Slørhale mistet øye??

Hei. har en slørhale, er ikke sikker på åssen type slørhale, men er sånn svart med store utstående "kule-øyne" , noen som vet åssen jeg mener? men det jeg lurte på, er at den går nå alene sammen med en vanlig type slørhale, gorfball slørhale og en gullfisk.. plutsli nå netopp fikk jeg se at den svarte slørhalen med "kule-øyne" plutselig manlget ett øye + hele "kula" :-S så det vil si den har kun ett øye igjen, å den der hvor øyet er blitt borte er det bare blitt en grop med noe rødt nedi.. fisken svømmer rundt å lever i sitt beste stand.. men dette har jeg ALDRI sett eller opplevd, så lurer på om noen vet hva som kan ha skjedd? utrolig merkelig!
Det hender ikke rent sjelden at fisk kan miste et øye. Det kan være flere grunner, men de vanligste er nok at øyet skades på ett eller annet vis, enten ved å komme bort i skadelige ting i akvariet eller ved at andre fisk gjør skade.

Om man passer på at vannforholdene er gode, gjerne daglige delvannsbytter, så gror gjerne skaden godt av seg selv og man unngår at det setter seg sopp eller infeksjoner i såret. I et akvarie så greier slike enøyde fisker seg godt og har vanligvis ikke noe problem med å navigere og finne mat.

Jeg mener å ha lest at øynene til slike gullfisk med teleskopøyne er mer utsatt for slikt i og med at øynene sitter så sårbart til.
Den fisken du har er en panda slørhale virker det som.
Jeg hadde for lenge siden en sånn en sammen med flere slørhaler av forskjellige typer, og plutselig en dag så det ene øye på den 3 ganger så stort som vanlig.. Så det kan være de er veldig ømfintlige med de utstikkende øya sine, samtidig veldig klomsete...
Har du noen skarpe eller taggete steiner i akvariet ditt, Christer B? F.eks. lavastein?
Den slørhalen kan ha revet opp øyet sitt på en stein eller en treflis i en rot.
De er jo ganske sårbare med de teleskopøynene, som bokstavelig talt står på stilk :p
Pynteting i akvariet kan også være en synder her.
har ingen lavasteiner, har vanlige steiner, men skulle ikke tro de var skarpe... men kansje.. hehe.. men nå er den død, den ble syk =(
Beklager det.. samme skjedde med min..
Nå har den det bedre ihvertfall..

mvh
Thomas
mhm.. sånt som skjer bare.. nå er jeg så uheldig å har fått hvitprikk sykdommene i karet mitt da, behandlet det i ca 2uker, å enda så er det fisker som dør for meg
Virker som du er litt uheldig.. håper du blir kvitt sykdommen...

Mvh
Thomas
ja, er det gitt... takker for det
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap