- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Sandsnegle?
Sandsnegle?
Postet 19.09.08 kl 18:46
Pestsnegler er en samlebetegnelse for snegler som er hardføre, formerer seg fort og som folk ikke vil ha i akvariene sine. De som ikke liker sandsneglene vil nok kalle den pestsnegle siden den er veldig hardfør og formerer seg eksplosivt under gode forhold, mens andre ser på den som en nyttesnegl.
Selv har jeg valgt å holde sandsnegler etter at jeg skiftet ut grusen med sand. Disse snur og vender og lufter bunnlaget slik at plantene mine trives. Varmekabler i bunnen kan gi den samme virkningen, og jeg har også hørt at enkelte mener det fungerer å rote i bunnlaget med hendene under vannskift. Hva du velger er opp til deg, men vær obs på at har du først skaffet deg snegler så blir du ikke kvitt de igjen.
Selv har jeg valgt å holde sandsnegler etter at jeg skiftet ut grusen med sand. Disse snur og vender og lufter bunnlaget slik at plantene mine trives. Varmekabler i bunnen kan gi den samme virkningen, og jeg har også hørt at enkelte mener det fungerer å rote i bunnlaget med hendene under vannskift. Hva du velger er opp til deg, men vær obs på at har du først skaffet deg snegler så blir du ikke kvitt de igjen.
Postet 20.09.08 kl 16:53
Postet 20.09.08 kl 19:52
Fiskene graver bare i det øverste laget og er dessverre ikke til så stor hjelp. Du får prøve uten snegler en stund og se om det fungerer. Om du har grus rundt planten så vil den nok etterhvert blande seg med sanden i resten av karet også. Grus har nemlig en tendens til å havne oppå sanden etter en tid.
Postet 20.09.08 kl 20:02
Er det kun plantene da som ikkje lika den tette sanden??
Kanskje eg skal bruke litt blanding, men veit ikkje.
Får nytt akvarie neste veke på 325L. Har laga endel innredninga og smidd mange røtter. Men er fortsatt litt usikker på bunnlaget. Synes lys sand er fint da. Om eg skal ha corydoras veit eg ikkje enno. Har det i 120l. Den skal eg forresten omøblere totalt, ink å fjerne grusen i botnen.
Kanskje eg skal bruke litt blanding, men veit ikkje.
Får nytt akvarie neste veke på 325L. Har laga endel innredninga og smidd mange røtter. Men er fortsatt litt usikker på bunnlaget. Synes lys sand er fint da. Om eg skal ha corydoras veit eg ikkje enno. Har det i 120l. Den skal eg forresten omøblere totalt, ink å fjerne grusen i botnen.
Postet 20.09.08 kl 20:33
Det kan også dannes gasslommer i sanden når den blir for tett. Dette er vanligvis ikke farlig, men det kan lukte litt når de bryter ut fra bunnlaget og kommer til overflaten. Jeg har vel kun vært borti en negativ melding vedrørende slike gassutslipp og det gjaldt gass som havnet inne i ei kokosnøtthule til ulempe for fisken som havnet der. I et så stort kar som du starter opp så ville jeg anbefalt deg varmekabler om du ikke orker tanken på sandsneglene. Det blir liksom for stort å røre rundt i dette ved vannbytter. Dette vil sørge for at det blir litt sirkulasjon av vannet i bunnlaget (varmt vann stiger) og du vil dermed unngå gass og problem for plantene. Vær obs på at varmekabler ikke kan erstatte varmekolben. Sand er jo så mye greiere å ha med å gjøre når det gjelder valg av fisk. Med sand er det ingen begrensninger, med grus er det en hel del arter som ikke vil trives så godt. Ikke enkelt å ombestemme seg heller med slik et stort kar.
Postet 20.09.08 kl 20:45
Postet 20.09.08 kl 21:16
En del pestsnegler har en tendens til å bli med planter enten i voksen form eller som egg. Sandsneglene derimot legger ikke egg, de føder levende kopier av seg selv, og siden de stort sett holder seg nede ved bunnen så er det sjelden de blir med plantene.
Slike selges sjelden i butikker, men du kan være heldig å finne noen blindpassasjerer i grusen slik jeg gjorde. Ellers er det nok lettest å få tak i de under rubrikk her øverst. Dessverre så har botiaene problemer med å ta knekken på alle sandsneglene selv om de kan holde bestanden litt i sjakk. Jeg gjør jobben selv når det blir for mange ved å fôre med noe bunntabletter eller lignende en stund før vannbyttet. Da strømmer sneglene opp og jeg kan da bare suge de ut med slangen.
Skal du ha coryer så er det nesten slik at du må ha sand.
Slike selges sjelden i butikker, men du kan være heldig å finne noen blindpassasjerer i grusen slik jeg gjorde. Ellers er det nok lettest å få tak i de under rubrikk her øverst. Dessverre så har botiaene problemer med å ta knekken på alle sandsneglene selv om de kan holde bestanden litt i sjakk. Jeg gjør jobben selv når det blir for mange ved å fôre med noe bunntabletter eller lignende en stund før vannbyttet. Da strømmer sneglene opp og jeg kan da bare suge de ut med slangen.
Skal du ha coryer så er det nesten slik at du må ha sand.
Postet 20.09.08 kl 22:36