Oppstart av 38l

Har kjøpt meg nytt kar i dag, 38L. Har hatt i sand, vatn, ei rot og filter. I tillegg rette mengder med aqua clean og easy balance. Kor lenge bør det stå før guppyene mine kan flytte til sin nye heim?
Det tar vanligvis 4-5 uker å kjøre inn et filter. Les Om oppstart og Vannverdier under Akvarieskolen i Artikler her øverst på siden så får du forklaring på hva som skjer under innkjøringen og hvorfor det tar såpass lang tid.

Gratulerer med nytt kar forresten
Tante Astrid
Det tar vanligvis 4-5 uker å kjøre inn et filter. Les [I]Om oppstart[/I] og [I]Vannverdier[/I] under [I]Akvarieskolen[/I] i [I]Artikler[/I] her øverst på siden så får du forklaring på hva som skjer under innkjøringen og hvorfor det tar såpass lang tid. Gratulerer med nytt kar forresten :)

Må rette på meg sjøl her, kjøpte kar i dag, men det er ikkje nytt. Hehe, kjøpte det brukt, så fileteret er allerede innkjørt. Kan eg ha i fisk tidlere da? Så lenge vannverdier er fine?
Om filteret har stått og gått helt opp til du hentet det, ikke vært utsatt for tørke eller høye/lave temperaturer og kommet i gang igjen rimelig raskt (1/2 time) så kan du ha fisk i med en gang temperaturen er kommet opp til ønsket nivå. Hvis ikke så må det nok kjøres inn på nytt eller du kan ta sjansen på å flytte over fiskene, ta å dråpeteste for nitritt jevnlig og være forberedt på daglige delvannsbytter om nitritt skulle dukke opp.
Tante Astrid
Om filteret har stått og gått helt opp til du hentet det, ikke vært utsatt for tørke eller høye/lave temperaturer og kommet i gang igjen rimelig raskt (1/2 time) så kan du ha fisk i med en gang temperaturen er kommet opp til ønsket nivå. Hvis ikke så må det nok kjøres inn på nytt eller du kan ta sjansen på å flytte over fiskene, ta å dråpeteste for nitritt jevnlig og være forberedt på daglige delvannsbytter om nitritt skulle dukke opp.

Det er ingen hast med å ha fiskene i så eg velger å vente berre for å vere sikker. Vil ikkje ta en sjans på dårlig vatn og fare for fiskene.
Slike holdninger setter jeg pris på
Tante Astrid
Slike holdninger setter jeg pris på :)

Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Aasen
Reklame for plussmedlemskap