Foring med meitemark

Heisann jeg lurer på om det er lurt å fore med meitemark og i tilf hvordan skal det gjøres? må de skåldes i varmt vann og så kuttes opp? eller holder det og skylle dem rene for jordrester og deretter kutte det opp til fiskene?

Det skal sies at jeg har benyttet sistnevnte metode en gang i uken til mine sommerfuglcilkider i flere måneder og de elsker den maten.Men det var en kar som sa til meg at det ikke var lurt og gi dem dette.Derfor ble jeg en smule usikker, skulle nå tro at dette var næringsrik og naturlig mat for fiskene?

jeg har også en stim kileflekkrasbora, og en med rødmunnstetra som setter pris på denne maten
Ikke noe problem å mate med meitemark, bare å skylle dem rene. Men dette er feit kost og bør ikke være hverdagsfor, men en snacks i ny og ned
Tror jeg ville latt de gått ca 2 døgn til "tømming", først.. :p
Ja, tømming er absolutt smart å gjera når ein fòrar med meitemark. Eg legg alltid markane i ein liten boks (med lokk!!) med vatn i, og let dei ligga der over natta før eg serverar dei.
Takk takk, da slipper jeg og tenke mer på det : )
men klarer sommerfuglciklidene å spise marken? Altså jeg tar en titt på mine og de er jo så små...
Fins små meitemarker også vettø:P..du tar jo ikke den største marken du finner og gir den til fisken.
Dammed
men klarer sommerfuglciklidene å spise marken? Altså jeg tar en titt på mine og de er jo så små...

Da kutter du bare opp meitemarken først, i passende porsjoner (munnfuller).
Meitemark er kjent for å være leks-triggende fôr til fisker, og det kommer nok av at de er så proteinrike.
Har merket meg det at sommerf.ciklidene mine kommer i lekehumør etter at jeg har foretatt et større vannbytte og forer med meitemark etterpå ja

Men når vi først prater om disse dvergciklidene så har jeg også blitt fortalt at man ikke bør gi dem røde mygglarver.Stemmer det?
Jeg har gitt s.f.c mine dette jevnlig et par ganger i uken (i et halvt år)uten at fiskene har tatt synlig skade av dette.
Øssi
Men når vi først prater om disse dvergciklidene så har jeg også blitt fortalt at man ikke bør gi dem røde mygglarver.Stemmer det? Jeg har gitt s.f.c mine dette jevnlig et par ganger i uken (i et halvt år)uten at fiskene har tatt synlig skade av dette.

Det er vel delte meninger om dette. Det er sagt at røde mygglarver kan være skadelig. Noen tar rett og slett ikke sjansen og gir derfor ikke røde mygglarver i kar med sommerfuglciklider.

Andre påstår at dette er en myte. Sommerfuglciklider er generelt veldig ømfintlige, og det skjer at disse dør uten noen åpenbar grunn. Enkelte påstår derfor at enkelte som har opplevd slike uforklarlige dødsfall har matet med røde mygglarver også er det disse som har fått skylden.

Hva som er riktig eller feil aner jeg ikke, så her er det vel bare å følge magefølelsen. Har du jevnlig fóret dine med mygglarver et halvt år allerede er det vel lite som tyder på at dine ikke tåler det.
Hørtes fornuftig ut det ja jeg fortsetter som før så får vi se
Inaktiv bruker
:)
Kan alle slags fisk spise meitemark?
Erlend Gunstveit
Kan alle slags fisk spise meitemark?

Fisk som tåler å spise kjøttmat, ja.
Dvs fisk som er enten carnivore eller omnivore.

Herbivore fisk skal ikke ha det (for eksempel en del grøntspisende Malawi- eller Tanganyika-ciklider, de tåler det ikke).
Inaktiv bruker
:)
Ok. Jeg har lett på forumet og alle mine fiak er carnivore eller omnivore Jeg hadde meitemarkene i en nisteboks(med lokk!) lavt med vann i to døgn,delte de største opp i småbiter og la noen stykker oppi Neontetraene var raskest og fikk tatt det meste!
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap