Blå gurami

Hei
jeg lurer på om det er en viss størelse på akvariet man skal ha for at blå guramier kan få yngel?
Håper jeg kan få svar ganske snart.

Se her

Der står det at den må ha eit akvarium som er minst 120 cm langt hvis ikkje må du ta ut dama etter eggelegging da mannen blir veldig agreseiv når han passr egg
Men hvis du leser der andre har skrevet korleis det har klart det så er det noen som har klart dei i ein 15 liter og ein annen i ein 110 liter, så det betyr vell at det går i dei fleste, men du må huske å ta ut dame rett etter eggeleging hisk du har dei i eit kar som er mindre enn 120 cm langt
Jeg har gjort dette en fem-seks ganger og har da benyttet ett 60-liters akvarium. Jeg la en stor stein i midten av akvariet som nesten delte karet i to. Hunnen fikk da en tjangs til å gjemme seg unna hannen til jeg fikk berget henne ut. Ser ut til at hvis hannen slipper å se hunnen direkte så går det rimelig bra.
Jeg skal kjøpe plante og stein i morgen få håpe det går

Har du tatt ut hunnen rett etter eggleginga?

Jeg gjorde det ja. Steinen jeg hadde i midten gjorde at det ikke ble så travelt, men med en gang jeg så egglegingen var over så berget jeg henne ut. Hannen slapper jo bedre av også og får bedre tid til å gjøre det han skal.
går det bra om man har 2 hunner

Du bør jo ha minst en hann

Men jeg husker ikke om jeg brukte en eller to hunner.
Min hann svømmer forann en av hunnene ganske ofte nå og løfter opp halen og svømmer framm og tilbake. Hva betyr det?
Hvis du ser på bruker bildet mitt kan du se hannen som nettopp har gjort den rare greien forann hunnen. Hannen er ikke aggresiv mot hunnen og hunnen prøver ikke å stikke av fra hannen.
Lagde din guramier store eller små skummreder?
Høres ut som de driver og varmer opp. Nå har jeg ikke blå guramier lenger men jeg mener å huske at de lagde små reder fra tid til annen selv om de ikke skulle legge egg, kanskje de bare trente litt. Når de lagde reiret så mener jeg å huske at det var, eh, ganske stort. Jeg kunne ikke ta feil.

Siste gangen jeg prøvde viste det seg at jeg hadde bare hanner, det ble det ingenting av

Når de legger egg må du huske å få tak i infusorier eller noe, de nyfødte er så små at de trenger skikkelig liten mat til å begynne med. Jeg hadde en liten tube jeg kjøpte men det kan hende det finnes bedre løsninger.
Jeg har bare et spørsmål til, er det noen speielle ting som viser seg på hannen eller hunnen f.eks farger?
Det kan sikkert være andre ting men jeg husker godt at hunnen får en bul (med egg sikkert) fremme på buken. Er det ikke noe med finnene også... Husker ikke i farten. Har perlegurami nå og de er jo ikke ulike.
Hei, når har en av mine blå gurami hunner begynt å bli ganske feit, hva betyr det?
Skumrede
Ja, nå har min blågurami han begynt å lage et skumrede, det tok sin tid... jeg håper at han klarer å passe godt nok på ungene. Jeg håper å kunne få noen råd om hva jeg skal gjøre når ungene er klekket.
Du får holde oss oppdatert
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap