Anående planter, nytt akvarium og innkjøring

Heisann folkens

Jeg har nå fått meg et større akvarie, og har liggende en 25 kg sekk råsand i bilen, samt 10 flotte planter i poser.

I morgen skal jeg teste om karret er helt tett, og så er planen å få satt det på plass, skylle grus, fylle i vann og dekorere det.

Men foreløpig har jeg ikke pumpe til det, den har jeg tenkt å bestille på nett, så det tar en tid før den er i hus.

jeg har tenkt å ha oppi fiskene og vannet fra et annet akvarium, men pumpen der er heller ikke sterk nok til det nye akvariet.

jeg skal tilsette vannet filtergrums.

Så er spørsmålet.

Skal jeg la det nye akvariet stå med planter, vann og filtergrums uten pumpe? Jeg har en liten pumpe beregnet på et lite akvarium, som jeg kan sette oppi for å få litt sirkulasjon ...

Men jeg bør kanskje vente med å flytte over fiskene til jeg har den store pumpen i hus?

Og hvordan vil plantene klare seg uten fisker og pumpe?

har selvsagt lys til dem.
Jeg tipper plantene vil klare seg, men det er ikke noe poeng i filtergrums. Bakteriene vil dø i vannet. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet med fisker til det nye filteret er godt innkjørt=)
Hvorfor dør bakteriene i vannet da?

Jeg startet opp helt fra grunnen et akvarie nå i begynnelsen av månden, og da brukte jeg filtergrums, samt brukt vann - hadde i planter , og etter noen dager noen fisk - og dette gikk fint - kjøpte gradvis flere fisker. Men det er noen flere liter i det akvariet jeg nå skal starte opp.
sessan
Hvorfor dør bakteriene i vannet da? Jeg startet opp helt fra grunnen et akvarie nå i begynnelsen av månden, og da brukte jeg filtergrums, samt brukt vann - hadde i planter , og etter noen dager noen fisk - og dette gikk fint - kjøpte gradvis flere fisker. Men det er noen flere liter i det akvariet jeg nå skal starte opp.

Fordi bakteriene er avhengige av sirkulasjon. Du kan eventuelt putte dem i det lille filteret, da kan de overleve, men ikke i vannet.

Uansett vil ikke det lille være stort nok til å takle fiskebelastning, og det store vil være langt i fra innkjørt, men med nok guffe kan det ta kortere tid å kjøre inn karet.
Ok, da er jeg med.

Ett alternativ er jo å legge ned det ene akvariet, og midlertidig flytte over pumpen derfra som allerede har etablerte bakterier i seg, samt alt vannet. Kanskje?
Mja, da er du jo like langt:P Selvsagt, er filteret stort nok går det sikkert, men da må jo fiskene dine også følge etter:P Ergo får du jo ikke noen nye fisker der med det første. Det filteret som skal brukes til karet må kjøres inn før du får brukt begge karene. Litt knotete sagt, men du skjønner sikkert hva jeg mener
Jeg har to 63 litere i sving nå. Ett som har stått oppe i snart 3 år, og ett som har stått oppe denne månden.

Planen er at fiskene i det gamle - skal over i det nye på 128 liter, for de trenger større plass.

Planen er da å enten legge ned det gamle - men mest sansynlig å starte det opp med nye fisker.

Men jeg har liksom lyst å få i gang det store da, hehe, for der er det å starte med blanke ark - og god plass til fiskene mine ,.
Du kan flytte alle fiskene og det gamle filtret over i den nye karet, og ikke fylle det helt opp, om filteret ikke takler såpass mye å filtrere. Bruk gjerne ca 50% av vannet, eller mer om du kan ha mer vann pga filteret. Det er ikke for filteret, men for at fskene ikke skal få for store endringer i vannverdiene. Dette blir som et stort vannbytte for dem. Med innlagt ny utsikt Når du får det nye filteret skviser du filtergugge i de nye svampene, og lar begge filtrene gå, samtidig, gjerne i 4-5 uker. Når du har begge filtrene igang, kan du også fylle i alt vannet. Når du så tar ut det gamle filtret, følger du med på nitritten, og skifter vann oftere enn vanlig, hvis det er nødvendig. Fortsett til verdiene er stabile. Nå kan du, forsiktig og litt etter litt, ta inn nye fisker Hvilket filter er det du har i det gamle karet?
Maretard
[QUOTE=sessan]Hvorfor dør bakteriene i vannet da? Jeg startet opp helt fra grunnen et akvarie nå i begynnelsen av månden, og da brukte jeg filtergrums, samt brukt vann - hadde i planter , og etter noen dager noen fisk - og dette gikk fint - kjøpte gradvis flere fisker. Men det er noen flere liter i det akvariet jeg nå skal starte opp.

Fordi bakteriene er avhengige av sirkulasjon. Du kan eventuelt putte dem i det lille filteret, da kan de overleve, men ikke i vannet.

Uansett vil ikke det lille være stort nok til å takle fiskebelastning, og det store vil være langt i fra innkjørt, men med nok guffe kan det ta kortere tid å kjøre inn karet.

Bakteriene er ikke avhengig av sirkulasjon, men oksygen.

Er klar over at det kan være mye det samme, men i et nytt akvarie vil det være ganske bra med oksygen i vannet, så bakteriene bør overleve helt fint en ukes tid. Litt sirkulasjon vil selvsagt forlenge tiden.

Ville forøvrig gjort som "Modern", men vær pbs på at bakteriene setter seg på allt av overflater, så det vil være endel mindre bakterier i det nye akvariet inntil de har kolonisert invetaret.
jeg har selv tenkt å gjøre det som Modern sa. Men vil kanskje anbefale at når du får den nye pumpa og du har tilsatt filtergrums inn i pumpa at du lar det stå og gå med de 50% av vannet i en uke. og så tilsetter du 25% vann hver uke, slik at etter 3 uker så har du et fult kar. Og så lar du det gå 2 uker til. Da burde bakteriekolonien i den nye pumpa være stor nok til å takle jobben alene.
Takk for gode råd

Det er en fluvalpumpe, men jeg husker ikke hvilken styrke.
Står det ikke noe oppå den?
det er fluval nr 2, virker opp til 90 liter, så den er egentlig for liten, men den sterkeste jeg har midlertidig.

Nå har jeg fyllt i grus, plantet, og dekorert med steiner og skjell. Har hatt i nytt vann, og masse vann fra akvariet på gangen, samt fluvalpumpen derfra med innkjørt filter. Fiskene fra gangen er flyttet over, 5 gullguramier, 2 corydoras, 2 scalarer og en algespisermalle. Samt tre eplesnegler. Og foreløpig trives de fint.

Jeg skal bestille ny pumpe og en sterkere varmekolbe til dette akvariet.

Så nå håper jeg at dette går fint

Synes akvariet ble nydelig.Og det er fint å se at fiskene har mer plass å svømme på.
Høres ut som du er bitt av literbasillen du også, sessan
Dette høres virkelig lovende ut, hehe Norge trenger flere ihuga akvarister
Enig med mona o, jo fler vi er, jo bedre. Vi virker ikke så gærne da, heller, å det hjelper jo... Tihi

Får vi se bilde av karet, nå da?
Det jeg gjør når jeg kickstarter et nytt kar er at jeg gnir en innkjørt filtersvamp grundig mot den nye svampen i det nye filteret, og deretter setter jeg umiddelbart inn fisk.

Dette har fungert helt utmerket hver gang, verken fått ammoniakk eller nitritt. Jeg har foret litt forsiktig den første uka og testet vannet med jevne mellomrom bare for å være sikker.

Er ingen grunn til å gjøre det dersom du ikke skal ha fisk i med det første, for bakteriene som blir overført vil dø ganske raskt dersom det ikke er fisk som produserer ammoniakk i karet.

Med denne metoden slipper du 4-5 uker innkjøring av karet
Her er bilde, det ligger flere på profilen min
Takk

Synes det ble ganske så bra jeg,sitter i sofaen min og koser meg med å studere fisker og snegler der de ferdes rundt
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap