Apistogramma start

jeg har nå laget klar ett 110 liter kar eg ønsker å innrede for Apistogramma, har bestillt 3 borellii og 3 regnbue. de blir levert om en uke, god tid til å kjøre klart karet. Ønsker at det skal være mest mulig likt apistogrammaen sitt naturlige miljø. Noen som har gode forlag for å få de til å trives best mulig med tanke på avl ? vannkvalitet, innredning og bunnsustrat ?
Når det gjelder vannkvalitet så står vel de anbefalte verdiene for arten i fiskebasen. Apistogramma foretrekker sand som bunnmateriell og det er ingen ulempe om det er godt med røtter og beplantning i karet. Huler er et must, kokosnøtthuler egner seg bra. Vet jeg har lest at enkelte apistogramma får fler hanner i kullene når temperaturen ligger over 26 grader, men vær obs på at temperaturer opp mot 29-30 grader ikke er anbefalt for hverken voksne eller yngel.

Jeg synes imidlertid at karet er altfor lite til å ha såpass mange individ. Selv ville jeg ikke engang holdt en trio i et så lite kar, men nøyd meg med et par, ihvertfall når det gjelder regnbuene. Den andre har jeg ikke erfaring med. Med mye gjemmeplasser og revirskiller er det muligens mulig, men optimalt for avl tror jeg ikke det blir.
Regnbue = Apistogramma Agasizzii?

Litt løv på bunnen, over sandlaget er fint. De liker å gjemme seg litt og lage sine egne tilholdssteder, så det er bare bra. Iom at dette er territorielle fisk så er brutte synslinjer bra, altså dekorer slik at de kan være i karet uten å se hverandre til enhver tid. Endel høye planter kan være på sin plass.

Jeg har erfaring med Apistogramma Cacatuoides og har hatt de i en 240-liter hvor de har trivdes godt. I mitt kar ville jeg satt en maksgrense på 3 hunner og én hann, men det mest idéelle er nok 2 hunner og én hann. Jeg tror ikke Cacatuoides er veldig annerledes enn Borelli og Agasizzii temperamentsmessig, og på bakgrunn av det er jeg enig i at dette nok blir alt for trangt for 6 stk. apistoer. Apistoer blir veldig hissige når de har yngel, og om du som jeg opplevde - får yngel på to hunner samtidig - da blir det veldig lite plass igjen for de andre fiskene og det blir ekstremt stressende for hunnene som passer på de nyfødte. Jeg ville gått for ett par, ikke mer.

Det blir bare tre Borellii. Håper de kommer på tirsdag..
Har brukt svart råda sand iblandet med litt sand fra lokal strand. laget grotter av steiner og en kososnøtt. Planete en del planter de plassenen det er plass til det.. Har og hørt at man kan ha litt løv nedi bunnen. men vil ikke det sette en del farge på vannet og etter en tid øke nitrittverdiene ??
Det er ikke hvilket som helst løv som brukes. Det er først og fremst eik- og bøkeblad som egner seg siden de har mye garvesyre i seg og derfor ikke råtner så fort. Det kan sett litt farge på vannet og senke ph litt om du har mye av det, men gir vanligvis ikke nitrittproblem. Et godt innkjørt filter som er tilpasset belastningen i karet vil ikke ha noe problem med å takle eventuelle bladrester som måtte bli nedbrutt i karet. I så fall er filteret for ferskt eller altfor lite. Velg gjerne et filter som er beregnet til et dobbelt så stort kar for å ha nok å gå på. Viktig å huske at det er tørre høstblad som brukes. Friske, ferske blad kan nok gi problemer med vannkvaliteten.
Da går turen ut i skogen å finne noen tørre fine blader. Skulle ikke by på de store problemer på denne tiden av året..
Blader kan godt farge vannet, men det vil ikke gjøre apistoene mindre fornøyd. De bildene jeg har sett fra mange apisto-biotoper viser at det er ofte brunt og grumsete vann der de lever. Jeg tror gjørme, blader, kvister og generelt mye "rask" bare er bra for apistoene...

Jeg tillater meg å linke til et par bilder fra www.tomc.no, hvor du får et lite inntrykk av biotopene til apistoer.
[External Image]

[External Image]

På samme side finner du også noen fine artikler, bl.a. fra fangstturer. Kan anbefale deg å kikke innom http://www.tomc.no/articles.aspx for spennende og lærerik lesning.

Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap