- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- 2 døde viftereker...
2 døde viftereker...
hei,
har et 54L akvarium der det har levd 2 stk viftereker i ca.1-2 mnd. helt inntil kort tid siden. For 2 dager siden døde den ene, og som om ikke de var nok så døde den andre i dag...
Det jeg lurer på er hva som er de mest vanlige dødsårsaker på viftereker? synes det var litt mystisk at de døde så tett, og at alle andre fisker har det fint.
har et 54L akvarium der det har levd 2 stk viftereker i ca.1-2 mnd. helt inntil kort tid siden. For 2 dager siden døde den ene, og som om ikke de var nok så døde den andre i dag...
Det jeg lurer på er hva som er de mest vanlige dødsårsaker på viftereker? synes det var litt mystisk at de døde så tett, og at alle andre fisker har det fint.
Postet 23.09.08 kl 16:47
Om det er lite med organisk avfall i vannet, og det er ganske vanlig i akvarier, så kan det bli for lite mat for disse. Ikke alle vet at de må få tilskudd av egnet fôr når de slutter å sitte på stamplassen og begynner å vandre rundt. Det mest egnede fôret til disse er malletabletter beregnet på carnivore og omnivore fisk, for eksempel Tetra Tabimin, og Jbl NovoTab.
Min viftereke er nå 3 år gammel og i fin form enda. Den har gått i akvarier fra 35 liter og opp til 180 liter, men trivdes nok best i 180 literen og 35 literen hvor det var nok rester i vannet og sirkualasjonen var bra. I asia-karet hvor den nå går er sirkulasjonen liten og det er også lite rester i vannet. Den får derfor nesten daglig tilskudd av tabletter. Det vil si, den får mat når jeg ser at den har begynt å vandre på bunnen. En mett og lykkelig viftereke vil nesten aldri synes siden den vil sitte på favorittplassen sin, bortgjemt og fornøyd med det som viftene siler ut fra vannstrømmen.
Min viftereke er nå 3 år gammel og i fin form enda. Den har gått i akvarier fra 35 liter og opp til 180 liter, men trivdes nok best i 180 literen og 35 literen hvor det var nok rester i vannet og sirkualasjonen var bra. I asia-karet hvor den nå går er sirkulasjonen liten og det er også lite rester i vannet. Den får derfor nesten daglig tilskudd av tabletter. Det vil si, den får mat når jeg ser at den har begynt å vandre på bunnen. En mett og lykkelig viftereke vil nesten aldri synes siden den vil sitte på favorittplassen sin, bortgjemt og fornøyd med det som viftene siler ut fra vannstrømmen.
Postet 23.09.08 kl 17:16
Postet 23.09.08 kl 18:52
Postet 23.09.08 kl 19:10
I de 2 mnd. de var i live, så lå de stort sett bak en rot hele tiden. Nå den siste uken hadde de begynt å gå på "oppdagelsesferd" i akvariumet. Tempen har hele tiden vært mellom 24-26 grader, så tror nok ikke de har død av varmen.
Neste gang jeg kjøper reker så skal jeg prøve med tilskudd av tabelleter som "tante astrid" nevner. Får se om det blir noe annet, siden jeg synes de blir litt kjedelige når de bare gjemmer seg bort.
Litt off-topic så har jeg et par nanochromis transvestitus som jeg sliter veldig med. Hannen er en virkelig sadist som virkelig ikke liker damer! Han jager henne opp bak pumpa hvergang hun kommer fram fra "gjemmestedet" sitt. Noen som har et par "ektekapstriks" for disse to??
Neste gang jeg kjøper reker så skal jeg prøve med tilskudd av tabelleter som "tante astrid" nevner. Får se om det blir noe annet, siden jeg synes de blir litt kjedelige når de bare gjemmer seg bort.
Litt off-topic så har jeg et par nanochromis transvestitus som jeg sliter veldig med. Hannen er en virkelig sadist som virkelig ikke liker damer! Han jager henne opp bak pumpa hvergang hun kommer fram fra "gjemmestedet" sitt. Noen som har et par "ektekapstriks" for disse to??
Postet 23.09.08 kl 23:16
Tante AstridGjelder det den vanlige viftereken også? Min har overlevd tre somre med temperaturer opp i 29-30 grader i lange perioder.
Jepp de aller fleste viftereker kan dø når tempen blir særlig høyere enn 25-26 grader.
Men vi ha 2 typer her hjemme også som overlevde 28-30 grader i perioder i sommer.
Men ja dødsfall er ofte relatert til varmen i karret, det er det første "reke eksperter"spørr om vis du sier du har reker som dør.
Etter infoen jeg har fått så bør de ikke gå i særlig varmere vann enn 25 grader.
Postet 24.09.08 kl 09:23
Da må min være veldig spesiell. Ingen av karene den har gått i har hatt lavere temp enn 26, og som nevnt, i perioder på sommeren har det ligget på 29-30. Har forøvrig også amanoreker som har gått sammen med denne viftereken i de samme temperaturene. Alle er rundt 3 år gamle, har ikke mistet en eneste en på disse årene.
Postet 24.09.08 kl 14:30
Postet 24.09.08 kl 15:46