Hongi

Hei!

Jeg har 2 stk hongi som jeg lurer på hvordan jeg ser kjønnet på de, den ene er brunaktig og veldig hissig mens den andre er ikke brunaktig. Er det normalt at de er agressive mot de andre malawi fiskene jeg har?
Veldig normalt det der ja.
Deres interesse for territorier er en av grunnene til at de skal være i store akvarier. Hanner jager hanner for å ha enerett på et område, og hunner krangler med andre hunner, gjerne med andre sorter ciklider. Det er sånn de vil ha det, så lenge ingen direkte blir overstresset av det.

Når det er mat på gang, eller hvis de blir skremt av noe som skjer utenfor akvariet så stimer de gjerne sammen og er "kompiser".
Hongi-hunner skifter farge etter humør. Helt mørkebrun når de vil være anonym, og lysebrun med mørkere striper når de er hissig.

Ellers så er det normalt at alfa-hannen (sjefen) har de sterkeste fargerene, og de hannene som er under han får blassere farger. De kan også ligne på hunner for å slippe juling fra sjefen

Artig med malawi-ciklider. Overrasker stadig ;-D
Ok for det er ikke voksne fisker de er bare ca 5cm begge to, men det er sikkert ikke så lett å se kjønnet, for den som er mest brunaktig er sjefen og den andre som har klare farger blir noen ganger jagd av den også, kan begge være hunner?
Vanskelig å si. Får du til å legge inn bilder av de?
Evt snu fiskene og ta en titt under?

. . = han

o . = hun

Ps: Jeg har noen hongi-bilder i profilen min, hvis det kan hjelpe
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap