Forslag til fiskesammensetninger

Da klarte jeg fattig som jeg er og tom for plass i den vesle leiligheten å kjøpe meg et nytt juwel rio 125. Synst prisen var så fin at jeg slo til (2150kroner).

Biltemasand(forhåpentligvis uten giftstoffer) har jeg fra før av, og bakgrunn blir nok en svart søppelsekk eller noe annet billig noe

Planter stjeler jeg fra andre kar. Men har dere noen forslag til billig gøyal/fin fisk Store farer for at det blir guppy, men er åpen for andre forslag. Og gjerne noen tips til hva som passer i lag med guppy(eller den fisken du måtte forslå).

Også et pluss om fiskeforslaget kan gå i lag med reker. Men strengt tatt ikke nødvendig.

Ingen som har noen fine ideer ?
Hvor mange liter er det?
Hva med regnbuer? Veldig fredelige fisker som er flotte å se på!
Synes det er utrolig vanskelig å foreslå noe. Det er så gruelig mye å velge i mellom

Et tips er at du kan gå i fiskebasen og legge inn et søk der med størrelsen på karet, ønskede verdier (her kan du vel gå ut fra guppyens krav til vannet om du vil holde denne) osv. Du vil da få opp noen forslag som du eventuellt kan spørre om passer sammen med guppy.

En annen innfallsvinkel er å søke i medlemmers akvarium på omtrent samme størrelse og se om du finner noen interessante sammensetninger der. Vær litt klar over at ikke alle har lest så mye om fiskene de holder så du bør kanskje sjekke opp mulige kandidater i fiskebasen og se om de virkelig passer i ditt kar.

Forresten så har jeg en 125 liter selv med tema fra asia. Her har jeg valgt kampfisk, pangio-åler og stjernedanioer. Guppy formerte seg så voldsomt hos meg og i tillegg så virket de veldig mottagelige for sykdom, så jeg har igrunnen mistet litt sansen for de. Jeg skal innrømme at det er veldig pene fisk da
Inaktiv bruker
har du noen formening om hva slags akvarium du vil ha? biotop, arstakvarum, vanlig selskapsakvarium osv.? da blir det litt lettere å komme med forslag
Var et impulskjøp så har lite med planer gitt
En ting jeg kan si er at søppelsekk gjør seg bra som bakgrunn

Har sett karet ditt astrid PENT
Har vurdert kampfisk selv men har hatt dårlige erfaringer med kampfisk med andre fisk.. Har ikke lyst å bli kvitt de røttene du har i 125litern vel ? :P

coryer kuhkii-ål og l-maller går i lag med reker
4 åringen min har en 120 liter,
den er kjempefin med mange flotte farger...

der er
1 x kampfisk
2 x gullfisk
3 x platy
6-7 x cherry barbe
3 kuhli ål
4 corydoras agazzisii
3 eplesnegler

har ikke fått tatt bilde av det, det kommer så snart vannet er klart...

ellers kan du jo ha palettciklider, sommerfuglciklider,
(regnbuefisk, den typen jeg har skal ha minimum 200 liter)

søk på en fisk du liker
les om den,
så titter du til venstre på skjermen
"hva andre har fisken sammen med"
sjekk lista der så kan du få mange tips,
jeg gjorde det og fikk altfor mange... hehe
Trond Ferkingstad
Har ikke lyst å bli kvitt de røttene du har i 125litern vel ? :P

Nei, kan ikke si det akkurat

Er forresten enig i at skal man holde kampfisk med andre fisk må man både velge samboere med omhu samt være forberedt på omplassering om ting skjærer seg. Går jo an å holde guramier i steden da.

Jeg synes nesten det er lettere å velge når jeg begrenser valget litt. Derfor har jeg altså søramerika, asia og etterhvert afrika. Da velger jeg både fisk og planter etter verdensdelen og prøver å fylle alle nivåene i karet slik at ikke alle havner på bunnen for eksempel.

Kan også være litt inspirerende å se litt på oppførselen på fiskene og hva som tiltaler deg mest, rolige, hypre eller aggressive.
Tror jeg skal få tak i en form for corydoras hvertfall siden jeg ikke har hatt det før.
Om du velger en liten flokk coryer, 6-7 stykker, så vil du antagelig ha mulighet for å holde ett par av de "mildere" dvergciklidene sammen med de. Det vil si sommerfuglciklider (begge arter), kurvciklider og nøkkelhullciklider. Et par av en av artene altså, ikke alle sammen Om du i tillegg har en større stim med fargerike tetra, for eksempel kardinaltetra, glødebåndstetra osv, så har du et fint søramerika-oppsett. Sand som bunnsubstrat anbefales her.

Sløyfer du ciklidene og velger å ha en større stim med coryer og smykketetra som stimfisk så kan du fint holde reker sammen med de. Godt med mose til rekene er en fordel selv om hverken coryer eller smykketetra er kjent for å ta reker.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap