Merkelig sak om ph

Målte pH i dag. mellom 7.0 og 7.5 i kranvannet og nesten 7.5 i akvariet. Jeg har røtter, og burde ikke de da senke pH? I tillegg så har ikke skallet til eplesneglen Adolf sluttet å flasse siden jeg fikk ham. Dette er da tydeligvis ikke pH siden den er så høy, hva kan det da være? Skal kjøpe kh-test på mandag for å sjekke om det ikke er den som er for lav. Testen som er brukt er Tetra dråpetester for pH.
Majones
Målte pH i dag. mellom 7.0 og 7.5 i kranvannet og nesten 7.5 i akvariet. Jeg har røtter, og burde ikke de da senke pH? I tillegg så har ikke skallet til eplesneglen Adolf sluttet å flasse siden jeg fikk ham. Dette er da tydeligvis ikke pH siden den er så høy, hva kan det da være? Skal kjøpe kh-test på mandag for å sjekke om det ikke er den som er for lav. Testen som er brukt er Tetra dråpetester for pH.

PH som du har i kranvannet er en helt normal ph i de fleste husstander.

Mine erfaringer med røtter er at det ikke senker PH på samme måte som når jeg har satt i eikeblader.

Grunnen til at eplesnegel skallet flasser kan være feil GH verdier mest sannsynlig.

KH har med hvor fort PH verdien vil svinge ved evt "drop". Hos meg ligger PH på 8,5 og KH på mellom 10 og 12, GH på 12. Disse verdiene bruker jeg i Tropheus akvariene.
Jeg tror du overdriver virkningen av røtter har på vannet en smule. Noen røtter påvirker litt, noen gjør det ikke i det hele tatt. Iallefall ikke nok til at det er særlig målbart.

Det er ikke automatisk slik at man får lavere ph med røtter. Det avhenger helt av hva slags "individ" det er man har fått tak i. Noen røtter kan kanskje ha en viss ph-senkende virkning, men de er sjeldne etter min mening. Jeg har hatt kar proppfulle av røtter, og likevel har jeg måttet senke ph med eikebarkekstrakt.
Jeg vet det at kranvann-verdiene er normale, men jeg synes det var så rart at de var høyer i akvariet.

Hadde fått for meg det at alle røtter senket pH, men der tok jeg visst feil :P

Ja, det er vel gh da. Hadde også fått for meg at lav kh gjorde at pH svinget hele tiden. Hehe, da lærte jeg noe nytt i dag også x)
Jo høyere KH du har jo enklere vil PH holde seg stabil!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap