Kan humlereker være sammen med større fisk?

Jeg lurte på om jeg kunne sette humlereker i regnbueakvariet eller i 25 l med levendefødende? Eller må de være alene i eget kar? Noen som har erfaring med reker og vet hva de krever av vannkvalitet og planter?
Vet ikke hva slags fisk det er i regnbueakvariet, men generelt er de fleste fisk veldig glad i reker.

Alle fisk vil ta rekeyngel, så har du reker med fisk er det svært få eller ingen rekeyngel som overlever. Unntaket er corydoras og kuhliiål, disse har jeg hatt sammen med reker, og yngel overlever

Levendefødere vil garantert ta rekeyngel (og kan ta halvvoksen/voksen fisk også), gertrudae har jeg selv og disse har stor appetitt på rekeyngel.

Konklusjonen er at små fisk kan gå med voksne reker - men ikke forvent mange rekeyngel. Større fisk vil spise alle reker de kan få tak i selv om de er voksne.

Av planter forlanger vel ikke reker all verden, men mose er nesten et "must". De elsker å sitte og pirke på mosen, og yngelen vokser opp inni mosedotten.

Av vannkvalitet er reker mer ømfintlige for både nitritt og nitrat enn de fleste fisk. Karet bør være godt innkjørt for å unngå problemer. Ellers kan du lese i basen om humlereker for å se hvilke krav de har til vannverdier
Tusen takk for svar Jeg har fem bosemani mellom 7 og 4 cm + to ottoer. Regner med rekene bare blir et næringsrikt måltid for de da.. :/ så da kjører jeg plan b og bygger meg en liten aquaboks Hvor mange liter bør jeg ha? Skal ha plass til hjørnefilter med blåsvamp også..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen ungfisk
Reklame for plussmedlemskap