Kom hjem til en bleik l204

I kveld kom jeg hjem til selskapskaret i stua som det er litt fiskesuppe i.
På torsdag flyttet jeg over 3 L204 som hadde gått en månedstid i et annet kar pga plassmangel. De går nå i en 220 som ikke er overbefolket. Og kun en golden nugget pluss disse 3 L204.
Alt har virket greit men den ene av de har kanskje virket litt blekere enn de andre. Den får nok igjen fargene tenkte jeg. Men når jeg nå kommer hjem i kveld er den virkelig mye blekere enn de andre og ser ikke ut til å bli bedre.
Er den syk? Eller trives den kanskje ikke. Burde være godt med røtter og gjemmesteder i karet egentlig. Og alle vannverdiene er bra.
Håper det er en eller annen måte å redde denne malla og få den i form igjen. Den var frisk i det andre karet den kom fra og helt normal der som vi kunne se.

Eneste jeg har fått med meg er at enkelte maller kan blekne i stressede situasjoner og når de ikke trives helt. Da kan det jo både skyldes flyttingen (kanskje det må lages nye territorier) eller andre stressgrunner. Det er jo en stund siden innlegget så hvordan har det gått siden da?
Flyttet den bleke mallen over fra 220 literen til et annet kar. Så nå går det mye bedre. Den har finere farge og spiser mat. Kan nok være at en rett og slett ikke fant sitt teritorie i 220 literen. Men fortsatt er den ikke like fin i fargen som de andre...
Bra den kom seg litt igjen ihvertfall. Får krysse fingre for at ting går seg til etterhvert.
Regner med det. I karet den går nå er det kun 1 stk ung ancistrus den har å stri med så der er den nok rimelig konge. Men har nå lyst til å prøve å få den tilbake til de to andre i 220 literen.
Panaque og panaqolus arter bør ha et utvalg av tresorter for å holde seg friske og vokse normalt. Anbefaler å bruke eik og andre løvtrær i tillegg til det du finner i dyrebutikken. La treverket du skal bruke i akvariet trekke i en utendørs stamp noen uker.
Håvard Støre Andresen
Panaque og panaqolus arter bør ha et utvalg av tresorter for å holde seg friske og vokse normalt. Anbefaler å bruke eik og andre løvtrær i tillegg til det du finner i dyrebutikken. La treverket du skal bruke i akvariet trekke i en utendørs stamp noen uker.

Takk dette var et knalltips. Skal prøves.

Det som er så rart er at de 3 stk L204 har gått en stund i et annet kar og trivdes veldig bra der. Mulig 220 litern min er litt for lite ingrodd med planter og sånn til at det skal gå bra. Men da har jeg noe mer å sette i karet. Skal ut finne eikebuske i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap