Vanlig lysstoffrør

Dette med lysstoffrør er sikkert diskutert inn og ut i forumet før,men hvilken lysstoffrør er best?.Oppdaget at i armaturet til ene bruktkjøpte akvarie mitt så var det et Biltema18w standard kald hvit rør. Er dette å anbefalle....?
Å si hva som er best er veldig vanskelig siden dette er en temmelig subjektiv ting. Jeg liker ihvertfall lysrørene fra Hagen, omtale her. Vet også at mange sverger til Biltemas rør så det er nok også brukbart. Rør fra "vanlige" butikker ville jeg derimot holdt meg unna. Bruk av slike kan føre til algeproblem eller at lyset i akvariet blir seende veldig snålt ut.

Det viktigste med lysrør til akvarier er derimot å skifte de ut jevnlig selv om de fremdeles lyser. Kvaliteten på lyset blir nemlig dårligere over tid og kan føre til at plantene mistrives eller algene dukker opp. Det anbefales å bytte de ut årlig. Eventuelle tennere byttes samtidig.
Vi kjøpte i all hast (pga helg og lukket dyrebutikk) et 15W lysrør på obs til rekekaret her. Så ble det avglemt i noen dager å kjøpe nytt, og nu lar vi det like godt være. (hvertfall så lenge det fungerer så flott) Plantene skyter i været, og omtrent ingen alger. Det har stått slik nu i et par mnd, og ingen andre kar her har sånn plantevekst. Lyset er heller ikke så verst. =) Må si at det overrasker meg veldig...
Ellers så er jeg tilhenger av Lifeglo fra Hagen. Syns de gir en flott farge på planter og fisk, og veksten er god også.
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap