To av fiskene mine døde plutselig

Ene døde i går etter å ha vert slapp et par dager. Da tok vi å skiftet på deler av vannes og støvsugde bunnen litt. Men i dag er altså en ny fisk død. Hva kan det være... Kan det være noe galt med PH`en eller? Vannet ble ganske gråaktig etter at vi skiftet ut vannet. Men er bedre nå. Ingen av fiskene hadde noen klare tegn på sykdom...
Har du sjekket vannverdiene dine? nitrit?
Hvor lenge har akvariet vært i drift?
har hatt det i ca 2mnd nå...
Jeg lurer også på om du har fått testet vannet. Spesielt nitritt er av interesse. Hvor ofte og hvordan renser du filteret ditt?
Har ikke testet det for nitritt. Men har masse planter da... Har testet KH og den er 3, samme med GH. PH = 7.5. Skal å få kjøpt sånne strips i morgen tror jeg... Mener å ha lest her inne at dem er best å bruke!?
Nei, strips er ikke til å stole på, dråpetester fungerer best. Nitritt er sammen med ph den viktigste testen å ha i huset og det er disse to jeg selv bruker også når noe ikke ser helt bra ut. Hvordan gjør du det når det gjelder filterrens?

Plantene hjelper litt til med å forbruke nitrat, men mot nitritt hjelper de ikke.
dråpetester er det beste å bruke, de er mer nøyaktig.
Tante Astrid
Nei, strips er ikke til å stole på, dråpetester fungerer best. Nitritt er sammen med ph den viktigste testen å ha i huset og det er disse to jeg selv bruker også når noe ikke ser helt bra ut. Hvordan gjør du det når det gjelder filterrens? Plantene hjelper litt til med å forbruke nitrat, men mot nitritt hjelper de ikke.
Ang filter rens, så renser jeg pompen 1 gang pr uke. Vasker den i rent rennende vann. Pumpen er egentlig hakket for liten til mitt akvarie, så hender jeg må ta den oftere... Er på jakt etter større pompe brukt.
vero9ca
Ang filter rens, så renser jeg pompen 1 gang pr uke. Vasker den i rent rennende vann. Pumpen er egentlig hakket for liten til mitt akvarie, så hender jeg må ta den oftere... Er på jakt etter større pompe brukt.

Auda... der har du nok ødelagt filterbakteriekulturen. Og det at den i tillegg egentlig har for liten kapasitet til akvariet du bruker den i, har sannsynligvis ført til at det er nitritt som har blusset opp her (og det dør fisk av fort).

Filter-rens skal kun utføres når det absolutt ikke er noen vei utenom, dvs at filteret er så fullt av skitt at vannstrømmen er tydelig redusert. Da tar man og skviser filteret noen ganger i en bøtte akvarievann, og setter det rett tilbake i filteret etterpå. Det skal ikke renses gullende rent, da renser man vekk for mye og filterbakteriene som tar seg av nitritt forsvinner også...
iiiiiiiiiiiiik... HJELP! Ikke si det da... Å nei nå får jeg panikk. Stakkars finkene mine... Hva gjør jeg nå da. Hvordan får jeg bokt med det da? Og hvor ofte bør jeg egentlig skifte på pumpa da?
Bare for å ta det grunnleggende først:

Avføring og matrester blir omdannet til nitritt i vannet. Men, i filteret bor det spesielle bakterier som fjerner giften og omdanner det til næring til plantene istedet.
Imidlertid tar det tid før det blir nok bakterier i filteret. Det er derfor vi sier at det bør gå 4 uker før man setter inn fisk, fordi etter 4 uker regner man med at det er nok bakterier i filteret til å håndtere alt avfallet.

Siden du har vasket filteret så nøye kan vi jo anta at det knapt er en eneste bakterie igjen (det er det mest sannsynlig, men da tar vi da ingen sjanser!). Det vil da ta ca 4 uker før du er sikker på at dette går bra.

Kjøp deg en nitritt test (NO2), dråper ikke strips. Mål nitritt jevnlig, og får du utslag byutter du 50% av vannet med en gang. Deretter må du bytte rundt 30% daglig helt til nitritten er borte.

Det eneste du kan gjøre er å følge nøye med, og bytte vann om du får problemer.

Det er umulig å gi noen fasit på hvor ofte du bør rense filteret. Filteret SKAL være "møkkete", fordi det er der de gode bakteriene bor. Når du merker at gjennomstrømningen er merkbart redusert, gjør du som Mona sier: tapp ut litt vann fra akvariet i en bøtte, og skvis filteret noen ganger i vannet. Det blir svart vann Filteret skal ikke bli helt rent, bare "mindre møkkete". Da har du fortsatt bakterier i filteret
Ingen grunn til panikk Ta et 50% vannbytte og fortsett med å bytte 30% vann frem til du får tak i en dråpetest slik at du kan holde øye med verdiene. Virker noen fisker slitne i mellom vannbyttene kan du faktisk bytte 30% to ganger om dagen frem til testen kommer i hus. Du fortsetter med dette frem til testen viser 0 i nitritt og du kan gå tilbake til normale vannbytter.

Filteret skal helst ikke røres før gjennomstrømmingen er betraktelig redusert. Da kan du skvise det forsiktig i litt vann som du tar fra akvariet.

Vil tro at behandlingen ikke har tatt helt knekken på alle bakteriene så fohåpentligvis kommer ting tilbake til normalen ganske raskt. Du kan med fordel kutte i fôringen frem til alt har stabilisert seg.

Det at pumpen er for liten og derfor må renses oftere kan nok ha bidratt til problemet også. Du kan derfor med fordel bytte vann noe oftere frem til du har fått tak i en bedre pumpe. Så lenge vannet har noenlunde samme vannverdier og temperatur så er rent vann aldri noe problem. Om du pga av store vannbytter nå er nødt til å bruke vann fra varmtvannstanken til å gi det litt lunk, så kan du med fordel bruke vannforbedringsmiddel, a la Aquasafe, om du har det.

Krysser fingre for at ting vil ordne seg hos deg
Fjuh... Full stress her hehe. Nå har jeg vert hos ei å fåt lånt nitritt test... Og om jeg tolker den rett så er det ikke nitritt!? Forsto det sånn på henne at det skulle bli rød farge om det var nitritt, men den er gul!?
Er det tetra sin, så er knall gul bra. Orange farge så er det ikke full krise enda, men det kan bli. Og er den rød - ja da er vannet giftig.

Hvis din ble gul har du ikke nitritt nå i hvert fall.

Men - du kan ha ammoniakk/ammonium. Det er forvirrende, men... den hele og fulle syklus er slik:

Avføring/matrester blir til ammoniakk/ammonium. Deretter blir det til nitritt. tilslutt tar filterbakteriene og omdanner nitritten til nitrat (nitrat er næring til plantene).

Så, om du ikke har nitritt kan du altså ha "forstadiet", nemlig ammoniakk/ammonium. Begge deler er svært giftig for fisk.

Vannbytter skadel aldri, så er du usikker tar du et større vannbytte (40-50%) også ser du det an fremover. får du utslag på nitritt testen, fortsetter du å bytte 30% vann daglig som forklart tidligere
Jepp Takk for svar alle sammen. Den var knall gul ja. HELDIGVIS!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap