Hva kan jeg ha i akvariumet?

Har fått et brukt akvarium i dag som inneholdt 4 fisker fra før av:
- En Scalere
- En Gullbarbe
- 2 maller (usikker på type)

Akvariumet er på 120 liter, så jeg lurer på om det blir litt for lite for Scaleren? Burde jeg kvitte meg med den? Også har jeg lest at gullbarberen liker seg i stim, så det blir vel litt stusselig for den å svømme rundt alene.

Hva slags andre fisk kan jeg ha i etter hvert? Jeg synes guppy og black molly er fine, trives de med fiskene jeg har fra før av? Tenkte også på å skaffe meg et par reker..

Oh, kan jeg har flere planter? Det er 3 planter i akvariumet per i dag.
Planter kan du ha så mange du vil av, men litt plass til å svømme bør jo fiskene få Om du ser på akvariet ovenfra så kan gjerne opptil 80% av bunnen være dekket av planter.

Som du er inne på så blir karet for lite for scalaren etterhvert så kanskje du finner noen som vil overta den. Du har også rett i at barben er en stimfisk og foretrekker flere artsfrender. Om du ønsker å ha guppy bør du likevel heller omplassere barben. Akkurat den arten er kjente finnenappere og guppy har nok av finner å nappes i.

Reker er problematiske i kar med fisk siden de fleste fisker synes rekene er nydelig mat. Ekstremt tettvokst mose kan hjelpe på slik at rekene kan gjemme seg for fiskene der, men jeg synes ofte det er litt bortkastet å ha reker i et akvarium der de må gjemme seg hele tiden.

Tipser om at det er lurt å lese om fisken i Fiskebasen (den finner du under Kunnskap her øverst på siden) før man bestemmer seg for sammensetning. Legg spesielt merke til minimumskrav til akvariestørrelse og anbefalte vannverdier for arten slik at du både får tak i fisk som passer i akvariet og sammen med de andre fiskene som skal bo der.
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap