Akvarie i barnehage?

Jeg får spørre dere litt mer erfarne på hva deres synspunkter er på å ha et akvarium i en barnehage. Det er snakk om storavdeling med barn fra 3 til 6 år. Må jo finne en egnet plass å plassere karet. Karet det er snakk om er et på mellom 50 og 60 liter en plass. Husker ikke helt i farta størrelsen...

Hvordan blir det da med fôring? En gang tidlig om morgenen og en gang på ettermiddag? Og hva med helger?

Samme spørsmål ang. lys: åpner kl. 07.45 og stenger 16.45. Er det sunt å skru lys av og på da? Og hva med helger?

Mange spørsmål her, men noen som har meninger om planen i utgangspunktet?
Plussmedlem
Det skulle vel gå bra det. Antar at det er de voksne som skal ha ansvaret for karet
Litt mat morgen og litt mat ettermiddag er OK.
De kan gjerne faste i helgen.

En timer som skrur på lys kl 0800 og slukker kl 1700 er et tips.
Enig med Loomis I ferier bør noen komme innom å bytte vann og gi mat selvsagt
Har selv pushet på i min egen barnehage om akvarium, men ikke fått gjennomslag
Man kan oxo satse på reker og snegler i begynnelsen, det vil være morro for barna og se at det finnes annet enn fisker i ett akvarium.

En ide er å plassere karret så høyt at små barnehender ikke kommer over kanten, men at de likevel kan se inn.
Lånte selv ut fisker og akvarium til den bhg jeg jobber i, der hadde jeg ansvaret for vannbytter, foring etc. Dette karret sto på et alåst rom hvor ungene da måtte spørre en voksen om å få komme inn.
Det gjorde det utrolig mye mer interesant for ungene, de kommer fremdeles og spør om når jeg skal ta med fiskene til bhg igjen.
Det blir nok jeg som får ansvaret for akvariet, men sammen med 21 assistenter!

Hvor mye må man ut med for en timer? Kommer nok til å bli et lavbudsjettsprosjekt dette ja. Har alt fra før bortsett fra fisk, sand og denne timeren altså. Vann håper jeg barnehagen kan avse noen liter av...

Når det gjelder ferier. Er sånne kuler som smuldrer opp litt hver dag å anbefale?
Et koblingsur bør du kunne få for under hundrelappen. Feriefôr som skal smuldre opp over tid, er ikke å anbefale. Her er fôrautomat (tre-fire hundre kroner) eller noen som kan komme innom daglig, det eneste som duger.
Eventuelt at noen tar med akvariet hjem i ferien (om de ikke selv skal bort på ferie selvsagt).
det første som slå meg var at ungene vil kanskje prøve å banke på akvariumet for å få fiskene sin interesse. Det må dere passe på at det blir en regel. Se men ikke ta på akvariumet.

men akvarium i barnehagen tror jeg blir en rask suksess, ungene blir nok både nysgjerrige og interesserte.
dette har jeg også lyst å gjøre i bhg der sønnen min går...
at jeg har ansvaret for det og at karet følger gutten, når han begynner i 1.klasse 1 etg over så flytter vi det opp...
Husker at vi hvert år gikk og hentet rompetroll som vi hadde i akvarie i barnehagen. Og da kunne vi følge med dem mens de utviklet føtter osv. Hukset jeg pleide å sitte der lenge å se på dem.
Så jeg synes det er en kjempe ide å ha et akvarie i barnehagen og med fikser så blir det ikke bare akvarie om våren heller!
Ikke del ansvaret med 21 andre! Slikt blir det bare overforing og fiskedød av.
Plussmedlem
Rudi Remme
Hvor mye må man ut med for en timer? Når det gjelder ferier. Er sånne kuler som smuldrer opp litt hver dag å anbefale?

Rimelige koblingsur kan kjøpes på Clas Ohlson.

Nei, de er ikke anbefalt (som nevnt tidligere i tråden).
Hva slags ferier er det snakk om? Hvis det er en kommunal barnehage så er vel de lengste periodene uten "bemanning" påsken og eventuelt jula? Det er 5 dager.
Fiskene klarer seg meget godt uten mat disse dagene.

Er det en annen type barnehage med f.eks. ferie i hele juli, så greier det seg med at noen kommer og fôrer to - tre ganger i uka. Gjerne med et par vannbytter også.
Helge
Ikke del ansvaret med 21 andre! Slikt blir det bare overforing og fiskedød av.

Hehe. Mente bare at jeg får ta med meg 21 unger på tur når det er fôring, vannskifte osv.
Rudi Remme
[QUOTE=Helge]Ikke del ansvaret med 21 andre! Slikt blir det bare overforing og fiskedød av.

Hehe. Mente bare at jeg får ta med meg 21 unger på tur når det er fôring, vannskifte osv.

Aha
Min erfaring som eks barnehagetante, er at det ikke fungerte. Vi hadde så travle og stressende dager at akvriet ble en belastning. Ungene hadde oppi mat og leker og fargestifter, fiskene døde, algene blomstret, og hver gang jeg hadde lyst å gjøre noe med det måtte jeg stå vakt ute, eller ta oppvasken eller være vikar på en annen avdeling osv sov ....

Det var tragisk. Slett ikke slik jeg skulle ønske. Fiskene hadde liten verdi hos de andre i personalet, og fikk ikke det stell de skulle. Hvis jeg prøvde å opplyse så ble det fnyst av.

Vi hadde rett og slett ikke tid. Hverdagen i barnehagen var alt for hektisk og presset.

men om dere føler dere har tiden til stellet, og interessen, og vektlegger fiskenes behov til stell, vann og mat, planter osv så kan dere prøve. Bare husk at det tar en del av tiden man gjerne ikke har, og at det koster en del å kjøpe inn det man trenger.

Dette ble negativt fra min side, beklager det , men jeg kjenner bare stresset på kroppen når jeg tenker på hvordan det var. Blir nok ikke barnehagetante igjen

Men uasnett, lykke til med akvariet. Sett det opp så ungene ikke kan putte ting nedi, og ha streng regel på at man ikke får slå på glasset eller ta ting oppi til dem.
Jeg eier en barnehage her i Risør. Vi har egen båt, og så snart det er mulig (etter ombygging av bad og sparing) skal jeg investere i ett stort kaldt saltvannsakvarie. Der skal vi fange småfisk på båtturene våre og putte i.
Gleder meg som en unge!

Akvariet vil stå på ett rom som barna ikke går inn på uten at det er voksne med. Vi har en personalgruppe som alle er meget engasjerte i dyrelivet i havet, og de gleder seg og! Det passer rett inn i profilen vår. Den eneste måten å lære barn å behandle dyr pent på, mener jeg, er å la dem være i omgang med dyr og ha engasjerte voksne som går foran med ett godt eksempel. Vi har kaniner fra før, og spesielt de minste elsker å stå å titte på dem i lange tider. Skulle ønske det kom dalende en velgjører som hadde veldig lyst til å sponse akvarieplanene mine, så hadde vi sluppet å vente så lenge.
Plussmedlem
sessan
Blir nok ikke barnehagetante igjen ;-)

Nei, men kanskje "førskolelærer", "barnehageassistent"...
Tror svært få (ingen?) som jobber i barnehage liker å bli kalt "barnehagetante"
Hehe - sjeldent iallefall at de som selv har jobbet i barnehage kaller seg selv barnehagetante. Jeg tok vel ikke akkuratt fire års utdannelse for å få yrkestittelen "tante" nei.
Har selv satt opp et akvarie i en barnehage. står ikke på et ulåst rom. Er to av tantene som tar av seg daglig drift. De er flinke med vannbytter og foring. Ringer meg hver gang de syns det er noe galt, hvis en fisk har dødd, rar lyd i pumpa osv. Guppyene og Kirsebærekene er veldig populære. Har kun skjedd uhell en gang og det var når begge disse tantene hadde ferie og en av vikarene skulle fore. Når den ene tanten kom tilbake på jobb igjen ringte hun meg og sa at vannet hadde fått en merkelig farge og at tre guppyer hadde dødd. Jeg dro dit og så med en gang at det var et lag på bunn med for. Hadde overforet noe helt usansynlig mye. Så ble en real rengjøring. Tantene var også flinke og tok vannbytter nesten hver dag i to uker. Karet kom seg helt fint igjen. Det som kansje er positivt er at barnehagen kun eier det tekniske utstyret. Alt innholdet er egentlig mitt så kansje disse tantene føler at de må holde alt levende i live ellers klikker det for Skywalkern.
Heeeihh, hva er galt med "tante" da!
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap