Ang ene fisken som døde.

Lurer litt på jeg. Om Dvergciklidene er slemme av seg.? For jeg var i dag og kjøpte han en ny jente til hannen min. (Jenta var en av 2 fisker som har dødd siden i går). Og når hun kommer glad og lykkelig bort til han for å hilse så JAGER han henne avgårde i full fart. Å hver gang hun nermer seg han så fykar han på henne og biter i henne. Er dette normalt? Kanskje det er han som har gått løs på de som døde?
Du spør om "dvergciklider", det finnes hundrevis av dvergciklider. Så jeg tok en sjekk på siden din og antar at du har apistogramma av en sort. De er hissige ja, hvis de ikke liker en annen i slekta så blir den jaga. Derfor er det viktig med mye plass og innredning som lar fiskene finne skjul, dvs. røtter og planter som deler opp karet litt.

Det at de jager hverandre er helt normalt, går det på helsa løs så må du nok gjøre endringer. Så lenge de ikke har yngel så plager de ikke andre enn sine egne særlig, så hvis andre fisk er døde så tviler jeg på at disse har gjort det. Et godt triks hvis de ikke kommer overens er å ominnrede fullstendig, det kan ofte føre til at de begynner "hierarkiet" sitt på nytt. Les litt i andre tråder ang. slike fisker, mange som er flinke på det her.

Edit: ser at du også har ciklider fra andre verdensdeler. Det kan såklart også oppstå misforståelser med dem som fører til knuffing. De fra sør-amerika snakker ikke nødvendigvis samme "språk" som de fra afrika og vet ikke når de skal trekke seg tilbake, og motsatt. Det kan det bli død av.

Edit2: Du må også være skråsikker på at damen er dame, fordi svake menn kan skjule sine hantegn ofte. Dessuten krever flere av disse artene mer enn en dame til en mann, fordi han er litt ... kremt... hardhendt
Dette er vistnok en dverg gurrami. Nå i går hadde jeg en ommøbelering på plantene da de hadde vokst seg vell store. Så ommøbelert har jeg gjort. Har en misstanke om at den forige kunne vere gutt, da den de siste dagene hadde begynt å få rødt og blått på seg. Men damen på butikken påsto det var en hunn. Samme med den jeg kjøpte i dag sa hun skal være en hunn. Den ser lik ut som den som døde gjorde da jeg fikk den. (Helt sølvfarget). Men den endret seg altså helt på slutten... Hmmm Får dra i morgen å kjøpe en til så han ikke "mørbanker" denne også hehe
Dverg gurami har jeg ikke peiling på, de er ikke i nærheten av å være ciklider Men at de har temperament de også det vet jeg. Vil anbefale deg å søke i tråder, og være sikker på artsnavn, helst latinsk, hvis ikke får du bare tullesvar.
jepp jeg vet.. Ser jeg har skrevet feil i første innlegget mitt. Men får ikke til å endre det
vero9ca
Dette er vistnok en dverg gurrami. .... Hmmm Får dra i morgen å kjøpe en til så han ikke "mørbanker" denne også hehe

Misforstå meg rett, men jeg syntes at du bør drøye å kjøpe nye fisk til du har oversikt over hva du har av fisk og har lest deg litt opp om de. Jeg syntes du skal finne ut hvorfor fiskene oppfører seg slik de gjør; før du evt. kjøper nye - du kan risikere å gjøre problemet verre og, slik jeg har forstått det, har du allerede mistet to fisk?

For å finne informasjon om fisken kan du begynne i fiskebasen her på forumet. Om du søker på google etter fiskens vitenskapelige navn (Colisa Lalia) så vil du få opp mange treff med sider som vil gi deg litt mer innsikt i denne fisken og dens krav.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap