Spørsmål ang gullfisk i bolle

Hei alle sammen.
Jeg r skikkelig ny her, og skikkelig ny når d gjelder d me fisk å sånt.
Jeg har ikke fisk sjæl, og jeg har tenkt å kjøpe meg en sånn derre gullfisk..
Men problemet r at jeg r ikke så gammel, kanke så mye om gullfisk, og jeg jeg fåkke låv å ha sånn svært akvarium(hakke så mye plass hjemme). Så derfor må jeg kansje ha en sånn gullfiskbolle, og jeg lurte på om d r dyreplageri? Og isåfall, hva r d som plager fisken med en sånn bolle? xD
Og hvor mye koster en sånn?
Og hvor mye koster egentlig fisken? ô___Ô

Takk på forhånd
De fleste her inne mener det er dyreplageri med gullfiskbolle med gullfisk i.

Grunnen er rett og slett det at det nesten ikke er plass til å svømme oppi bollen. Tenk på en liten hund. Ingen ville vel latt en hund stå i et lite bur hele dagen hvor den bare såvidt får snudd seg rundt.

Det samme med en gullfiskbolle.

Når vi da tenker på at fisken går på do i det samme vannet den svømmer i, skjønner de fleste at dette ikke er spesielt koselig. Blir jo som å la hunden i det lille buret stå der i sin egen avføring

En gullfisk vil overleve i en bolle, akkurat som en hund vil overleve i et lite bur. Men trives, det vil hverken gullfisken eller hunden. Og jva skal man med et levende dyr (gullfisk eller hund) om den ikke skal få lov å trives og ha det bra også.

Kan du ikke ha annet enn en bolle er det mye bedre å kjøpe noen reker. De vil ha det bra om bollen er litt stor (20 liter minst), og er veldig morsomme å se på

Ber deg lese retningslinjene du har forpliktet deg til å følge. Legg spesielt merke til denne:

9) Det er viktig at overskrift i tråd/innlegg er kortfattet og informativ. Da får du raskere svar. Moderator kan endre overskrift uten varsel.

Retningslinjene
Ö!
Jeg heter vist "Agua"!
merkelig... Jeg fixa jo d ista! :O
Kan noen si åssen jeg sletter bruker'n eller endrer navn? -___-
sender ei melding til en moderator.
MC Darup
Ber deg lese retningslinjene du har forpliktet deg til å følge. Legg spesielt merke til denne: [B]9) Det er viktig at overskrift i tråd/innlegg er kortfattet og informativ. Da får du raskere svar. Moderator kan endre overskrift uten varsel.[/B] [URLBLOCK1]

hva mener du med dette? ser ikke noe galt i det denne personen spørr om jeg....
så hvorfor dra fram reglene da????

Hvis du ser i første innlegg vil du legge merke til at jeg har endret innlegget til mer informativ overskrift. Den første var "Hjelp!", noe som strider med anbefalingene i retningslinjene.

Også flott om du skriver norsk. Fikk med meg at det var om gullfisk i bolle, og at du bar ny her, deretter datt jeg av.
MC Darup
Hvis du ser i første innlegg vil du legge merke til at jeg har endret innlegget til mer informativ overskrift. Den første var "Hjelp!", noe som strider med anbefalingene i retningslinjene.

ok takker for svar var bare nyskjerrig på hva som var galt siden jeg ikke så noe hehe men neste gang moderator endrer kan jo moderator skrive hvorfor han/hunn retter innleggene for da vet vi som kommer inn å leser litt senere hva som er gjort galt
Trygve Lillefosse
Også flott om du skriver norsk. Fikk med meg at det var om gullfisk i bolle, og at du bar ny her, deretter datt jeg av.:-)

personen har skrivd norsk hehe men har forkortet litt som alle yngre gjør på sms... d=det og r=er
Plussmedlem
bichir
men neste gang moderator endrer kan jo moderator skrive hvorfor han/hunn retter innleggene for da vet vi som kommer inn å leser litt senere hva som er gjort galt:)

Men det ble jo også gjort

Sitat fra første innlegg: (Sist endret i går kl. 19:08 av MC Darup
Årsak: mer informativ overskrift )
Trygve Lillefosse
Også flott om du skriver norsk. Fikk med meg at det var om gullfisk i bolle, og at du bar ny her, deretter datt jeg av.:-)

Hehe, jeg skriver Norsk
bichir
personen har skrivd norsk hehe men har forkortet litt som alle yngre gjør på sms... d=det og r=er

Men dette er ikke en sms er det vel :P Ungdommen idag...

Hvis man vil ha svar på spørsmål så må man prøve å ikke skremme vekk de som skal lese det man skriver, så enkelt er det
AguaBOTO
Så derfor må jeg kansje ha en sånn gullfiskbolle, og jeg lurte på om d r dyreplageri?

Ja, det er dyreplageri å ha fisk i bolle.

AguaBOTO
Og isåfall, hva r d som plager fisken med en sånn bolle? xD

De må ha et skikkelig filter som tar seg av både mekanisk og biologisk filtrering. Ellers tvinger man levende fisk å leve i det skitne, dårlige og stillestående vannet, den altfor lille plassen en bolle gir. Og vi må jo ha med det faktum at en gullfisk i voksen, gammel tilstand blir mye lenger enn selv en stor gullfiskbolle er i diameter....
Men de fleste gullfisk dauer av dårlig stell lenge før det. Har du planer om den samme forferdelige skjebnen for din gullfisk, så kan du jo bare sette i gang. Hvis du ikke bryr deg om at den dauer altså...

AguaBOTO
Og hvor mye koster en sånn? :) Og hvor mye koster egentlig fisken?

Noe må du greie å finne ut selv...hm? Gå inn i en dyrebutikk og sjekk prisene på det du sitter og sier at du ønsker deg. Sjekk gjerne i flere dyrebutikker for å sammenligne pris.
Les denne artikkelen: Oppstart av akvarium

Da bringer vi hele diskusjonen inn på et saklig og høfflig nivå.

De fleste har fått med seg at gullfisk i bolle ikke er noen god ide. Det eneste trådstarter ikke har fått svar på er ca priser på bolle + fisk. Jeg regner selvfølgelig med at dette er undøvendige opplysninger da trådstarter ikke har lyst til å anskaffe seg et problem.

Et alternativ er et lite standard akvarie som kan husere kampfisk eller en eller annen sort killi.

Små kar får man gjerne kjøpt brukt for en meget billig penge.

Bere alle huske på at det å være høfflig er helt gratis.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap