Sommerfugl ciklider

Når blir sommerfugl ciklider kjønnsmodne? Etter hvor lang tid liksom?
Har 6 stk nå som jeg håper at skal danne et par i allefall, men tror kanskje de er i minste laget enda. Kjøpt på Tropehagen så er ikke sikker på hvor gamle de egentlig er.
Skal prøve å legge ut bilde av dem.
Jeg vet at jeg har lest at de blir tidligere kjønnsmodne enn mange andre ciklider, men jeg greier ikke å finne informasjonen igjen akkurat nå. Du får bare smøre deg med tålmodighet. De går uansett lett i lek, det er selve egg- og yngelpleien som pleier å skape problemer hos de unge og urutinerte.
Tror det kan være så tidlig som 3-4 måneder.
Takk for svar får bare smøre meg med tolmodighet og vente i spenning noen som har noen tips til hvordan du ser forskjell på hann og ho?
Du kan jo sjekke ut disse trådene. Du kan forresten trygt se bort fra den øverste av dem
Kan jo legge ut noen bilder så dere får se.. har tilsammen tre stykker og de er ikke så store enda, men de vokser

Her er 1, 2 og 3
så kommer 4, 5 og 6 lengre nede.
Her kommer fisk 4, 5 og 6

Begynner å se litt forskjell på dem faktisk om man studerer dem nøye.
Noen som tror de kan hjelpe?
Hei jeg er ingen expert på disse fiskene men jeg har et par selv i karet mitt.Ungfisker er vel ofte litt vriene å kjønnsbestemme tror jeg.
Men vet at hannene er noe kraftigere enn hunnene, og at de har lenger 2 finnestråle på ryggen.Pluss at de har større og mer kantete bukfinner.De har mer punkersveis liksom.Ellers får vel hunnene en lett rød/rosa farge på buken etter hvert.
tipper nr 1 er en hann, 2,3 og 4 synes jeg ser ut som hunner og de to siste som hanner.Men det er nok folk her inne som er flinkere på dette enn meg
Det er det jeg også har tenkt, men er ikke noe flink på dette så det er derfor jeg trenger litt hjelp.
Tilfeldig bekjentskap
© Marte Stensby
Reklame for plussmedlemskap