Nematol funket ikke på camallanus?
Jeg har nettopp gjennomført første behandling med Sera Nematol, og skal gjenta om tre uker. Men skal ikke all ormen dø etter første behandling, og rebehandlingen er for å ta egg som er klekket senere?
Ser nå at en golden har orm hengende ut under buken. Har jeg gjort noe feil? Har målt opp 1 ml pr 40 liter, altså 4,75 ml for 190 liter. Var det for lite?
Ser nå at en golden har orm hengende ut under buken. Har jeg gjort noe feil? Har målt opp 1 ml pr 40 liter, altså 4,75 ml for 190 liter. Var det for lite?
Postet 20.09.08 kl 20:21
Postet 20.09.08 kl 21:20
Tror ikke du bør, eller behøver å øke dosene.
Cammalanusen dør ikke momentant av behandlingen.
Om jeg ikke husker feil er det slik at metabolismen i ormen går langsommere, og tar livet av den etter en stund.
Har selv gjennomført slik behandling i flere kar med smitte. Har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke, og har ikke sett snurten av Cammalanusen siden.
Mvh. Nina
Cammalanusen dør ikke momentant av behandlingen.
Om jeg ikke husker feil er det slik at metabolismen i ormen går langsommere, og tar livet av den etter en stund.
Har selv gjennomført slik behandling i flere kar med smitte. Har fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke, og har ikke sett snurten av Cammalanusen siden.
Mvh. Nina
Postet 21.09.08 kl 00:27
Hmm, ok. Men nå hadde jeg oppi ny dose med medisin i går... Økte dosen med 1,25 ml. Håper det går bra da. Fiskene svømmer rundt som vanlig og lar seg ikke bemerke med det.
Før jeg startet kuren så var det ingen fisker som hadde synlig orm. De to som hadde det døde/ble avlivet for ca 1 mnd siden. Så det som var så rart var at det dukket opp synlig orm på den ene golden rett etter første behandling. Men nå i dag ser det ut som om den er borte.
Før jeg startet kuren så var det ingen fisker som hadde synlig orm. De to som hadde det døde/ble avlivet for ca 1 mnd siden. Så det som var så rart var at det dukket opp synlig orm på den ene golden rett etter første behandling. Men nå i dag ser det ut som om den er borte.
Postet 21.09.08 kl 13:33
Postet 21.09.08 kl 13:41
Postet 21.09.08 kl 19:35
Postet 21.09.08 kl 19:44
Postet 21.09.08 kl 22:19
Postet 21.09.08 kl 22:27
Endret: 21.09.08 kl 22:32
Har kuret flere hundre guppy med Nematol.
Det vi har hatt av utstillings- og villguppy har tålt kuren godt.
Har mistet 1-2% av dem.
"Butikkguppy" er en annen sak dessverre, der har vi mistet ca. 60%. Har åpnet all voksen fisk som har dødd under eller rett etter behandling, og alle har hatt orm innabords. Enten noen store, eller mange små.
Det vi har hatt av utstillings- og villguppy har tålt kuren godt.
Har mistet 1-2% av dem.
"Butikkguppy" er en annen sak dessverre, der har vi mistet ca. 60%. Har åpnet all voksen fisk som har dødd under eller rett etter behandling, og alle har hatt orm innabords. Enten noen store, eller mange små.
Postet 21.09.08 kl 22:38
Endret: 21.09.08 kl 22:40
Postet 22.09.08 kl 13:23