Plastglass vegg til bygging av akvarium

Hei.
jeg bare lurer på hvor kan jeg få kjøpt plastglass som jeg kan lime med akvariesilokon og lage et akvarium av? det må vere i oslo.
jeg håper jeg får noen gode forslag.
mvh.bernard
Tenker du på plexiglass? Det får du kjøpt hos glassmestere.

Du er klar over at dette vil bøye seg under vekten av vann? F.eks. at frontglasset buler utover...?
Det er ikke noe jeg ville limt i hop noe stort akvarium av iallefall. Men et lite yngelkar eller noe kunne kanskje gått an. Husk også at silikon hefter dårligere på plexiglass enn vanlig glass, det er ikke helt trygt... Du bør kanskje finne noe annet å lime det sammen med i så fall. Orca Underwater glue, for eksempel.

Plexiglass får også veldig lett skjemmende riper, man må være veldig forsiktig med det. Vanlige algeskraper kan ikke brukes.
der tok du svaret ut av munnen på meg før eg rakk og svara Mona
ok.
tusen takk for svaret, jeg lurer bare på hvor jeg kan kjøpe slikt glass? og hvor mye koster det? takk
Jeg svarte jo på det....
Hvor mye det koster må du nesten finne ut sjøl. Ring en glassmester og spør, oppgi hvor mye du trenger og få et pristilbud fra dem som selger sånt.
ok takk. da skal jeg søke litt på det.
Plexi er forøvrig svine dyrt.. husker jeg skulle ha en liten stubb 40x50 til å beskytte forsterkeren i bilen, den lettet meg for 870 spenn.. 6 mm tykkelse.
bernie
Hei. plastglass som jeg kan lime med akvariesilokon og lage et akvarium av?

Plast deles inn i to produkttyper: Lexan- og Akrylplast
Lexan tåler utrolige påkjenninger og vil ikke briste, kan kaldbøyes.
Akryl kan sprekke og tåler ikke samme belastninger som Lexan.
Plast tåler ytre påkjenninger( slag og sammenstøt) bedre enn glass.

Men, glass har en hardere overflate enn plast. Som gjør at glass tåler forurensing, riper og vasking utrolig mye bedre enn plast.

Du kan ikke lime plast (Lexan- og Akrylplast) med silikon! Pleksiglass er et av mange handelnavn på akrylplast.

Lim for å lime (sveise sammen) akryl er ikke enkelt å få tak i her i Norge. Det enkleste materialet og rimeligste til små kar er glass.
Hvilken type glass skal jeg kjøpe?
jeg fikk vite om en god glassmester av naboen idag, men er det noe spesiell glasstype jeg må kjøpe eller? den burde jo tåle mye som mange karr, og glasset må jo være slik at det er mulig å bruke akvariesilikon på det.
mvh bernard
Hvor stort akvarium har du tenkt å lage da? Du bør jo opplyse om sånne ting når du spør. Glasstykkelsen man bruker varierer med antall liter akvariet skal være på. Jo større akvarium, jo tykkere (og dyrere) glass må brukes.
20 liter og en glassplate
jeg skal lage ca ett 20 liter, og jeg trenger en glassplate som jeg har planlagt å lage en bakgrunn på.
Du skal ha vanlig float glass!!
Oppgi størrelse på karet det skal brukes til, i cm mål. Høyde x bredde x lengde. Da kan man regne ut hvor tykt glass du trenger.
Til et så lite som 20 liter, vil nok antakelig 4-6 mm glass være aktuellt.
for 20 liter trenger du 4mm tykkelse på vegger og 6mm tykkelse på bunn..
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap