Slimete greier

Nå har det nye akvariet gått i en uke (200 l)med amtop 3336, fin sand og endel planter sammen med to store røtter.-> silent cycling...

På røttene er det nå et belegg med slimtråder, ligner på trådalger men er helt gjennomsiktig. Skal jeg bare ta livet med ro eller skal jeg fjerne dette.???

Synes det er lite bevegelse i vannet, med filtret skal jo være stort nok. Er bare vant til innvendig filter fra tidligere.
Plussmedlem
Belegget på røttene er noe som forsvinner etterhvert.
Blir det for plagsomt å se på så kan du gi dem en skrubb.

Er det såkalte redmoor-røtter?
Jeg vet dessverre ikke hva røttene heter, men det var to typer i butikken. Den ene var store stykker med ved, klumpeter greier. Mens disse ser du er fra en rot, med mange tynne greiner som snor seg i alle retninger., og en lang fin bue som ligger i bakgrunnen i akvariet. Fiiint.
Vannet ble rødbrunt da jeg vannet dem ut.
Plussmedlem
Ja, da høres det som redmoor.
Søk på "redmoor sopp" i forumet og du vil se at det er flere som har "slitt" med dette problemet

Jeg har hatt dette på mine røtter, men ancistrusene har vært behjelpelige med å fjerne dette raskt.
Det er jo enda to uker til jeg kan ha fisk i karet så jeg får vel bare se det an da...? Blir det borte av seg selv eller kan det hjelpe å ha snegler i karetinntil fisken kan ta seg av problemet? Skal innom mentor Geir og kjøpe maller når karet er klart.
Plussmedlem
Det blir nok borte av seg selv.
Du kan jo sette inn en eplesnegle eller to når nitritten er borte.
Tusen takk for raske svar, da blir det eplesnegler om en ukes tid!
Tviler på at nitritten er borte etter to ukers drift, snarere tvert imot. Ville derfor ha ventet enda noen uker før jeg hadde puttet oppi noe levende. Om ikke belegget forsvinner av seg selv innen den tid så er det ikke farlig å vente med å få fjernet det til filteret er klart for fisk og snegler. Tipser om artiklene Om oppstart og Vannverdier som ligger under Akvarieskolen i artikkelsamlingen her øverst på siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas A Eriksen
Reklame for plussmedlemskap