til de forskjellige kulefiskene. Hvordan er det kommet fram til disse tallene? Årsaken til at jeg spør er nemlig at litertallene registrert i kunnskapsbasen, er ca dobbelt så høye som tilsvarende info jeg finner på andre nettsteder for kulefisk.

Tallene i fiskebasen er ofte et gjennomsnitt av andre nettsteder, medlemmers erfaringer og litt synsing.
Det er ikke en fasit.

Vil dog legge til at jeg ikke vet om noen fisker som mistrives med for mange liter
Jeg vet heller ikke om en fisk som ikke trives med for mye vann, poenget mitt at jeg ser det henvises mye til disse tallene i tråder her, og kommer en del interrante bemerkninger om noen har andre litertall. Litertall som er helt ok i følge andre steder...
tjaa.. kan jo prøve å sette en kampfisk i en 325 liter og se hvor glad den blir..
har litt dårlig erfaring med kampfisk og mange liter. De ser ut til å ha det knall i 20-54 liter 100 og opp står de bare på samme stedet og sturer
Jeg har hørt det samme som Sterud, men har også hørt om kampfisker som stortrives i 200 liter.

Rismarkene hvor de kommer fra er jo digre, så dersom de sitter og sturer i store kar har det kanskje en annen årsak, f eks dårlig vannkvalitet, den holdes med feil fisker, for lite planter, for mye planter, ikke nok gjemmesteder, eller det er noe galt med fisken.

Sterud;
det er forskjell på å barbere seg og å kappe av seg hodet

Bista;
som jeg skrev- basen er ingen fasit.
Anbefaler deg å ta tallene i basen, tall du finner andre steder, høre hva erafrne akvarister (spesielt kulefiskeiere) sier, få egne erfaringer og blande dette samme. Da finner du ut hva som funker for din fisk
Fisker har dessuten ulike personlighet, noen har hatt kampfisk i selskapskar i flere år og alt går sååå fint.
Så putter en annen akvarist en kampfisk i selskapskar, og man har en drapsmaskin løs. Evnt en kampfisk uten en antydning til slør eller finner..

Man må samle info, høre på andre og danne en egen mening.
Innredning spiller også inn. Og aggresivitetsnivå på fisken. Og om fisken skal være alene.
:P
poenget var bare det at det ikke er aaaaaaaalle fisker som triver med masse vann..
Men som du selv sier: "Anbefaler deg å ta tallene i basen, tall du finner andre steder, høre hva erafrne akvarister (spesielt kulefiskeiere) sier, få egne erfaringer og blande dette samme" - bedre enn det får man ikke sagt det er ikke bestandig riktig å stole blindt på fiskebasen, selv om det er et utrolig bra hjelpe verktøy
Sterud
poenget var bare det at det ikke er aaaaaaaalle fisker som triver med masse vann..

Jeg vil våge å påstå at jo mer vann jo bedre, uansett art. Derimot er innredningen i karet en veldig viktig faktor. En kampfisk f.eks vil nok sette pris på masse planter, skjulesteder etc, mens andre arter er mer avhengig av plass, og sparsommelig innredning. Men vann kan vi nok aldri gi dem for mye av
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap