- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Oppstart av 38l
Oppstart av 38l
Postet 20.09.08 kl 17:08
Postet 20.09.08 kl 18:52
Endret: 20.09.08 kl 18:53
Tante AstridDet tar vanligvis 4-5 uker å kjøre inn et filter. Les [I]Om oppstart[/I] og [I]Vannverdier[/I] under [I]Akvarieskolen[/I] i [I]Artikler[/I] her øverst på siden så får du forklaring på hva som skjer under innkjøringen og hvorfor det tar såpass lang tid. Gratulerer med nytt kar forresten :)
Må rette på meg sjøl her, kjøpte kar i dag, men det er ikkje nytt. Hehe, kjøpte det brukt, så fileteret er allerede innkjørt. Kan eg ha i fisk tidlere da? Så lenge vannverdier er fine?
Postet 20.09.08 kl 19:30
Om filteret har stått og gått helt opp til du hentet det, ikke vært utsatt for tørke eller høye/lave temperaturer og kommet i gang igjen rimelig raskt (1/2 time) så kan du ha fisk i med en gang temperaturen er kommet opp til ønsket nivå. Hvis ikke så må det nok kjøres inn på nytt eller du kan ta sjansen på å flytte over fiskene, ta å dråpeteste for nitritt jevnlig og være forberedt på daglige delvannsbytter om nitritt skulle dukke opp.
Postet 20.09.08 kl 20:15
Tante AstridOm filteret har stått og gått helt opp til du hentet det, ikke vært utsatt for tørke eller høye/lave temperaturer og kommet i gang igjen rimelig raskt (1/2 time) så kan du ha fisk i med en gang temperaturen er kommet opp til ønsket nivå. Hvis ikke så må det nok kjøres inn på nytt eller du kan ta sjansen på å flytte over fiskene, ta å dråpeteste for nitritt jevnlig og være forberedt på daglige delvannsbytter om nitritt skulle dukke opp.
Det er ingen hast med å ha fiskene i så eg velger å vente berre for å vere sikker. Vil ikkje ta en sjans på dårlig vatn og fare for fiskene.
Postet 20.09.08 kl 20:23
Postet 20.09.08 kl 20:46
Postet 20.09.08 kl 20:57