Blande cory sorter?

har 5 stk corydoras sodalis som har vært en gruppe på 8 tidligere men tre har dødd. så nå synes jeg de virker så ensomme og ikke oppfører seg sånn som de brukte, de svømmer ikke rundt sammen lenger. klarer ikke å finne tak i fler sodalis så jeg lurte på om jeg kunne kjøpe en annen sort og de ville bli en stor gruppe igjen, eller om de da bare deler seg opp i to grupper? hvilken annen sort kunne ha passet evt?
Plussmedlem
Mener du en sort som ligner sodalis?
Da kan jo reticulatus være et alternativ, men jeg tror ikke den er noe enklere/vanskeligere å få tak i.
Jeg regner med at det er 140 literen din det er snakk om?
Der går det også noen ciklider som befinner seg i det samme vannlaget.
Det kan da bli noe trangt med en annen gruppe corydoras i tillegg til de 5 du har. En ny "corygruppe" bør jo være fem eller flere.
Har du spurt de nærmeste butikkene om de kan bestille sodalis til deg?
det var det jeg mente at jeg ikke har plass til to grupper, og om jeg kan kjøpe to tre av en annen sort for å gjøre den gruppa jeg har større? eller vil det da bli sånn at sodalisen holder seg for seg selv og de nye holder seg for seg selv siden de ikke er like...?
Det blir ikke det samme - Corydorasene vet godt forskjellen. De to-tre nye du kjøper vil da være en altfor liten gruppe (av sin egen art) til å kunne trives ordentlig. Og med få eksemplarer av hver art, er det faktisk en risiko for kryssninger.

Kan du ikke bare be butikken bestille noen flere til deg, av den arten du har? Det er nok det beste, og det blir det nok gladest Corydoraser av
da har jeg også et problem, for jeg trodde det gikk an å kjøpe inn flere etter hvert slik at de fikk en gruppe. For det kan man vel med f.eks kardinaltetra? De danner vel en stor stim og ikke flere små stimer når man kjøper nye?
sessan
da har jeg også et problem, for jeg trodde det gikk an å kjøpe inn flere etter hvert slik at de fikk en gruppe. For det kan man vel med f.eks kardinaltetra? De danner vel en stor stim og ikke flere små stimer når man kjøper nye?


Ja, det gjør de, men kardinaltetra er én art. Corydoras er en familie som består av mange forskjellige arter. Blander du corydoras metae sammen med corydoras aeneus vil de godt merke at de ikke er samme art, og 3 metae og 3 aeneus vil ikke være det samme som enten 6 metae eller 6 aeneus.
Det visste jeg ikke, jeg har en albino, en vanlig pansermalle, og en flekket en sammen, (dvs den ene er død) , og i det andre akvariet var det en albino og en flekket, men den flekkede er død. Så jeg hadde tenkt å kjøpe nye slik at jeg hadde 5-6 i hvert akvarium. Vil ikke det fungere som flokker da - vil de dele seg opp etter hvem som ble kjøpt når?
Svarte.. Om Buddy på Maxi (Hamar) en dag blir sprengt i fillebiter, så vet ikke dere nooooen verdens ting om det. Okay? nå er jeg lei av å bli lurt.. Ble fortalt at to typer cory ville gå bra fordi de var i samme familie. Virket jo logisk, men nei.. lurt igjen.. Noen som vil kjøpe mine 2 stk Corydoras ornatus?
OK, jeg må ha formulert meg litt klønete ovenfor.

Corydoras trives i selskap av andre Corydoras. De har ingenting i mot det - Corydoras er Corydoras. De går FINT sammen (de krangler ikke, avviser hverandre ikke eller noe slikt). De ulike artene vanker gjerne i samme gjenger, noen ganger gjør de det og andre ganger ikke. De har ingenting i mot hverandre. Det blir helt greit i den forstand at de aldri krangler e.l., men det er ikke det samme som å ha mange av samme art! Fiskene vet forskjellen, og det optimale er å ha samme art - ikke bare slektninger! Skjønner?


Men poenget mitt var at, ja de er i slekt, men de er IKKE samme art


La oss si at man kjøper f.eks. 3 Corydoras aeneus og 2 Corydoras paleatus.
Og la oss anta at man tilfeldigvis har fått to hanner av C. paleatus i dette eksempelet....men hos C. aeneus har man to hunner og en hann. Så begynner plutselig C. aeneus å leke en dag, og de to enslige C. paleatus hannene kjenner duften av hormoner men finner ingen hunner av sin egen art. Men si at de lar seg rive med i iveren likevel... Det er nettopp da at det er en liten risiko for kryssninger.

Nå er det ikke ofte det forekommer kryssninger av Corydoras, men risikoen er der. Og det bør man unngå.

Men det viktigste synes jeg egentlig er at Corydorasene så tydelig vet hvem de er av samme art med, og har de et valg, foretrekker dem fremfor andre for det er da de trives aller BEST.
Da synes jeg det er litt "slemt" å frarøve dem muligheten til å holde sammen med sine egne

sessan
Vil ikke det fungere som flokker da - vil de dele seg opp etter hvem som ble kjøpt når?

Nei, du har misforstått. Vi snakker om ulike arter. De kan dele seg opp og ikke henge sammen med en annen Corydoras-art man har.
Samme art vil holde sammen.
ok

Så da svarer det seg å velge en art da som man vil holde seg til
har spurt på dyrebutikken om de har planer om å ta inn fler sodalis og de svarer nei hver gang, men sier at jeg kan fint kjøpe en annen type for å spe på gruppa. men hvis jeg spør om de vil bestille for meg, blir ikke det veldig dyrt da?tror dere de er villig til å ta inn en hel gruppe bare for at jeg vil ha fem?
butikkene kan bestille bare 5 stk. Og hvis du venter slik at de får ordnet med importøren at de sender de 54 corydorasene dine sammen med andre fisker butikken har bestilt, så skal dette ikke koste deg noe. Siden butikken må uansett bestille fisker for å kunne få solgt dem. At du faktisk sier at du vil ha en bestemt fisk i forveien så burde det virke som et bonus for butikken, da det er et garantert salg.
mona o
Og med få eksemplarer av hver art, er det faktisk en risiko for kryssninger.

Jeg har nylig fått meg 6 corydoras elegans. Vil dette si at om jeg kjøper 6 til av en annen corydoras-art, så vil jeg være relativt sikker på at de ikke krysser seg? Vet ikke om jeg klarer å skaffe flere elegans...
Plussmedlem
Aggi
Vil dette si at om jeg kjøper 6 til av en annen corydoras-art, så vil jeg være relativt sikker på at de ikke krysser seg?

Ja, det kan du være rimelig sikker på.
Men det er jo mange arter som ligner på elegans. For sikkerhets skyld så regner jeg med at du velger en type som ikke ligner så mye
Jeg tenkte egentlig på pygme eller salt'n'pepper...
Plussmedlem
Da er det nok ingen fare.

Gå for salt'n'pepa... Den er da mye finere enn pygme'en
Spørs hva jeg får tak i..
her i butikken går de som "corydoras mix" ..... jaja. ikke greit å vite da hva man får.
sessan
her i butikken går de som "corydoras mix" ..... jaja. ikke greit å vite da hva man får.
Kankje de er corydoras-krysninger...? :S
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap